Το αναπτυξιακό σχέδιο (master plan) που παρουσίασε η νέα διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί ώστε να ωφεληθεί η πόλη κυρίως από τα αναπτυξιακά έργα που θα γίνουν το προσεχές διάστημα.
Η ανάπτυξη στον Πειραιά είναι επιβεβλημένη διότι θα δημιουργήσει υπεραξία για τις επιχειρήσεις και νέες θέσεις εργασίας που τόσο έχει ανάγκη η πόλη. Η αλήθεια είναι ότι παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει χρειάζεται να «τρέξουμε» για να αποκτήσει ο Πειραιάς ένα πιο σύγχρονο πρόσωπο.
Του Χριστόφορου Μπουτσικάκη*
Θα πρέπει οι τουρίστες να μην περιοριστούν μέσα στην περίφραξη του λιμανιού αλλά να επισκεφτούν την πόλη και το εμπορικό της κέντρο με στόχο την τόνωση της τοπικής οικονομίας και την περαιτέρω ανάδειξη των αξιοθέατων.
Διατηρώ, όπως και πολλοί στην πόλη, την επιφύλαξη για την κατασκευή του εμπορικού κέντρου μέσα στο λιμάνι. Ο Πειραιάς διαθέτει αρκετά καταστήματα με ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές. Πριν τρία χρόνια ξεκίνησε το ανοικτό κέντρο εμπορίου (open mall) στον Πειραιά με στόχο την προσέλκυση πελατών που είχαν στραφεί σε οργανωμένα εμπορικά κέντρα με αποτέλεσμα να επηρεαστεί σημαντικά η παραδοσιακή αγορά της πόλης.
Ένα ακόμα εμπορικό κέντρο μέσα στο λιμάνι θα φέρει νέα «λουκέτα» στα μαγαζιά του Πειραιά. Αυτό δε μπορεί και δεν πρέπει να γίνει. Μιλάω ως επιχειρηματίας και ως κάτοικος της πόλης αυτής που έχει δει πολλούς συναδέλφους να κλείνουν τις επιχειρήσεις τους λόγω της οικονομικής κρίσης.
Στόχος θα πρέπει να είναι η προσέλκυση των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων αλλά και των πλοίων της ακτοπλοΐας να διαχέονται στην πόλη για να ανακαλύψουν τις ομορφιές της αλλά και τις επιχειρήσεις αρκετές εκ των οποίων είναι πολλών χρόνων και οικογενειακές. Δεν γίνεται να δημιουργηθεί μια νέα πόλη μέσα στο λιμάνι αποκομμένη και περιφραγμένη από την πόλη έξω.
Παράλληλα θεωρώ ότι χρειάζεται να γίνει κατάρτιση ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής μελέτης διότι δεν πρέπει ο Πειραιάς να επιβαρυνθεί περισσότερο και εννοείται πως όλα τα κτίρια που θα κατασκευαστούν θα πρέπει να είναι εναρμονισμένα με τους πολεοδομικούς, περιβαλλοντικούς και αρχαιολογικούς όρους των υφιστάμενων κτιρίων.
Σίγουρα χρειάζεται να δημιουργηθούν νέοι χώροι προσέλκυσης τουριστών όπως π.χ. το Μουσείο Μετανάστευσης, Συνεδριακοί και Εκθεσιακοί χώροι, χώροι πρασίνου και άθλησης.
Δεν θα πρέπει ωστόσο να παραβλέψουμε τις παρατηρήσεις φορέων αλλά και κατοίκων. Δεν μπορεί να προσπεράσουμε τις αντιδράσεις των πολιτών στην Πειραϊκή που αντιδρούν στην κατασκευή τεσσάρων νέων προβλητών για μεγάλα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς καθώς πιστεύουν ότι θα υπάρξει περιβαλλοντική επιβάρυνση της περιοχής τους. Ο ΟΛΠ οφείλει να λάβει υπ’ όψην του όλες τις σχετικές παρατηρήσεις πολιτών και φορέων.
Θα πρέπει όμως παράλληλα ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά να μας εξηγήσει πως από την μια πλευρά επιδιώκει την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και από την άλλη να γνωστοποιεί στους εκπροσώπους των εταιρειών του κλάδου αυξήσεις της τάξης του 23% περίπου σε λιμενικά τέλη και υπηρεσίες από το 2020, τη στιγμή μάλιστα που τα γειτονικά μας κράτη επιδοτούν της εταιρείες κρουαζιέρας.
Η κυβέρνηση οφείλει να παρέμβει άμεσα για το θέμα αλλιώς θα «γκρεμίσουμε» όσα δημιουργήσαμε τα τελευταία χρόνια καθώς λόγω της έκρυθμης κατάστασης που επικρατεί στην Τουρκία κερδισμένος θα μπορούσε να ήταν ο Πειραιάς.
Αντί να εκμεταλλευτούμε το γεγονός αυτό και να βελτιώσουμε αυτή την κατάσταση με ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική στο λιμάνι κάνουμε ότι είναι δυνατόν να απομακρύνουμε τις εταιρείες κρουαζιέρας με άμεσο αντίκτυπο φυσικά στην οικονομία μας.
*Επιχειρηματίας – Μέλος της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