«Εταιρεία πολύ μικρότερη απ΄ότι δηλώνει είναι η ελληνικών συμφερόντων Akazoo, εισηγμένη στο Nasdaq», αναφέρει στην τελευταία του έκθεση το fund Quintessential Capital Management (QCM) του Γκάμπριελ Γκρέγκο πυροδοτώντας σημαντικές ρευστοποιήσεις στη μετοχή.
Είναι το fund που με τις τεκμηριωμένες αναλύσεις του αποδόμησε το story της Folli – Follie αλλά και της εταιρείας τεχνολογίας Globo που ήταν εισηγμένη στην AIM του Λονδίνου.
Αυτή τη φορά στο στόχαστρο του QCM μπήκε η Akazoo για την οποία το fund ενημέρωσε πως έχει ανοίξει short θέσεις στη μετοχή, ώστε να επωφεληθεί από την πτώση των μετοχών που ενδεχομένως να επιφέρουν οι αποκαλύψεις του. Η μετοχή της Akazoo έχανε έως και 47% στο άνοιγμα της συνεδρίασης της Δευτέρας τις οποίες κατάφερε να «περιορίσει» στην πορεία στο 30%. Η Akazoo εισήχθη στο NASDAQ μέσω αντίστροφης εξαγοράς (reverse merger) τον Σεπτέμβριο του 2019, ενώ στο παρελθόν ήταν τμήμα της ελληνικής εταιρείας InternetQ. Η τελευταία ήταν εισηγμένη στην εναλλακτική αγορά (ΑΙΜ) του Λονδίνου μέχρι τις αρχές του 2016.
Βασική υπηρεσία της ελληνικής εταιρείας είναι μία εφαρμογή streaming μουσικής που επιτρέπει στους χρήστες να ακούν απεριόριστη μουσική με μηνιαία συνδρομή μέσω του κινητού ή του διαδικτύου.
Εμμεση συμμετοχή στην Akazoo έχει και το Diorama Fund του Δημήτρη Δασκαλόπουλου που είχε τοποθετήσει 12 εκατ. ευρώ στην πρώην μητρική της Akazoo, την InternetQ.
Ποιά όμως είναι κατά το QCM τα «σκοτεινά σημεία» στα στοιχεία που δημοσιεύει κατά καιρούς η Αkazoo;
Η διοίκηση της Akazoo υποστηρίζει πως έχει 44 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, από τα οποία τα 5,5 εκατομμύρια πληρώνουν συνδρομή και πως τα έσοδά της φτάνουν τα 140 εκατ. δολάρια ενώ τα τελευταία χρόνια αυξάνονται κατά μέσο όρο 24,3% ετησίως. Υποστηρίζει, επίσης, με βάση τα δημοσιευμένα οικονομικά της στοιχεία, πως δραστηριοποιείται σε 25 χώρες του κόσμου, ενώ έχει γραφεία σε Λονδίνο και Λουξεμβουργο.
Το QCM υποστηρίζει πως τα στοιχεία από τα σχόλια, τα «κατεβάσματα» (downloads), τις αναζητήσεις, κ.α. της εφαρμογής της Akazoo δεν συνηγορούν με τα μεγέθη που εμφανίζει η διοίκηση της εταιρείας.
Για παράδειγμα, επικαλείται στοιχεία του Mobile Action σύμφωνα με τα οποία η εφαρμογή της Akazoo είχε μόνο 40 downloads το μήνα (στοιχεία Δεκεμβρίου 2019). Σύμφωνα μετην έρευνα του QCΜ ο όγκος των αναζητήσεων στο ίντερνετ για την Akazoo κορυφώθηκε το 2011-2012 με την συντριπτική πλειοψηφία να προέρχεται από την Ελλάδα ή την Κύπρο και όχι από τις αναδυόμενες αγορές όπου η ίδια εταιρεία ισχυρίζεται πως είναι δημοφιλής, και από τότε έχει συρρικνωθεί σχεδόν στο μηδέν. Όλα αυτά, όπως επισημαίνεται, ισχυροποιούν την άποψη ότι το μέγεθος, ο ρυθμός ανάπτυξης και η γεωγραφική εμβέλεια της Akazoo ενδέχεται να είναι εντελώς ψευδείς.
Κλειστά γραφεία
Η QCM επισκέφτηκε, μάλιστα, τα κεντρικά γραφεία της Akazoo στο Λονδίνο για να διαπιστώσει πως είναι κλειστά από τις αρχές του 2019. Αλλά και στη διεύθυνση του Λουξεμβούργου «δεν βρήκαμε ίχνη της Akazoo» αναφέρει στην έκθεσή του το QCM. Aντιθέτως εντόπισε γραφεία της Akazoo εντός των κεντρικών γραφείων της πρώην μητρικής εταιρείας InternetQ στην Λεωφόρο Κηφισίας στην Αθήνα.
Σε σχέση με τη διεθνή παρουσία της Akazoo, στην έκθεση αναφέρεται πως μόνο σε πέντε χώρες κατάφεραν να ανοίξουν λογαριασμό χρήστη. Για παράδειγμα, δεν κατάφεραν να ανοίξουν λογαριασμό χρήστη της Akazoo σε Ρωσία και Βραζιλία, δύο από τις μεγαλύτερες αγορές της ελληνικής εταιρείας σύμφωνα με τις επίσημες παρουσιάσεις.
