Ένας πραγματικός πόλεμος έχει ξεσπάσει στην Ευρώπη εναντίον των αυτοκινήτων SUV, των «οχημάτων ελεύθερου χρόνου», που συνήθως έχουν κίνηση 4χ4 και μεγάλο όγκο.
Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι η κατηγορία αυτή των αυτοκινήτων, που εξελίσσεται στην πιο δημοφιλή για τους καταναλωτές παγκοσμίως, είναι εξαιρετικά ρυπογόνα, με αποτέλεσμα να λαμβάνονται φορολογικά και άλλα μέτρα, ως αντικίνητρα στην αγορά και τη χρήση του, αναφέρει το newmoney.
Στις Βρυξέλλες συζητείται η επιβολή πρόσθετου φόρου κυκλοφορίας, στη Γαλλία σχέδιο νόμου αυξάνει το όριο του ειδικού τέλους – «πέναλτι» για τα οχήματα μεγάλου κυβισμού και SUV- από 12.5000 ευρώ που είναι σήμερα στα 20.000 ευρώ. Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρούνο ΛεΜερ επιτέθηκε στην «έκρηξη πωλήσεων αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού». Στο Βερολίνο εξετάζεται κατά πόσον θα πρέπει να απαγορευτεί η είσοδός τους στο κέντρο της πόλης.
Η «επίθεση» στα SUV οφείλεται στη μεγάλη «πράσινη» στροφή που λαμβάνει χώρα στην Ευρώπη, με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, στροφή που έχει αναγγελθεί και ως επίσημη κεντρική πολιτική της Κομισιόν, αλλά και διεθνών οργανισμών όπως το ΔΝΤ και ο ΟΟΣΑ.
Έρευνα του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, στον οποίο μετέχουν 22 ανεπτυγμένες χώρες και είναι τμήμα του ΟΟΣΑ, δείχνει ότι το 40% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη είναι SUV, ενώ το ποσοστό φτάνει το 50% στις ΗΠΑ. Υπάρχουν σήμερα 200 εκατ. οχήματα SUV σε κυκλοφορία, από μόλις 35 εκατομμύρια το 2010.
Το πρόβλημα είναι ότι ο διεθνής στόλος των SUV είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παράγοντας αύξησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), μετά τη βιομηχανία παραγωγής ενέργειας. Οι εκπομπές CO2 από τα SUV παγκοσμίως εκτοξεύτηκε από 550 εκατομμύρια τόνους προ δεκαετίας, σε 770 εκατ. τόνους.
Το εντυπωσιακό είναι ότι τα SUV είναι μεγαλύτερος παραγωγός CO2 ακόμα και από κλάδους όπως η βιομηχανία χάλυβα, τσιμέντου, αλουμινίου, ακόμα και από τον κλάδο των οδικών μεταφορών και των αερομεταφορών.
Οι φόροι και τα άλλα αντικίνητρα αναμένεται να ενταθούν για την αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων, αφού τα SUV, εκτός από την προτίμηση των καταναλωτών, έχουν και το χαρακτηριστικό ότι είναι πιο κερδοφόρα για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς το ποσό του κέρδους είναι υψηλότερο για τα μεγαλύτερα οχήματα.