Την προειδοποίηση πως η οικονομία δεν πρόκειται να ανακάμψει αυτόματα εκφράζει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων για το 2016.
«Αν δεν εξαλειφθεί η αβεβαιότητα για την κατεύθυνση της πολιτικής στο μέλλον και δεν αλλάξουν οι κανόνες διακυβέρνησης, η οικονομία δεν θα ανακάμψει» επισημαίνεται μεταξύ άλλων, στην έκθεση η οποία επιδόθηκε στον πρόεδρο της Βουλής από τον πρόεδρο του Γραφείου Παναγιώτη Λιαργκόβα.
Μάλιστα, προσδίδεται ιδιαίτερη σημασία στην υλοποίηση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων και υπογραμμίζεται ότι το 2017 άρχισε «με νέες καθυστερήσεις στην εφαρμογή του προγράμματος», γεγονός το οποίο προαναγγέλλει ακόμη ένα δύσκολο έτος.
Σε μία λύση με μακρόπνοη στόχευση, που θα εμπεδώσει ένα κλίμα πολύ διαφορετικό για την ελληνική οικονομία και μέσα στο 2017, αλλά και στην προοπτική του 2018 και μετά τη λήξη του προγράμματος, προσβλέπει η ελληνική πλευρά ως προς τη διαδικασία της δεύτερης αξιολόγησης, όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Νικόλαος Βούτσης.
Παραλαμβάνοντας σήμερα στο γραφείο του την Έκθεση Πεπραγμένων του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής για το 2016 από τον Επικεφαλής του ανεξάρτητου θεσμού Καθηγητή κ. Παναγιώτη Λιαργκόβα, ο κ. Βούτσης δήλωσε:
«Είμαστε σε μία φάση με θετικό πρόσημο ως προς τη διαδικασία αυτής της μακρόσυρτης δεύτερης αξιολόγησης και ελπίζουμε τις προσεχείς ημέρες, τις προσεχείς λίγες εβδομάδες, να έχουν επιλυθεί όλα τα επιπλέον ζητήματα τα οποία θα προσδώσουν σε μία λύση συμφωνημένη με μακρόπνοη στόχευση, θα δώσουν όλα αυτά τα στοιχεία που θα εμπεδώσουν ένα κλίμα πολύ διαφορετικό για την ελληνική οικονομία και μέσα στο 2017, αλλά και στην προοπτική του 2018 και μετά τη λήξη του προγράμματος.
Σε αυτήν την προσπάθεια κάθε επικουρία από όλες τις πλευρές είναι και δεκτή και χρήσιμη και πολύ ωφέλιμη».
Ο Επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής Καθηγητής Παναγιώτης Λιαργκόβας, παραδίδοντας την Έκθεση Πεπραγμένων για το 2016, παρόντος και του μέλους της επιστημονικής επιτροπής, αν. καθηγ. κ. Μιχάλη Ρηγίνου, αναφέρθηκε και στις διεθνείς δραστηριότητες του Ανεξάρτητου γραφείου.
Όπως είπε, είναι τακτικός συνομιλητής οργανισμών, όπως του ΟΟΣΑ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, κ.ά. και διαβεβαίωσε τον Πρόεδρο της Βουλής ότι μεταφέρει τις ελληνικές θέσεις και επιχειρηματολογεί για τη βελτίωσή τους μέσω Εκθέσεων για τη λιτότητα, το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, την απαίτηση περί μεγάλου ύψους πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2018 και μετά, κ.λπ.
Οι θέσεις του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, όπως περιγράφεται στην Εκθεση πεπραγμένων, για βασικά θέματα της ελληνικής οικονομίας έχουν ως εξής:
Μεταρρυθμίσεις
Η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, που έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να αποτραπεί η παγίωση μιας κατάστασης που χαρακτηρίζεται από αυξανόμενες επιβαρύνσεις του ιδιωτικού τομέα, μείωση των εισοδημάτων στο δημόσιο τομέα, περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων, έξοδο επιχειρήσεων σε γειτονικές χώρες, έξοδο εκπαιδευμένων νέων σε αναζήτηση εργασίας και δυσλειτουργικές δομές.
