Κατακόρυφη πτώση καταγράφουν οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας σε δημοφιλείς προορισμούς της χώρας, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία, καθώς η αστάθεια στην Τουρκία έχει απομακρύνει τα κρουαζιερόπλοια από το Αιγαίο συνολικά.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή» χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του λιμανιού του Ηρακλείου, το οποίο για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου καταγράφει πτώση της τάξης του 39,4% στις αφίξεις επιβατών και 28,4% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Σε απόλυτους αριθμούς, οι αφίξεις επιβατών στο επτάμηνο έφθασαν σε 82.357 από 135.967 την ίδια περίοδο του 2016.
Ο κ. Γιάννης Μπρας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Five Senses Consulting με ειδίκευση στην ανάπτυξη προορισμών κρουαζιέρας, σημειώνει επιπλέον τον χαμηλό μέσο όρο πληρότητας των πλοίων, ο οποίος διαμορφώνεται στο 72,6%.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε αντίθεση με την αισιοδοξία που επιχειρήθηκε να καλλιεργηθεί σε κυβερνητικό επίπεδο για κάλυψη των απωλειών των πλοίων από τις αυξημένες πληρότητες των επιβατών.
Στη Ρόδο οι αφίξεις επιβατών με κρουαζιέρα στο εξάμηνο φέτος μειώθηκαν κατά 10,9%, φθάνοντας σε 98.127. Επίσης, η μείωση των επιβατών τον Ιούλιο ξεπέρασε σε ποσοστό το 34%. Αλλά και για τον τρέχοντα μήνα αναμένονται περί τις 30 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, από 49 τον Αύγουστο του 2016. Παράλληλα, στη Σαντορίνη αναμένεται για τον Αύγουστο μείωση κατά 24% του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων.
Σύμφωνα με τον κ. Μπρα, ένα πρώτο βήμα για την ανάκαμψη της κρουαζιέρας πρέπει να είναι η υλοποίηση στρατηγικού σχεδίου με τη συμμετοχή της Fraport για την επαναπροσέγγιση των γερμανόκτητων εταιρειών.
Ένα μόνο νέο Homeport (έναρξη και επιστροφή της κρουαζιέρας στο λιμάνι) για 20 εβδομάδες με πλοίο 2.500 επιβατών μπορεί να φέρει στους προορισμούς που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα άμεσα ετήσια έσοδα έως 20 εκατ. ευρώ. Πάντως, παρά τη συρρίκνωση της δραστηριότητας στην Ελλάδα, η διεθνής κρουαζιέρα αναμένεται να κινηθεί με έντονα αυξητικές τάσεις, φθάνοντας στον αριθμό ρεκόρ των 25,8 εκατ. αφίξεων από 24,7 εκατ. το 2016.
Τον κώδωνα του κινδύνου για τις αρνητικές εξελίξεις στην κρουαζιέρα είχαν χτυπήσει από πέρυσι το φθινόπωρο μέσω της «Καθημερινή» εκπρόσωποι του κλάδου. Οι εκτιμήσεις αυτές δείχνουν να επιβεβαιώνονται, καθώς βάσει των μέχρι στιγμής στοιχείων οι μεγάλες απώλειες των επιβατών δεν μπορούν να καλυφθούν ούτε από τις πληρότητες στα πλοία ούτε από τη μικρή μετατόπιση δρομολογίων στο Ιόνιο.
Επίσης, οι εκπρόσωποι του κλάδου θεωρούν με βάση τα έως τώρα προγράμματα των διεθνών εταιρειών ότι και το 2018 η κίνηση στην κρουαζιέρα θα παραμείνει στα χαμηλά επίπεδα της φετινής σεζόν.
Ενας από τους βασικούς λόγους που μειώνεται φέτος η δραστηριότητα της κρουαζιέρας είναι το γεγονός ότι περικόπηκαν για λόγους ασφαλείας από τα προγράμματα των διεθνών εταιρειών λιμάνια της Τουρκίας, με αποτέλεσμα την κατάργηση και των ενδιάμεσων σταθμών απο-επιβίβασης σε ελληνικά λιμάνια. Βέβαια, η Ελλάδα το 2016 είχε επωφεληθεί συγκυριακά από τα προβλήματα αστάθειας της γειτονικής χώρας, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας που δεν ήθελαν να ακυρώσουν τελευταία στιγμή το σύνολο των προγραμμάτων τους στην περιοχή αντικατέστησαν τουρκικά λιμάνια με ελληνικά.
Για αυτό άλλωστε οι πολλαπλές αφίξεις επιβατών άγγιξαν τα 5,2 εκατ., από 4,96 εκατ. το 2015. Ωστόσο, η αύξηση αυτή δεν έσπασε το ρεκόρ του 2013, οπότε οι πολλαπλές αφίξεις ξεπέρασαν τα 5,6 εκατ.