Δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ το τελικό κείμενο του νόμου για την κινητικότητα, έτσι όπως ψηφίστηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή.
Στις 20 σελίδες του ΦΕΚ περιγράφεται αναλυτικά όλη η διαδικασία, με σκοπό, όπως αναφέρεται, «αφενός τη βέλτιστη αξιοποίηση και η ορθολογική κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού στις δημόσιες υπηρεσίες, αφετέρου τη διευκόλυνση των υπαλλήλων να ενισχύσουν τις επαγγελματικές δεξιότητές τους, να αποκτήσουν εμπειρία σε θέσεις διαφόρων υπηρεσιών και να προωθήσουν την επαγγελματική σταδιοδρομία τους».
Υπενθυμίζεται ότι ο νέος μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2017. Με τις αλλαγές που θα φέρνει υπολογίζεται ότι θα μειώσει σε περίπου δύο μήνες το μέσο χρόνο μιας μετάταξης που φτάνει σήμερα από ένα έως και τρία χρόνια.
Βασικά σημεία του νέου πλαισίου είναι:
Η κινητικότητα μεταξύ φορέων αφορά στην κάλυψη κενών θέσεων και θα έχει εθελοντικό χαρακτήρα.
Η κινητικότητα εντός του ίδιου φορέα θα έχει την μορφή απόσπασης του υπαλλήλου με προσωρινό χαρακτήρα για την κάλυψη αναγκών.
Θα παρέχονται κίνητρα σε όσους επιλέξουν παραμεθόριες περιοχές και νησιά. Τα κίνητρα θα έχουν σχέση με την μισθολογική και την βαθμολογική εξέλιξη των υπαλλήλων. Η αποκάλυψη ήρθε σήμερα από τον ίδιο τον υπουργό, ο οποίος αναφέρθηκε σε συνεργασία που έχει ξεκινήσει ήδη με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, ώστε -πέρα από τα προβλεπόμενα βαθμολογικά κίνητρα- να επιτευχθούν και μισθολογικά στο μέλλον για τις θέσεις που προαναφέραμε.
Μετά το διορισμό ή τη μετάταξη στη νέα θέση θα υπάρχει υποχρέωση παραμονής για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (τουλάχιστον τρία χρόνια).
Παράλληλα μία από τις αλλαγές που προστέθηκαν στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου είναι η δυνατότητα διενέργειας συνέντευξης μεταξύ των τριών επικρατέστερων υπαλλήλων που διεκδικούν την ίδια θέση, πριν ο φορέας υποδοχής καταλήξει στην τελική επιλογή του.
Στόχος, είναι η πληρέστερη αξιολόγηση των υποψηφίων από τον φορέα του Δημοσίου που δέχεται τους μετατασσόμενους.
Έτσι, λοιπόν, προβλέπεται η δυνατότητα διενέργειας συνέντευξης μεταξύ των τριών επικρατέστερων υπαλλήλων που διεκδικούν την ίδια θέση πριν ο φορέας υποδοχής καταλήξει στην τελική επιλογή του. Η σχετική πρόβλεψη διευρύνεται σε όλες τις εκπαιδευτικές κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων. Οπως αναφέρεται στο τελικό νομοσχέδιο: «Συνέντευξη δύναται να διενεργείται και για θέσεις κλάδων/ειδικοτήτων ΔΕ και ΥΕ κατηγοριών», είναι συγκεκριμένα η προσθήκη.
Η αξιολόγηση των υποψήφιων προς μετάταξη υπαλλήλων θα γίνεται από τριμελές όργανο του φορέα που έχει ζητήσει να δεχτεί υπαλλήλους για την κάλυψη των κενών του.
Το όργανο αυτό θα στελεχώνεται από τον γενικό διευθυντή και τον διευθυντή της υπηρεσίας στην οποία ανήκει η προς κάλυψη θέση, καθώς και τον διευθυντή προσωπικού του φορέα, αλλά και με τον προϊστάμενο του Τμήματος στο οποίο ανήκει η εκάστοτε προκηρυσσόμενη θέση και ο οποίος δύναται να συμμετέχει ως παρατηρητής εκπρόσωπος του οικείου συλλόγου εργαζομένων, όπως αναφέρει μια ακόμη προσθήκη.
Τα κριτήρια της αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των υποψηφίων θα γίνεται πάνω σε τέσσερα κριτήρια:
α) τη συνάφεια των τυπικών και ουσιαστικών τους προσόντων με τη θέση που διεκδικούν
β) τις εκθέσεις αξιολόγησής τους
γ) την εμπειρία τους σε συναφές αντικείμενο
δ) κάθε στοιχείο του προσωπικού τους μητρώου που τεκμηριώνει την καταλληλότητά τους
Για το τελευταίο στάδιο, λοιπόν, της διαδικασίας αξιολόγησης, προβλέπεται η δυνατότητα συνέντευξης μεταξύ των τριών επικρατέστερων. Ούτως ή άλλως όμως, βάσει της προωθούμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας, εισάγεται η υποχρέωση να περιλαμβάνεται στα πρακτικά επιλογής συγκριτική αξιολόγηση των υποψηφίων. Προβλέπεται, δε, να καθορίζονται και τρεις επιλαχόντες για τη θέση, εφόσον υπάρχουν.
