Την επόμενη Παρασκευή αναμένεται να συνεδριάσει εκ νέου το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας ώστε να γνωμοδοτήσει – εκτός απροόπτου – για τις πρώτες επεκτάσεις συμβάσεων, αλλά και για να συνεχίσει την διαδικασία με τις υπόλοιπες ενεργές συμβάσεις, αναφέρει το e-dimosio.
Ήδη το ΑΣΕ κάλεσε τις πρώτες εργοδοτικές οργανώσεις που έχουν υπογράψει ενεργές συμβάσεις να καταθέσουν τα μητρώα των μελών τους στο ΣΕΠΕ.
Οι πρώτες κλήσεις απευθύνθηκαν στην Ομοσπονδία και στον Σύνδεσμο των τουριστικών και ταξιδιωτικών γραφείων, στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και στη Διεθνή Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ).
Στην πρώτη γραμμή είναι και η κλαδική των τραπεζοϋπαλλήλων, που υπεγράφη το 2016 αλλά λήγει 31/12/2018. Υπογράφεται από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες και τρεις συνεταιριστικές περιφερειακές και καλύπτει πάνω από το 70% των εργαζομένων στον κλάδο, οι οποίοι υπολογίζονται στους 49.000.
Ειδικά για τις τράπεζες, άλλωστε, προβλέπεται από το 1990, πως συλλογική υπογράφουν μεμονωμένοι εργοδότες εφόσον καλύπτουν πάνω από το 70% των εργαζομένων. Η επέκταση της σημερινής σύμβασης θα μπορούσε να καλύψει και τους εργαζόμενους σε περιφερειακές ή άλλες τράπεζες οι οποίες δεν εκπροσωπούνται.
Από την άλλη, η κλαδική των εργαζομένων στα γραφεία ταξιδίων και τουρισμού όλης της χώρας, υπεγράφη τον Ιούνιο του 2017 και ισχύει από 1/6/2017 έως 31/05/2019. Αφορά περίπου 18.000 – 20.000 υπαλλήλους σε γραφεία ταξιδίων και τουριστικά γραφεία σε όλη την Ελλάδα, αλλά εκτιμάται πως εφαρμόζεται περίπου στο 70% του κλάδου.
Το υπόλοιπο 30%-35% εργάζεται σε επιχειρήσεις που δεν είναι μέλη των εργοδοτικών οργανώσεων. Σύμφωνα με συνδικαλιστικά στελέχη των εργαζομένων, πολλές εξ αυτών αμείβουν τους νεοπροσλαμβανόμενους με τον κατώτατο των 586 ευρώ, χωρίς επιδόματα.
Η κλαδική σύμβαση προβλέπει βασικούς μισθούς από 800 έως και 1.400 ευρώ, ανάλογα με την προυπηρεσία, καθώς επίσης επίδομα γάμου, επίδομα τέκνων, επιστημονικό επίδομα και πολυετούς υπηρεσίας.
Υποψήφιες για επέκταση είναι και οι συμβάσειες που υπογράφει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εργαζομένων στη Ναυτιλία και τον Τουρισμό (ΠΑΣΕΝΤ) με την ΔΝΕ για τους εργαζόμενους στις μεγάλες πρακτορειακές επιχειρήσεις, που διαχειρίζονται την κοντέινερ ναυτιλία.
Ακάλυπτοι από την σύμβαση είναι σήμερα περί το 20% των εργαζομένων του κλάδου, οι οποίοι έχουν υποστεί μειώσεις 10-15% κατά την διάρκεια της κρίσης. Στην πρώτη γραμμή είναι και η σύμβαση της ΠΑΣΕΝΤ με την ΣΕΕΝ για τους υπαλλήλους των ναυτιλιακών πρακτορείων και επιχειρήσεων, πλην των ναυτικών.
Ενδεχόμενη επέκτασή της εκτιμάται πως θα ευνοήσει κυρίως περί τους 400 εργαζόμενους σε εταιρείες κρουαζιερόπλοιων που έχουν υποστεί μείωση περί το 20%, ενώ οι νεοπροσλαμβανόμενοι μπαίνουν με τον κατώτατο μισθό.
Υπενθυμίζεται πως η επαναφορά των αρχών της επεκτασιμότητας και της ευνοικότερης ρύθμισης, σημαίνει πως όποια σύμβαση καλύπτει πάνω από το 51% των εργαζομένων του κλάδου θα κηρυχτεί υποχρεωτική, ώστε οι μισθολογικοί και θεσμικοί της όροι να αφορούν και τους υπόλοιπους, που μπορεί να αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.