Την ανάγκη για «τακτικές και σύντομες χρονικά τριμηνιαίες αξιολογήσεις» ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των αγορών και να επιτευχθεί ο στόχος εξόδου της Ελλάδας από το Μνημόνιο τον Αύγουστο του 2018 τονίζει ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στο κουαρτέτο Φραντσέσκο Ντρούντι.
Στη συνέντευξή που παραχώρησε στο ΘΕΜΑ ο Ιταλός οικονομολόγος χαρακτηρίζει «μεγάλο επίτευγμα» την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και καλεί την κυβέρνηση να «εκμεταλλευτεί» αυτή την επιτυχία και να προχωρήσει αναλόγως.
Παρά τα πολλά θετικά μηνύματα, ο κ. Ντρούντι αναφέρει ότι «διάφορα νομοσχέδια που ψηφίστηκαν μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης ενδέχεται να μην είναι συμβατά με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί».
Συγκεκριμένα μιλάει για νομοθετικές διατάξεις που αφορούν την αγορά εργασίας, τη φορολογία, τη διαχείριση εσόδων και τη δημόσια διοίκηση. Επιπλέον σημειώνει ότι «τα νέα από το μέτωπο των εσόδων από τον φόρο εισοδήματος ίσως να υποδεικνύουν πιθανές αποκλίσεις».
Για τις τράπεζες το στέλεχος της ΕΚΤ λέει ότι πρέπει να προχωρήσουν «ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών και οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, μέτρα που είναι καίρια για την αποθάρρυνση των στρατηγικών κακοπληρωτών».
Απέναντι στην πίεση του ΔΝΤ για άμεσο έλεγχο της ποιότητας των περιουσιακών στοιχείων των τραπεζών (AQR) o κ. Ντρούντι τονίζει ότι «οι τέσσερις τράπεζες θα υποβληθούν σε stress test το πρώτο εξάμηνο του 2018 με βάση την ενιαία μεθοδολογία της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών».
Εκτιμάται ότι τα σημεία των νόμων τα οποία ο κ. Ντρούντι χαρακτηρίζει «μη συμβατά» αφορούν τους συμβασιούχους των ΟΤΑ, τα πλασματικά χρόνια σύνταξης, τα έσοδα του Δημοσίου και τη μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια
Ο κ. Ντρούντι περιγράφει τέσσερις τομείς χωρίς να αναφέρεται σε λεπτομέρειες των νομοσχεδίων που εγκρίθηκαν μετά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες από το ευρύτερο οικονομικό επιτελείο, στο τελευταίο EuroWorking Group (4 Σεπτεμβρίου) αλλά και κατά τη διάρκεια των επαφών με τα τεχνικά κλιμάκια στην Αθήνα αυτή την εβδομάδα, οι βασικές ενστάσεις που συζητήθηκαν ανά τομέα είναι οι εξής:
1. Δημόσιο, συμβασιούχοι και επιδόματα
Αντιδράσεις συγκεντρώνει η αύξηση του αριθμού των συμβασιούχων στις 52.000 πάνω από το προβλεπόμενο όριο των 47.000, εν μέρει εξαιτίας της ρύθμισης που έγινε το καλοκαίρι για τους εργαζόμενους στην καθαριότητα. Το άλλο θέμα είναι τα επιδόματα που ονομάστηκαν «μη μισθολογικά ωφελήματα» στο νομοσχέδιο για τους εργαζόμενους στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).
Οι θεσμοί θεωρούν ότι αποτελούν έμμεση αύξηση μισθού μέσω των επιδομάτων για έξοδα κίνησης και υπερωρίες. Το τρίτο ζήτημα είναι η αργή πρόοδος και οι αρρυθμίες σε σχέση με την αξιολόγηση και την κινητικότητα στο Δημόσιο. Το πακέτο αυτών των θεμάτων μπαίνει κάτω από το γενικό τίτλο «αποπολιτικοποίηση» στο Δημόσιο, που αποτελεί μία από τις βασικές δεσμεύσεις του μνημονίου.
2. Εργασιακά
Αντιδράσεις συναντούν η μείωση του πέναλτι από 45% σε 30% για τις πρόωρες αποχωρήσεις από το Δημόσιο, καθώς και οι διατάξεις για την αναγνώριση πλασματικών ετών στους αγρότες. Αναφορικά με την πρωτοβουλία της υπουργού Εργασίας Εφης Αχτσιόγλου για τις ρυθμίσεις που βοηθούν τους εργαζόμενους να αναζητήσουν δικαστικά οφειλόμενους μισθούς, οι θεσμοί αντιπροτείνουν έναν εξωδικαστικό μηχανισμό και όχι δικαστήρια.
3. Φορολογία
Το βασικό θέμα είναι η μείωση του συντελεστή για τα αγροτικά εφόδια, τα λιπάσματα και τις συσκευασμένες ζωοτροφές από το 24% στο 13% που ήδη ισχύει από την 1η Ιουλίου. Το έτερο ζήτημα είναι κατά τις πληροφορίες η πλήρης απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης κατά την αγορά ή ανταλλαγή γεωργικών ή κτηνοτροφικών εκτάσεων μαζί με τις εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν την εκμετάλλευσή τους.
4. Διαχείριση εσόδων
Πέρα από την υστέρηση στον φόρο εισοδήματος οι θεσμοί, σύμφωνα με στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, φαίνεται να έχουν εκφράσει ανησυχία για τυχόν ενέργειες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την ευελιξία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθούν στενά το νομοσχέδιο που ετοιμάζουν τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Οικονομικών για το λεγόμενο «νέο ΣΔΟΕ», ένα όργανο με προϊσταμένους τον υπουργό Οικονομικών και τον αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης (αρμόδιο για θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς), το οποίο διενεργεί ελέγχους κατά παραγγελία των οικονομικών εισαγγελέων.
Οι αστερίσκοι δεν αφορούν αυτή καθαυτή τη σύσταση του νέου οργάνου αλλά το πώς δεν θα επηρεάζει την ελευθερία κινήσεων της ΑΑΔΕ.
Τα επιδόματα που ονομάστηκαν «μη μισθολογικά ωφελήματα» στο νομοσχέδιο για τους εργαζόμενους στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), οι θεσμοί θεωρούν ότι αποτελούν έμμεση αύξηση μισθού μέσω των επιδομάτων για έξοδα κίνησης και υπερωρίες