Ο επίτιμος πρόεδρος του ΣΕΒ αναλαμβάνει επενδυτικές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την εξωστρέφεια και, πέρα από ιδεοληψίες και παχειά λόγια, ανταποκρίνονται σε πραγματικές προκλήσεις του αύριο...
Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Πρωτοπόρος βιομήχανος της μεταπολιτευτικής γενιάς και επιχειρηματίας με καλλιτεχνικές ευαισθησίες, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος βρέθηκε στο πηδάλιο του συλλογικού οργάνου της ελληνικής βιομηχανίας, του ΣΕΒ, σε μία δύσκολη για την οικονομία της χώρας εποχή. Αυτήν της κρίσης. Πάντοτε έλεγε:
«Είναι δύσκολοι καιροί και είμαστε δύσκολος λαός. Αλλά αυτός είναι ένας λόγος παραπάνω για να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα κατάματα, αυτήν που μάς λέει ότι βιώνουμε το τέλος μίας εποχής –αυτής του πελατειακού κράτους, της κομματοκρατούμενης κοινωνίας, της επιδοτούμενης ανάπτυξης. Κατά συνέπεια, η κρίση δεν αντιμετωπίζεται με υπεκφυγές. Ο κόσμος αλλάζει, πρέπει να αλλάξουμε και εμείς».
Διατυπωμένες το 2008, οι παραπάνω πολύ συνοπτικές θέσεις του τότε προέδρου (και σήμερα επίτιμου προέδρου) του ΣΕΒ φιλοδοξούν σήμερα, με δική του πρωτοβουλία, να γίνουν πράξη. Και όχι μόνον.
Θέλουν –και ίσως αυτό να είναι το πιο σημαντικό– να αποτελέσουν και παράδειγμα προς μίμηση.
Υποθέτουμε δε ότι αυτός είναι και ο έμμεσος στόχος του fund Diorama Investments που ανακοίνωσε και το οποίο φιλοδοξεί να δώσει ώθηση στην παραγωγική εξωστρέφεια της χώρας –η οποία είναι εκ των ων ουκ άνευ, αν θέλουμε να πάμε μπροστά.
Έτσι, όπως τόνισε στην σχετική παρουσίαση του όλου εγχειρήματός του, ως εμπνευστής και βασικός επενδυτής ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος πιστεύει ότι η ανάπτυξη είναι το άθροισμα της οικονομικής δραστηριότητας όλων και, εάν κινητοποιηθούν οι δυνάμεις της χώρας με βάση ένα σχέδιο που οι ίδιοι θα εκπονήσουμε και θα εφαρμόσουμε, δημιουργώντας κλίμα ελπίδας και αισιοδοξίας, τότε μόνον είναι δυνατή η έξοδος από την κρίση.
Το Diorama έχει συγκεντρώσει κεφάλαια προς επένδυση ύψους 135 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος τοποθέτησε τα 50 εκατ. ευρώ και έχει ήδη επενδύσει, μέσω της Deca, συνολικά 36 εκατ. ευρώ σε τρεις επιχειρήσεις που διακρίνονται στον κλάδο τους και έχουν σαφή εξαγωγικό χαρακτήρα. Ακόμα τέσσερις επενδύσεις θα γίνουν εντός του 2017.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΔΣ της Diorama, Νίκος Νανόπουλος, το fund έχει ως στόχο να καλύψει το κενό που δημιουργείται στην στήριξη των υγιών ελληνικών επιχειρήσεων, καθώς εκ των πραγμάτων οι τράπεζες επικεντρώνονται στις προβληματικές επιχειρήσεις.
Κατά την παρουσίαση των δραστηριοτήτων της Diorama, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος στηλίτευσε τον «ίδιο, προβλέψιμο, βαρετό και μη εποικοδομητικό τρόπο» με τον οποίο αντιμετωπίζεται η κρίση στον έβδομο χρόνο της.
Έκανε λόγο για «διαμάχες του αέρα με τους κακούς δανειστές», οι οποίοι ωστόσο μάς συντηρούν όλα αυτά τα χρόνια και για «αντίσταση» που καταλήγει στην δημιουργία περισσότερων φτωχών, ανέργων και χαμηλοσυνταξιούχων.
«Δεν είναι δυνατόν να ξεφύγουμε χωρίς ένα σχέδιο που να δημιουργήσει και να εφαρμόσει η ίδια η χώρα και το οποίο θα περιλαμβάνει τον ριζικό μετασχηματισμό του πολιτικού συστήματος και των θεσμών», σημείωσε ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, προσθέτοντας ότι ένα κλίμα ελπίδας και αισιοδοξίας θα κινητοποιήσει από μόνο του δυνάμεις –από μεγάλους επιχειρηματίες που θα πάρουν ρίσκα ως και τον ιδιώτη που θα ανοίξει ένα κατάστημα.
Στο σημείο αυτό αξίζει να υπογραμμίσουμε γιατί στην αρχή του άρθρου μας χαρακτηρίζαμε πρωτοπόρο επιχειρηματία τον Δημήτρη Δασκαλόπουλο.
Ο λόγος είναι απλός. Στην εκδήλωση της παρουσίασης του fund, ο εμπνευστής του αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και στην προσπάθειά του κατά την έναρξη της κρίσης να δημιουργήσει ένα μεγάλο fund με την συμμετοχή μεγάλων επιχειρηματιών, πρωτοβουλία που θα έδινε ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στην χώρα και θα έβαζε φρένο στο κλίμα απαξίωσης.
Όπως είπε χαρακτηριστικά, η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε αφού ο καθένας επικεντρώθηκε στο δικό του πρόβλημα.
Διατύπωσε δε την ευχή να καταλάβουν οι πολιτικοί κάποια στιγμή ότι η χώρα δεν χρειάζεται επιδοτήσεις αλλά ένα νέο πλαίσιο για να αναπτυχθεί η επιχειρηματικότητα και το νέο παραγωγικό και οικονομικό μοντέλο εξωστρέφειας. Το τελευταίο, εξάλλου, επεξεργάζεται και η οργάνωση διαΝΕΟσις η οποία, επίσης με χρηματοδότηση του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, μελετά και αναλύει τα σοβαρά θέματα της ελληνικής οικονομίας και των κοινωνικών τους προεκτάσεων.
Ας σημειωθεί επίσης ότι στην παρουσία του επενδυτικού fund ο Νίκος Νανόπουλος, τραπεζικό στέλεχος εγνωσμένης αξίας, επεσήμανε ότι υπάρχουν ευκαιρίες, παρά την κρίση και το κλίμα που αυτή δημιουργεί σε όλα τα επίπεδα. Αυτός είναι και ο γνώμονας του fund Deca, που παρέχει αναπτυξιακά κεφάλαια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Παράλληλα με τα κεφάλαια, οι εταιρείες υποστηρίζονται για την ανάπτυξη νέων εργασιών, τόσο γεωγραφικά όσο και σε προϊόντα, καθώς και στην δημιουργία στρατηγικών συμμαχιών, στην βελτίωση της εταιρικής διακυβέρνησης, παρέχονται δε συμβουλές σε αγορές εταιρειών και στην διαμόρφωση της σωστής κεφαλαιακής δομής.
Όπως τόνισε ο Νίκος Κούλης, διευθύνων σύμβουλος της Deca, στο fund συμμετέχουν με 60 εκατ. ευρώ η EBRD, η EIB και το EIF και με μικρότερα ποσά επιχειρηματίες, τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες. Συνολικά το fund θα πραγματοποιήσει 12 με 15 επενδύσεις σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν καλή θέση στην Ελλάδα και έχουν τις βάσεις να γίνουν αξιόλογες σε ευρωπαϊκό ή και παγκόσμιο επίπεδο.
Ανά επένδυση θα τοποθετούνται 5 έως 13 εκατ. ευρώ μέσω αύξησης κεφαλαίου και θα αποκτάται μειοψηφικό πακέτο, τουλάχιστον όμως το 10%. Η Deca συνεργάζεται με το υφιστάμενο μάνατζμεντ και έχει επενδυτικό ορίζοντα 4-6 ετών.
Κλάδοι ενδιαφέροντος είναι εξαγωγικές επιχειρήσεις σε τομείς όπως των τροφίμων, του packaging, της τεχνολογίας. Οι τρεις υφιστάμενες επενδύσεις είναι η πρώτη με 7,2 εκατ. ευρώ στην εταιρεία Atlas Tape, η οποία έχει ιστορία 64 ετών και δραστηριοποιείται στον χώρο των αυτοκόλλητων ταινιών ως μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη με εξαγωγές πάνω από το 80% των πωλήσεών της.
Η δεύτερη επένδυση έγινε με 7 εκατ. ευρώ στην εταιρεία μεταποίησης ντομάτας Damavand, την δεύτερη μεγαλύτερη στον κλάδο της, με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα. Η τρίτη επένδυση, με 12 εκατ. ευρώ, έγινε στην εταιρεία InternetQ, καινοτόμο εταιρεία στους τομείς του music streaming και του in-app advertising.
Με άλλα λόγια, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος άνοιξε την πόρτα και της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, αυτήν της ψηφιακής τεχνολογίας και όχι μόνον.