Νέες καθυστερήσεις σημειώνονται στη χρήση του έξυπνου εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, παρά το γεγονός ότι οι εξαγγελίες ήθελαν το ηλεκτρονικό σύστημα να αντικαθιστά το έγχαρτο εισιτήριο από τις αρχές του έτους.
Σύμφωνα με την »Καθημερινή», ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ήδη τρέχει διαγωνισμός για τη συντήρηση, έως τις αρχές του 2018, των επικυρωτικών μηχανημάτων του έγχαρτου εισιτηρίου, γεγονός που επιβεβαιώνει την παρουσία του στη ζωή των επιβατών.
Σύμφωνα με την »Καθημερινή», ο αρχικός προγραμματισμός ήθελε τη λειτουργία του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου στις αρχές του νέου έτους για τα οδικά μέσα (λεωφορεία και τρόλεϊ), ωστόσο οι καθυστερήσεις στην εγκατάσταση του σχετικού εξοπλισμού σε συνδυασμό με τους βανδαλισμούς που υπέστησαν ορισμένα από τα μηχανήματα μετέθεσαν τη λειτουργία του για την άνοιξη. Η άνοιξη πέρασε και το σύστημα δεν λειτούργησε. Νέα ημερομηνία ορίστηκε η 1η Ιουνίου, η οποία είχε όμως την ίδια τύχη με τις προηγούμενες.
Η πιο πρόσφατη ενημέρωση έγινε πριν από μερικές εβδομάδες στη Βουλή, όπου ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης δήλωσε ότι οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο τον Αύγουστο. Μπορεί να μην υπάρχει κάποια σαφής διάψευση ακόμη, ή κάποια επίσημη μετάθεση της ημερομηνίας εφαρμογής, αλλά ο μειωμένος βαθμός ετοιμότητας τόσο του υπουργείου Υποδομών όσο και του ΟΑΣΑ οδηγούν, κατά πάσα πιθανότητα, σε νέα καθυστέρηση.
Βασικό εμπόδιο αποτελεί το βέτο της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στην αναγραφή του ΑΜΚΑ στα μαζικά προϊόντα (μηνιαίες-ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών). Ο ΟΑΣΑ κλήθηκε να προχωρήσει σε βελτιώσεις, έστειλε το σχετικό υπόμνημα στην Αρχή τον Μάρτιο του 2017, ενώ πριν από ένα μήνα περίπου απέστειλε νέο έγγραφο με το οποίο ενημέρωνε την Αρχή ότι πέραν της μη αναγραφής του ΑΜΚΑ στα μαζικά προϊόντα, δεν θα διατηρεί αρχείο με τις μετακινήσεις των επιβατών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι χθες πραγματοποιήθηκε ακόμη μία συνάντηση μεταξύ στελεχών του ΟΑΣΑ και εκπροσώπων της Αρχής, η οποία ζήτησε νέες διευκρινίσεις. Κύκλοι του ΟΑΣΑ εκφράζουν την πεποίθηση ότι εντός του τρέχοντος μήνα θα έχει γνωμοδοτήσει η Αρχή δίνοντας το «πράσινο φως» στον ΟΑΣΑ.
Σημειώνεται ότι η πλήρης καταγραφή των μετακινήσεων και των διαδρομών των επιβατών μέσω την επικυρώσεων της ηλεκτρονικής κάρτας προβλεπόταν στο σύστημα, ώστε στο μέλλον να μπορεί να γίνεται κλιμακωτή χρέωση. Στόχος ήταν σε δεύτερο χρόνο να μπορεί ο επιβάτης να χρεώνεται ανάλογα με το μήκος της διαδρομής που θα διανύει και όχι να καταβάλει ένα κόμιστρο ανεξάρτητα από τα χιλιόμετρα που θα διανύσει.
Η έναρξη λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος τοποθετείται το φθινόπωρο, ενώ για ένα διάστημα θα χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα το ηλεκτρονικό και το υφιστάμενο εισιτήριο. Το διάστημα παράλληλης λειτουργίας εξαρτάται από την ταχύτητα εξοικείωσης των επιβατών. Βάσει της σύμβασης, πάντως, ο ΟΑΣΑ μπορεί να διατηρήσει και τους δύο τύπους για διάστημα έως δύο ετών. Θεωρείται πολύ μεγάλο και δεν αναμένεται να ξεπεράσει τους λίγους μήνες.
Προς το παρόν, ηλεκτρονικά είναι μόνο τα εισιτήρια με κόστος 4,5 ευρώ και άνω, δηλαδή ημερήσιο, πενθήμερο εισιτήριο κ.ο.κ. Τα πιο δημοφιλή, το ενιαίο και το μειωμένο διάρκειας 1,5 ώρας (1,40 και 0,60 ευρώ αντίστοιχα), παραμένουν έγχαρτα και θα ενσωματωθούν στο σύστημα σταδιακά. Μεταξύ των προϊόντων που θα διατεθούν στην αγορά είναι και δέκα μεμονωμένα εισιτήρια με το ενδέκατο να είναι δωρεάν. Από πλευράς του ΟΑΣΑ, πάντως, διαβεβαιώνουν ότι το σύστημα τεχνικά είναι έτοιμο να λειτουργήσει, αν και οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό διατείνονται ότι υπάρχουν ακόμη δυσκολίες.
Το έγχαρτο εισιτήριο και το κουπόνι της μηνιαίας και ετήσιας κάρτας θα αντικατασταθούν από την «έξυπνη κάρτα» και την «πολλαπλή κάρτα». Η «έξυπνη κάρτα» είναι προσωποποιημένη και αποθηκεύει κάθε τύπο κομίστρου. Η «πολλαπλή κάρτα» είναι για εκείνους που δεν χρησιμοποιούν συστηματικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και όπου αποθηκεύονται συγκεκριμένοι τύποι κομίστρου.