Το δημόσιο χρέος
Η μόνιμη λύση του προβλήματος βιωσιμότητας του χρέους θα εξάλειφε ένα σημαντικό παράγοντα αβεβαιότητας για το μέλλον της οικονομίας και της οικονομικής πολιτικής, που επηρεάζει τις επενδύσεις. Άμεσα, επίσης, θα άνοιγε το δρόμο για τη συμμετοχή της χώρας στο QE, θα μείωνε τα επιτόκια δανεισμού και θα διευκόλυνες την επιστροφή στις αγοράς
Την απασχόληση
Δεν έχουν γίνει κατανοητό οι παράγοντες που θα επέφερε αισθητή αύξηση της απασχόλησης και μείωση της ανεργίας βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Η μείωση της ανεργίας μακροπρόθεσμα θα είναι αποτέλεσμα της οικονομικής μεγέθυνσης σε σταθερή βάση και η μεγέθυνση αυτή, με δεδομένους τους περιορισμούς στην ΕΕ θα προκύψει κυρίως από τη δημιουργία σταθερού πλαισίου για ιδιωτικές επενδύσεις σε ευρεία κλίματα.
Το ασφαλιστικό
Οσο μετατίθενται οι αναγκαίες τομές, τόσο μεγαλώνει ο λογαριασμός που θα πρέπει να πληρωθεί για να γίνει βιώσιμοι και περιορίζοντα τα περιθώρια για δίκαιη κατανομή των βαρών της προσαρμογής του.
Δαπάνες
Υποστηρίζεται ότι απαιτούνται συστηματικότερες πολιτικές παρεμβάσεις στην πλευρά των δαπανών στο πλαίσιο μιας συνολικής επανεξέτασή της σύνθεσής τους, ώστε να επιτευχθούν κατά περίπτωση εξοικονομήσεις ή και
Θεσμικό πλαίσιο
Το Θεσμικό πλαίσιο δεν έχει ακόμη σταθεροποιηθεί και αυτό σε συνδυασμό με την αμφιθυμία τμημάτων της κυβέρνησης, τη σκληρή στάση ομάδων συμφερόντων και τη διάχυτη απογοήτευσης των πολιτικών, εμποδίζει την ανάπτυξη.
Δεν θεραπεύονται οι αιτίες και συμπτώματα της θεσμικής αναιμίας, δηλαδή της αδυναμίας της ώρας σε πολλούς τομείς να καθιερώσει και να εφαρμόσει γενικής ισχύος και σταθερούς κανόνες του παιχνιδιού.
Φορολογικό
Μολονότι τυχόν μειώσεις δαπανών αντί αυξήσεων φόρων θα είχαν πιθανόν μικρότερη υφεσιακή επίπτωση, το σημαντικότερο είναι ότι οι αυξήσεις φόρων αποθαρρύνουν την εργασία και την επιχειρηματικότητα και θολώνουν τις προοπτικές ανάκαμψης.
Με τις συνεχείς αυξήσεις φόρων πριονίζεται το κλαδί πάνω στο οποίο κάθεται η παραγωγή και η δημόσια οικονομία.
Η αναστροφή των τάσεων από την πλευρά των εσόδων μπορεί να γίνει με την αποτελεσματικότερη περιστολή της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής και τη ριζική αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος.
Εργασιακές σχέσεις
Πολλές προτάσεις της, που άλλωστε δεν ήταν ομόφωνες θα βοηθήσουν την κυβέρνηση να απεγκλωβιστεί από τ η λογική άκαμπτων κόκκινων γραμμών αλλά και θα πρέπει να εξετασθούν υπό το φως των προβλημάτων που έχουν επισημανθεί στο παρελθόν ιδίως αυτών που σχετίζονται ανάμεσα σε άλλα με τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων για κήρυξη απεργίας, τις επιχειρησιακές συμβάσεις και την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας από τις επισειρήσεις.
Ανάπτυξη
Η ανάπτυξη προϋποθέτει νέες επενδύσεις Αυτές θα προέλθουν κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα, αφού ο δημόσιος έχει πλέον σαφή όρια. Οι ξένες επενδύσεις θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο.