Δεν πάνε στον γιατρό οι Έλληνες ασθενείς επειδή δεν έχουν χρήματα για την επίσκεψη, πολλές φορές γίνονται «γιατροί» του εαυτού τους υποστηρίζοντας ότι γνωρίζουν πως μπορούν να προλάβουν επιπλοκές από την ασθένειά τους, ενώ μερικές φορές αποφεύγουν να κάνουν ερωτήσεις στο γιατρό τους γιατί έχουν την αίσθηση ότι βιάζεται ή δεν έχει χρόνο
Αυτά είναι μερικά από τα βασικά ευρήματα πανελλαδικής έρευνας για τη σχέση γιατρού-ασθενή που έγινε για λογαριασμό του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και Αλφαβητισμού στην Υγεία και στα ΜΜΕ (HIT).
Η έρευνα με τίτλο «Επικοινωνία Γιατρού – Ασθενούς – Αλφαβητισμός στην Υγεία – Συμμετοχή των Ασθενών στη Λήψη Αποφάσεων» πραγματοποιήθηκε από τις 22-01-2019 έως 20-02-2019 σε δείγμα 2.000 ανδρών και γυναικών, 18-74 ετών, τόσο από τον γενικό πληθυσμό αλλά και σε ασθενείς με χρόνια ή παροδικά νοσήματα που χρήζουν συστηματικής παρακολούθησης από γιατρό και τον έχουν επισκεφτεί τουλάχιστον τρεις φορές τους τελευταίους 12 μήνες.
Σκοπός της έρευνας ήταν πρωταρχικά η καταγραφή των στάσεων και απόψεων του γενικού κοινού για τη σχέση τους με το γιατρό τους και η καταγραφή βασικών πληροφοριών, όπως η αντιλαμβανόμενη κατάσταση της υγείας τους και η συχνότητα επίσκεψης στον γιατρό τους.
Σε δεύτερο επίπεδο, στόχος υπήρξε η σε βάθος καταγραφή των στάσεων και απόψεων των ασθενών χρόνιων και παροδικών νοσημάτων που χρήζουν συστηματικής παρακολούθησης, ως προς την επικοινωνία τους με τον γιατρό τους, καθώς και ο εντοπισμός πιθανών εμποδίων που συναντούν οι ασθενείς στην επικοινωνία τους με τον γιατρό τους και την επίδραση που έχουν αυτοί οι παράγοντες στη συμμόρφωση των ασθενών σε σχέση με τη φαρμακευτική τους αγωγή και τις θεραπείες που καλούνται να ακολουθήσουν, καθώς και τη συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων.
Σύμφωνα με την Δρ. Έφη Σίμου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, επιστημονικά υπεύθυνη της έρευνας και Πρόεδρο του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και Αλφαβητισμού στην Υγεία και στα ΜΜΕ για λογαριασμό του οποίου έγινε η έρευνα «για πρώτη φορά πραγματοποιείται στην Ελλάδα έρευνα σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 2.000 ατόμων, που στόχο έχει τη διεξοδική μελέτη των στάσεων, των αντιλήψεων και των συμπεριφορών που επηρεάζουν την επικοινωνία γιατρού- ασθενούς, τον αλφαβητισμό στην υγεία, τη συμμόρφωση στη φαρμακευτική αγωγή και τη συμμετοχή των ασθενών στη λήψη αποφάσεων.
Ευελπιστεί να συμβάλει, ώστε να βελτιωθεί η επικοινωνία γιατρού-ασθενή που αποτελεί την ηθική βάση σχέσεων αλληλοσεβασμού, ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και εξυγίανσης της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Η εμπιστοσύνη στο γιατρό θα πρέπει να διαφυλαχθεί και ο σεβασμός, η αξιοπρέπεια και διαφάνεια στη φροντίδα του ασθενή να διασφαλιστούν».
Δεν πάνε στον γιατρό γιατί δεν έχουν χρήματα
Παρά το κυβερνητικό αφήγημα περί εξόδου της χώρας από τα μνημόνια και την εξομάλυνση της οικονομικής κατάστασης των πολιτών, η έρευνα που έγινε στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης της εκστρατείας ενημέρωσης του Med&Me, δείχνει ότι από όσους δήλωσαν ότι είχαν κάποιο χρόνιο ή παροδικό νόσημα, αλλά δεν επισκέφτηκαν το γιατρό τους τελευταίους 12 μήνες, το 15,6% δεν επισκέφτηκε γιατρό επειδή δεν είχε χρήματα να πραγματοποιήσει την επίσκεψη.
Το 34,8% δήλωσε ότι γνώριζε τι πρέπει να κάνει λόγω προηγούμενης εμπειρίας, ενώ το 63,3% θεώρησε ότι δεν ήταν κάτι σοβαρό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όσοι επισκέφθηκαν τον γιατρό για κάποιο χρόνιο νόσημα, σε ποσοστό 28,8% έχει περισσότερο από ένα νοσήματα.