Επίσης, σύμφωνα με τον επικεφαλής της QCM Γκάμπριελ Γκρέγκο, η Akazoo έχει πληρώσει ουσιαστικά μηδενικούς φόρους τα τελευταία τέσσερα χρόνια, παρά το ότι ισχυρίζεται ότι έχει 21,7 εκατομμύρια δολάρια λογιστικό κέρδος. Σημειώνεται πως η ελεγκτική εταιρεία της Akazoo, από το 2015 είναι η Crowe LLP
Οι αξιολογήσεις επίσης στο google play είναι ελάχιστες, και οι πιο πρόσφατες αφορούν τον Ιανουάριο του 2019. Μάλιστα τα πρόσωπα πίσω από τις αξιολογήσεις αυτές είναι ο Κρις Σπηλιωτόπουλος, ο Γιάννης Καραλής, οι οποίοι και είναι στελέχη της ίδιας της Akazoo, καθώς και ο Γιώργος Ζερβός, ο οποίος κατά την QCM είναι πιθανώς συγγενής του CEO της Akazoo, του Απόστολου Ζερβού.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Akazoo, ο αριθμός των υπαλλήλων της μειώθηκε κατά 17% ετησίως από 45 σε 26 το 2016-2018 . Είναι συνεπώς δύσκολο, όπως τονίζεται, να συνδυάσει κανείς αυτά τα στοιχεία με τον ρυθμό αύξησης εσόδων του 24% που δηλώνει η Akazoo. Ο πολύ χαμηλός αριθμός υπαλλήλων (26 ή λιγότεροι) με τις πωλήσεις 140 εκατομμυρίων δολαρίων συνεπάγεται πως οι πωλήσεις / εργαζόμενο φτάνουν τα 5,5 εκατ. δολάρια. Αυτή η αναλογία είναι 8 φορές υψηλότερη από την αναλογία σε εταιρείες όπως το Facebook ή η Apple, για παράδειγμα, αναφέρει το QCM.
Περίεργες συμπτώσεις
Τον Οκτώβριο του 2015, το QCM αποκάλυψε την απάτη που γινόταν στην «Globo Plc”, μια ελληνική εταιρεία εισηγμένη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το 2013, η ελληνική εταιρεία «Velti Plc» κατέρρευσε αφού μεγάλο μέρος των απαιτήσεών της αποδείχθηκε ψευδές. Η μετοχή βγήκε από ταμπλό του χρηματιστηρίου και η εταιρεία υπέβαλε πτώχευση στις ΗΠΑ. Τι σχέση έχουν αυτά με το Akazoo;
Μόνο μια απλή αναζήτηση στο LinkedIn, τονίζει το QCM, δείχνει ότι σχεδόν το ένα τέταρτο του εργατικού δυναμικού της Akazoo είχε προηγουμένως απασχοληθεί είτε στην Globo είτε στην Velti.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Akazoo Απόστολος Ζερβός, για παράδειγμα, ήταν υψηλόβαθμο στέλεχος της Velti. Η QCM θεωρεί ότι πολλά από τα ζητήματα που επισημαίνει για την Akazoo (π.χ. μεγάλοι, ανεξήγητοι εισπρακτέοι λογιαριασμοί, αρνητική δημιουργία ελεύθερων ταμειακών ροών, απουσία φόρου εισοδήματος) αντικατοπτρίζουν την κατάσταση στην Velti και την Globo, οπότε είναι ανησυχητικό το ότι η εταιρεία διοικείται και απασχολεί μεγάλο αριθμό ατόμων που προέρχονταν από αυτές τις δύο προβληματικές εταιρείες.
Τέλος το QCM κάνει και μια έρευνα για το σε ποιες περιοχές η Akazoo έχει εξασφαλίσει πνευματικά δικαιώματα. Οπως εξήγει, οι εταιρείες streaming μουσικής αγοράζουν συνήθως μουσική (μαζί με τοπικά πνευματικά δικαιώματα) από μεγάλους διανομείς μουσικής. H QCM έκανε μία έρευνα με τη Sony Music, από την οποία η Akazoo αγόρασε τον πλήρη κατάλογο για αναδιανομή. Παραδόξως, παρά το γεγονός ότι ισχυρίζεται ότι δραστηριοποιείται σε 25 χώρες, η Akazoo αγόρασε από τη Sony πνευματικά δικαιώματα που ισχύουν μόνο για πέντε χώρες, δηλαδή την Ελλάδα, την Κύπρο, την Πολωνία, τη Γκάνα και τη Μαλαισία».
Εν κατακλείδι στην έκθεσή της η QCM αναφέρει τα εξής: «η Akazoo υποστηρίζει πως είναι μια επιτυχημένη πολυεθνική στον τομέα της μετάδοσης μουσικής, με μέγεθος σε επίπεδο εσόδων, κερδών και χρηστών, που ανταγωνίζεται κολοσσούς του κλάδου όπως η Pandora και η Tidal. Τα στοιχεία όμως που συγκεντρώσαμε δείχνουν πως η Akazoo είναι απλώς μια μικρή, ζημιογόνος εταιρεία με βάση την Ελλάδα με ελάχιστους χρήστες και έσοδα».