Κινέζοι, Ρώσοι, Αραβες και Ισραηλινοί αποτελούν τους καλύτερους πελάτες των ελληνικών καταστημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και σε τουριστικούς προορισμούς όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Κρήτη.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τις πρώτες ενδείξεις των πωλήσεων tax free (αγορές με επιστροφή ΦΠΑ για πολίτες τρίτων χωρών εκτός Ε.Ε.) στην ελληνική αγορά, οι οποίες τρέχουν με ρυθμό αύξησης που αγγίζει το 20% στους πρώτους τέσσερις μήνες της χρονιάς.
Η λύση για τη χορήγηση τουριστικής βίζας, που επέτρεψε σε περισσότερους Ρώσους και Ασιάτες να επισκεφθούν τη χώρα, αλλά και η μείωση του κατώτατου ορίου συναλλαγών από 120 σε 50 ευρώ δείχνουν να αποτελούν τους βασικούς παράγοντες αυτής της εξέλιξης, που φέρνει την αγορά πίσω στις «ευτυχισμένες μέρες» του 2015. Σημειώνεται ότι το 2016, παρά το ρεκόρ αφίξεων, η αγορά tax free είχε υποχωρήσει κατά 4% έναντι του 2015, αναφέρει το ependisinews.
Φέτος, χωρίς να προσμετράται η φουλ τουριστική σεζόν, πολλαπλασιάστηκαν οι επισκέψεις τουριστών στα καταστήματα, με τις συναλλαγές να καταγράφουν αύξηση πάνω από 60%. Ακόμα κι αν εξαιρεθούν οι αποδείξεις μεταξύ 120 ευρώ και 50 ευρώ, για λόγους συγκρισιμότητας, η αύξηση
των πωλήσεων υπολογίζεται περίπου 10%.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue, εταιρείας με ηγετική θέση στην παγκόσμια αλλά και την εγχώρια αγορά tax free shopping, οι Κινέζοι πρωτοστατούν, με τις πωλήσεις tax free προς πελάτες της συγκεκριμένης εθνικότητας (με βάση συγκρίσιμα στοιχεία) να καταγράφουν αύξηση 78,4% στο τετράμηνο. Η δεύτερη σε δυναμική πωλήσεων εθνικότητα έρχεται από τον Λίβανο. Οι πωλήσεις προς τους συγκεκριμένους ταξιδιώτες εμφάνισαν αύξηση 64,9%, ενώ ακολουθεί το Ισραήλ με αύξηση 46,3% και η Αλβανία με 9,2%.
Επιβράδυνση σημείωσε η αξία των πωλήσεων προς τις άλλες εθνικότητες, με τους Αιγυπτίους να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη πτώση τζίρου, της τάξης του 39,4%, και τους Σέρβους να ακολουθούν με πτώση 35,5%, ενώ πάνω από 20% είναι η πτώση πωλήσεων προς ταξιδιώτες από Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) και FYROM. Οι πωλήσεις tax free προς Αμερικανούς επιβραδύνθηκαν κατά 13,2%, ενώ το μερίδιό τους στη συνολική πίτα αγγίζει το 5% και είναι στην 4η θέση της συνολικής κατάταξης, πίσω από τους ταξιδιώτες από τη FYROM, με μερίδιο 6,8%, των οποίων οι πωλήσεις επιβραδύνθηκαν κατά 17,2%. Εάν συμπεριληφθούν όλες οι συναλλαγές και αυτές κάτω από 120 ευρώ μέχρι 50 ευρώ, που αποκλείστηκαν παραπάνω για λόγους συγκρισιμότητας, διαπιστώνεται ότι οι πωλήσεις που αντιστοιχούν σε όλες τις εθνικότητας αυξήθηκαν, και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις με τριψήφιο ρυθμό, όπως στην περίπτωση των Κινέζων (133,71%), των Λιβανέζων (103,58%) και των Ισραηλινών (264,96%) πελατών, αλλά και των Ρώσων (100%).
Οι πωλήσεις tax free, που αποτελούν βαρόμετρο, δίνοντας το στίγμα για την επισκεψιμότητα καταναλωτών που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε., πριμοδοτούν τους τζίρους των καταστημάτων έπειτα από μια κακή εκκίνηση το 2017, όταν οι περισσότερες εταιρείες του λιανεμπορίου εμφάνισαν επιβράδυνση οικονομικών επιδόσεων. Είναι ενδεικτικό ότι στα πολυκαταστήματα Attica οι tax free πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 40% την ίδια περίοδο. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση των συνολικών δαπανών στην αγορά tax free shopping είναι μια τάση που παρατηρείται και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές το 2017. Είναι ενδεικτικό ότι στο τέλος Απριλίου η αύξηση που καταγράφει η Global Blue πανευρωπαϊκά διαμορφωνόταν σε 18% σε ετήσια βάση.