Σε «βαθιά κατάψυξη» μπαίνουν πλέον οι ιδιωτικοποιήσεις οι οποίες ήταν ούτως ή άλλως στο ψυγείο τους τελευταίους μήνες καθώς η κυβέρνηση δεν επιθυμούσε να συγκρουστεί με τοπικά συμφέροντα που αντιδρούν π.χ. στην παραχώρηση περιφερειακών λιμανιών ή μαρινών.
Ο «πάγος» στο πρόγραμμα του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) συνδέεται και με τη διαφορετική στρατηγική που έχει προαναγγείλει πως θα εφαρμόσει η Νέα Δημοκρατία στην περίπτωση που επικρατήσει στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές σε ορισμένες κρίσιμες παραχωρήσεις ή πωλήσεις κρατικών περιουσιακών στοιχείων, αναφέρει το euro2day.
Χαρακτηριστικό της κακοδαιμονίας του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων είναι το γεγονός πως η κυβέρνηση τελειώνει την σχεδόν πενταετή θητεία της χωρίς «να έχουν μπει μπουλντόζες», κατά την επαναλαμβανόμενη πρόβλεψη εν ενεργεία υπουργών, σε έργα που έχουν επιλεγεί επενδυτές από το 2012 ή το 2014!
Στην Αφάντου Ρόδου, για παράδειγμα, έχουν επιλεγεί από τον Ιούλιο του 2014 οι δύο επενδυτές που πλειοδότησαν για τα δύο τμήματα του ακινήτου. Το Γκολφ Αφάντου και η Νότια Αφάντου πρόκειται να αποκτηθούν από την M.A. Angeliadis και την T.N. Aegean Sun Investment Limited αντίστοιχα. Η διαδικασία καθυστερεί κυρίως επειδή ολόκληρο το ακίνητο χαρακτηρίστηκε, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, αρχαιολογικός χώρος. Μόλις χθες ανακοινώθηκε ότι ολοκληρώθηκε το πρώτο μέρος της συμφωνίας.
Στο Ελληνικό, που ο επενδυτής έχει επιλεγεί από το 2012, «θα έμπαιναν μπουλντόζες» το 2016, το 2017, κ.ο.κ., αλλά τελικά δεν θα μπουν ούτε το 2019 και στην αγορά προσδοκούν κάποιο... θαύμα ώστε να ξεκινήσει η επένδυση το 2020! Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της άδειας καζίνο πάει από μήνα σε μήνα, χωρίς να είναι σίγουρο πως δεν θα ακυρωθεί ώστε να ξεκινήσει μια άλλη διαδικασία. Η τελευταία απόφαση της Επιτροπής Παιγνίων, που προωθεί το διαγωνισμό, προβλέπει πως οι υποψήφιοι θα καταθέσουν προσφορές στις 28 Ιουνίου, δηλαδή λίγες ημέρες πριν τις εκλογές, με αποτέλεσμα να θεωρείται σίγουρη η νέα παράταση. Οι αναβολές συνδέονται με καθυστερήσεις στην πολεοδομική, χωροταξική και νομική ωρίμανση του σημαντικότερου ακινήτου της χώρας.
Αφού χάθηκε πολύτιμος χρόνος για την ολοκλήρωση της διαδικασίας 20ετούς επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», τώρα καθυστερεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ) που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Από την αρχή του χρόνου υποτίθεται πως έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες, με πρόσληψη συμβούλων, χωρίς να είναι μέχρι στιγμής γνωστό πότε και πως θα πωληθεί το 30%. Πιθανότερος υποψήφιος (σχεδόν σίγουρος κατά πολλούς…) είναι η καναδική PSPη οποία ελέγχει σήμερα περί το 40% της ΔΑΑ.
Βαθύ σκοτάδι καλύπτει και την τύχη των διαδικασιών πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) μετά το ναυάγιο του πρώτου διαγωνισμού. Είναι, μάλιστα, άγνωστο αν ο όμιλος Λάτση, που πωλούσε τμήμα του ποσοστού του μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ στον πρώτο διαγωνισμό, θα συμμετάσχει σε οποιαδήποτε νέα προσπάθεια πώλησης. Οσο για το διαγωνισμό πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της εταιρείας που προκύπτει από τη διάσπαση της ΔΕΠΑ, σε ιδιώτες, πάει πλέον και επισήμως για μετά τις βουλευτικές εκλογές.
Διαφορετικό σχέδιο φαίνεται πως έχει για τα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια (που λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας) η Νέα Δημοκρατία. Θα εξετάσει, όπως έχουν τονίσει ανώτατα στελέχη του κόμματος, το ενδεχόμενο να πωληθούν οι τοπικοί οργανισμοί λιμένων, όπως συνέβη με τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη.
Αντίθετα, η σημερινή κυβέρνηση προωθεί τις λεγόμενες υποπαραχωρήσεις,δηλαδή την παραχώρηση κάποιων δραστηριοτήτων σε κάθε λιμάνι με διατήρηση τον οργανισμών λιμένος υπό κρατικό έλεγχο. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε υποστηρίξει πως θα ξεκινήσει τους διαγωνισμούς για την παραχώρηση δραστηριοτήτων στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας. Όμως, το υπουργείο Ναυτιλίας έχει «παγώσει» τη σχετική διαβούλευση ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός.
Αλλά και τα σχέδια παραχώρησης τουριστικών λιμένων (μαρίνες), με αρχή από την Μύκονο και Ρόδο, προχωρούν με τη συνήθη καθυστέρηση. Οσο για την Εγνατία Οδό, ο διαγωνισμός για την πολυετή παραχώρηση του οδικού άξονα πάει ένα βήμα μπροστά και δύο πίσω. Είναι πλέον κοινή πεποίθηση στην αγορά πως οι επτά υποψήφιοι που έχουν περάσει στο τελικό στάδιο θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές κάποια στιγμή μέσα στο 2020…
Η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να αποφασίσει και πως θα αξιοποιηθούν τα ποσοστά που ελέγχουν το ΤΑΙΠΕΔ ή / και το υπερταμείο σε σειρά εισηγμένων κρατικών εταιρειών όπως η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ.
Στην τελευταία, για παράδειγμα, προ ημερών υπήρξε σοβαρή αντίδραση από τον γαλλικό κολοσσό Suez ο οποίος ελέγχει περί το 5% με αφορμή τις προσλήψεις 150 υπαλλήλων και τα παρατράγουδα με τη μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων.