Αποζημίωση ύψους 6,7 εκατομμυρίων δολαρίων επιδίκασε ένας δικαστής στη Νέα Υόρκη σε 21 γκραφιτάδες, οι οποίοι μήνυσαν τον ιδιοκτήτη του κτιριακού συγκροτήματος που φιλοξενούσε τα έργα τους, όταν εκείνος το γκρέμισε για να φτιάξει πολυτελή διαμερίσματα.
Το ιστορικό κτιριακό συγκρότημα 5Pointz, στο Κουίνς της Νέας Υόρκης, αποτελούσε «καμβά» για την τέχνη δεκάδων street artists εδώ και δεκαετίες. Μεταξύ των γκράφιτι που κοσμούσαν την πρόσοψή του ήταν έργα διάσημων καλλιτεχνών, όπως της Lady Pink και άλλων «πρωτοπόρων» αυτής της μορφής τέχνης, οι οποίοι στο ξεκίνημα της δεκαετίας του 90 είχαν εξασφαλίσει άδειες από τον δήμο της Νέας Υόρκης για να ζουν και να εργάζονται στο εν λόγω κτιριακό συγκρότημα.
Ωστόσο, κάποια στιγμή το ιδιοκτησιακό καθεστώς άλλαξε και ο νέος ιδιοκτήτης του 5Pointz δεν είχε καμία διάθεση να διατηρήσει τον συγκεκριμένο χώρο ως «μουσείο» του γκράφιτι. Αρκετοί καλλιτέχνες ένωσαν τις δυνάμεις τους το 2013 προσπαθώντας να σώσουν τη «Μέκκα» της τέχνης τους, ωστόσο ο ιδιοκτήτης ήταν ανένδοτος. Τελικά, το δικαστήριο τότε αποφάσισε υπέρ του, ορίζοντας ωστόσο ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκείνος δεν θα μπορούσε να προβεί σε καμία παράμβαση πάνω στα έργα, μέχρι να βγουν οι απαιτούμενες άδειες για την κατεδάφιση.
Ίσως από εκδικητική διάθεση, ίσως από βιασύνη, ο ιδιοκτήτης δεν ήταν διατεθειμένος να περιμένει τους 10 μήνες που θα χρειάζονταν για να βγουν οι απαιτούμενες άδειες και, σε μια κίνηση που σόκαρε πολλούς, κάλυψε με ασβέστη πολλά από τα έργα. Μερικούς μήνες μετά, και χωρίς ακόμα να έχει στα χέρια του τα απαιτούμενα χαρτιά, γκρέμισε ολόκληρο το κτιριακό συγκρότημα, με τα εναπομείναντα έργα των καλλιτεχνών.
Η ολοκληρωτική καταστροφή αυτού του ναού του γκράφιτι είχε προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, με σημαντικότερη εκείνη του διάσημου Banksy που είχε δώσει μάχη για να προστατευτεί το 5Pointz. Όπως επισήμανε πάντως ο δικαστής, η απόφασή του δεν θα ήταν σε καμία περίπτωση καταδικαστική για τον ιδιοκτήτη εάν εκείνος είχε δείξει υπομονή για μερικούς μήνες ώστε η κατεδάφιση να γίνει νόμιμα και να υπάρξει η ευκαιρία να «σωθούν» με κάποιον τρόπο μερικά από τα σημαντικότερα έργα.
Πηγή: protothema.gr