Ακόμη, στην τελική του μορφή, το νομοσχέδιο για την κινητικότητα διευκρινίζει για τους Δήμους ότι «ειδικά για τη μετάταξη υπαλλήλου από ΟΤΑ α΄ βαθμού απαιτείται επιπλέον η γνώμη του αρμόδιου για το διορισμό οργάνου».
Προϋποθέσεις
Η έτερη σημαντική αλλαγή που αποτυπώνεται στο τελικό νομοσχέδιο αφορά τις προϋποθέσεις συμμετοχής των υπαλλήλων στο σύστημα κινητικότητας. Συγκεκριμένα, πέφτει στο 50% (από 65%) το ελάχιστο ποσοστό των θέσεων που πρέπει να έχει καλυμμένο ένας φορέας, ώστε οι υπάλληλοί του να έχουν δικαίωμα να αιτηθούν τη μετακίνησή τους σε άλλη υπηρεσία. Εν ολίγοις, υπάλληλοι που υπηρετούν σε φορείς που έχουν κενές το 50% και άνω των θέσεών τους δεν θα έχουν δυνατότητα μετάταξης ή απόσπασης. Για τους δήμους με πληθυσμό κάτω των 90.000 κατοίκων, το ποσοστό των κενών δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 35%.
Η κινητικότητα θα έχει αμιγώς εθελοντικά χαρακτηριστικά και θα διενεργείται ως μετάταξη σε κενή οργανική θέση κλάδου/ειδικότητας της ίδιας ή ανώτερης εκπαιδευτικής βαθμίδας. Οι μετατάξεις θα διενεργούνται με ενιαία σχέση εργασίας, ανεξαρτήτως εάν οι υπάλληλοι είναι μόνιμοι ή εργάζονται με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ). Κατ’ εξαίρεση, εφόσον συντρέχουν αποδεδειγμένες σοβαρές και επείγουσες υπηρεσιακές ανάγκες, οι μετακινήσεις θα διεξάγονται ως αποσπάσεις διάρκειας 1 έτους, με δυνατότητα παράτασης έως 3 μήνες.
Δυνατότητα συμμετοχής στο σύστημα κινητικότητας έχουν, συνοπτικά, οι υπάλληλοι που:
-έχουν συμπληρώσει διετία από τον διορισμό τους
-έχουν συμπληρώσει διετία από προηγούμενη μετάταξη ή από προηγούμενη απόσπαση – εξαιρούνται από την υποχρέωση αυτή όσοι μετακινηθούν προς υπηρεσίες της παραμεθορίου ή ορεινών και νησιωτικών περιοχών
-έχουν μεταταχθεί πριν από τη δημοσίευση του νόμου σε υπηρεσίες απομακρυσμένων/παραμεθόριων περιοχών με δέσμευση δεκαετούς παραμονής και έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 7 έτη παραμονής – όσοι έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 5 έτη παραμονής έχουν δικαίωμα να διεκδικήσουν άλλες θέσεις εντός της ίδιας παραμεθόριας περιοχής.
Εξαιρέσεις
Παραμένουν στις εξαιρέσεις οι ίδιες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων θα μείνουν «εκτός» του νέου συστήματος κινητικότητας.
Οι κατηγορίες υπαλλήλων που θα εξαιρεθούν από το νέο σύστημα εθελοντικών μετατάξεων είναι:
Οι δικαστικοί υπάλληλοι
Οι υπάλληλοι καταστημάτων κράτησης
Οι υπάλληλοι του Ιδρύματος Αγωγής Αρρένων Βόλου
Οι υπάλληλοι όλων των κλάδων των νοσηλευτικών ιδρυμάτων του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ, πλην των διοικητικών υπαλλήλων και των Σχολικών Φυλάκων που μετά τη διαθεσιμότητα μεταφέρθηκαν σε θέσεις Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού σε νοσοκομεία.
Οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, για τους οποίους παραμένουν σε ισχύ οι υφιστάμενες διατάξεις
Δήμοι
Όσον αφορά τους δημοτικούς υπαλλήλους, σε δύο κατηγορίες μπορεί κανείς να κατατάξει τις δημοτικές υπηρεσίες των οποίων οι υπάλληλοι δεν θα μπορούν να συμμετάσχουν στο προωθούμενο ενιαίο σύστημα κινητικότητας.
-Συγκεκριμένα γενική προϋπόθεση για τις μετατάξεις ή αποσπάσεις δημοτικών υπαλλήλων, είναι ο φορέας στον οποίο εργάζονται (φορέας προέλευσης), να έχει καλυμμένες τις θέσεις του κλάδου στον οποίο υπηρετεί ο αιτών υπάλληλος κατά τουλάχιστον 50%.
Έτσι, μια κατηγορία δημοτικών υπαλλήλων για τους οποίους θα «παγώνει» η κινητικότητα, είναι όσοι εργάζονται σε δημοτικές υπηρεσίες όπου ο κλάδος τους έχει κενά πάνω από 50%.
-Η δεύτερη κατηγορία αφορά υπαλλήλους δήμων με πληθυσμό κάτω των 90.000 κατοίκων. Σε αυτήν την περίπτωση το ποσοστό των καλυμμένων θέσεων του κλάδου που υπηρετεί ο αιτών υπάλληλων, πρέπει να είναι 65%.
Τέλος, μια ακόμη αλλαγή, αφορά τους υπαλλήλους της πρώην Δημοτικής Αστυνομίας, οι οποίοι μετατάχθηκαν σε σωφρονιστικά καταστήματα.