Από την ανάλυση των απαντήσεων των συμμετεχόντων φαίνεται επίσης ότι το 81,4% εμπιστεύεται πάντα και συχνά το γιατρό του, ενώ αντίστοιχα το 90,1% μπορεί να μιλήσει σε αυτόν με ειλικρίνεια για οτιδήποτε αφορά την υγεία του. Παρόλα αυτά 23,3% διστάζει να μιλήσει στο γιατρό για τον τρόπο ζωής τους και τις καθημερινές τους συνήθειες.
Επίσης, σε ποσοστό 58,8% πάντα και 22,4% συχνά οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι ο γιατρός τους τους δεν τους διακόπτει, και τους αφιερώνει χρόνο κατά την επίσκεψη (56,2% και 20,7% αντίστοιχα). Ενώ σε ποσοστό 27,3% (μερικές φορές – συχνά – πάντα) απάντησαν ότι αποφεύγουν να κάνουν ερωτήσεις στο γιατρό τους, γιατί έχουν την αίσθηση ότι βιάζεται ή δεν έχει χρόνο.
Αναφορικά με τον τρόπο που ο γιατρός επικοινωνεί και επεξηγεί στον ασθενή παραμέτρους της ασθένειας και της φαρμακευτικής αγωγής η έρευνα έδειξε ότι σε ποσοστό 81,6% ο γιατρός εξηγεί τα αποτελέσματα των εξετάσεων, σε ποσοστό 92,9% τον τρόπο που ο ασθενής θα πρέπει να παίρνει τα φάρμακα, ενώ το ποσοστό αυτό καταγράφεται στο 62,4% σε ό,τι αφορά την επεξήγηση των παρενεργειών και των ανεπιθύμητων ενεργειών των φαρμάκων.
Τέλος το 49,8% των γιατρών ρωτά τους ασθενείς αν κατάλαβαν όλα όσα τους είπε και 30,8% τους δείχνει συμπληρωματικές εικόνες και γραφήματα για να τους εξηγήσει όλα όσα δεν κατάλαβαν.
Ομοίως, το 73,5% των ασθενών δήλωσαν ότι διαβάζουν πάντα τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων, όμως μόνο 28% τα καταλαβαίνει πάντα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό αναφορικά με τις οδηγίες στο κουτί των φαρμάκων καταγράφεται σε ποσοστό 54,4% και 40% αντίστοιχα.
Ακόμα, το 48% όσων επισκέφθηκαν γιατρό περισσότερο από τις φορές τους τελευταίους 12 μήνες μίλησαν με το γιατρό τους τηλεφωνικά και ζήτησαν διευκρινήσεις, 30% έψαξαν στο διαδίκτυο και 21,1% αναζήτησαν ομάδες ασθενών με παρόμοια προβλήματα και ρώτησαν τη γνώμη τους.
«Γιατροί» του εαυτού τους οι Έλληνες ασθενείς
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν επιπλέον ότι σε ποσοστό 59,5% πάντα και συχνά γνωρίζουν πως μπορούν να προλάβουν επιπλοκές από την ασθένειά τους και που και πως μπορούν να βρουν πληροφορίες σχετικά με συμπτώματα και τις θεραπείες.
Ποσοστό 74,1% γνωρίζει που μπορεί να βρει γιατρό και το ποσοστό αυτό σημειώνει πτώση 67% στην περίπτωση επείγοντος περιστατικού, καθώς και σε περιπτώσεις που θα πρέπει να αναζητήσει δεύτερη γνώμη 60,5%. Τέλος ποσοστό 60,9% μπορεί να συμπληρώσει μόνο του ιατρικές φόρμες και έντυπα.
Παρότι η πλειοψηφία (79,2%) των συμμετεχόντων θυμάται πως πρέπει να παίρνει τα φάρμακα, ποσοστό 27,7% διακόπτει τα φάρμακα όταν αισθάνεται καλύτερα, ποσοστό 23,3% λόγω του ότι φοβάται τις παρενέργειες, ποσοστό 12,5% γιατί χρησιμοποιεί εναλλακτικές θεραπείες και ποσοστό 12,4% για οικονομικούς λόγους.
Αλλά το 73,3% των ασθενών συμφωνούν απόλυτα ότι οι σημαντικές ιατρικές αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται από το γιατρό και 82,3% ότι οι ασθενείς θα πρέπει να εμπιστεύονται τους γιατρούς τους, ενώ μόνο 19,4% δηλώνει ότι στις δύσκολες καταστάσεις είναι καλύτερα για τους ασθενείς να μην τους εξηγείται η κατάσταση υγείας τους.
Τέλος σε ποσοστό 26,8% δήλωσαν ότι συμβουλεύονται το σύντροφό τους προκειμένου να λάβουν μια ιατρική απόφαση, ενώ 50,2% εγκατέλειψε το γιατρό μετά από δυσαρέσκεια και 26,4% δήλωσε ότι υπέστη ιατρικό σφάλμα πρόσφατα ή στο παρελθόν.