Xαραμάδα για έστω και λίγες ακτίδες ήλιου αναζητούν οι επαγγελματίες του κλάδου της κρουαζιέρας ο οποίος επλήγη ίσως περισσότερο από κάθε άλλον από την πανδημία.
Για την Ελλάδα υπάρχει η αισιόδοξη πρόβλεψη ότι ίσως αρχίσουν από τον Αύγουστο, δειλά-δειλά, κάποιες κρουαζιέρες με μειωμένο το πρωτόκολλο επιβατών, αναφέρει το newmoney.
“Για την Ανατολική Μεσόγειο και φυσικά συμπεριλαμβάνοντας την χώρα μας ελπίζουμε ότι από αρχές Αυγούστου θα ξεκινήσουν και πάλι τα κρουαζιερόπλοια, ίσως με μειωμένο αριθμό επιβατών, λιγότερα πλοία αρχικά και φυσικά με εφαρμογή ειδικών πρωτοκόλλων λειτουργίας πλοίων, αλλά και λιμένων και προορισμών γενικότερα” επισημαίνει η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ):
“Ήδη έχουν έρθει τα αρχικά σχέδια των ευρωπαϊκών πρωτοκόλλων, τα οποία επεξεργάζονται και προσαρμόζουν για την ελληνική επικράτεια, αλλά ίσως και σε ορισμένους ειδικούς προορισμούς, από τα υγειονομικά πεδία και τους επιστήμονες για να επανεκκινήσουμε ασφαλώς. Ελπίζουμε ότι σύντομα, σε λίγες ημέρες θα ανακοινωθούν τα πρωτόκολλα και θα αρχίσουν οι εταιρείες να προγραμματίζουν τις κρουαζιέρες τους σε διάφορους προορισμούς της περιοχής μας. Εταιρείες ήδη έχουν ανακοινώσει για επανεκκίνηση από τέλος Ιουλίου, μέχρι και τέλος Αυγούστου. Βέβαια υπάρχουν ορισμένες που ανακοινώνουν για Δεκέμβριο”.
Τα μέλη της ΕΕΚΦΝ υπογραμμίζουν ότι “οι συζητήσεις και αναφορές που γίνονται για συνολική ακύρωση κρουαζιέρων για το 2020 και ακόμη περισσότερο 2021 είναι αβάσιμες, μη σοβαρής προέλευσης και φυσικά κάνουν τεράστια ζημιά στον σημαντικό αυτό κλάδο του τουρισμού”. Τοποθέτηση που όπως λένε αυτοί που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα στο Μεγάλο Λιμάνι απαντά σε τοποθέτηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ο οποίος σε τηλεοπτική του συνέντευξη “ξέγραψε” για το 2020 την κρουαζιέρα.
Προσθέτουν δε ότι “είναι λίγες ή μερικά πλοία εταιρειών που θα ξεκινήσουν αρχές του 2021. Το re start είναι μια δύσκολη ιστορία και απαιτείται τουλάχιστον ένας μήνας προετοιμασία για το πλοίο. Επιπλέον, όλοι αντιλαμβανόμεθα ότι οι εταιρείες θα επανεκκινήσουν τον στόλο τους σταδιακά σε διάφορους προορισμούς”.
Αυτή τη στιγμή παγκοσμίως υπάρχουν περίπου 460 πλοία από τα οποία τα 420 είναι αδρανή και έχουν προσεγγίσει σε λιμένα ή αγκυροβόλια και μερικά ταξιδεύουν προς Ασία για να αποβιβάσουν πληρώματα στις πατρίδες τους.
Η ετήσια αύξηση κατά μέσο όρο είναι στο 7 % περίπου αλλά και οι νέες παραγγελίες πλοίων που συνήθως κατασκευάζονται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία είναι της τάξεως των 64,6 δισεκατομμυρίων. Το δε μέγεθος των πλοίων αυξάνεται συνεχώς και έχουν ήδη φτάσει σε μέγεθος που μπορούν να μεταφέρουν 5.000 και πλέον επιβάτες, με 2.000 και πλέον πλήρωμα.
Ταυτόχρονα έχουν βελτιωθεί πολύ οι όροι ασφάλειας αλλά και υγειονομικοί κανόνες ώστε να προσφέρονται ασφαλείς και αξέχαστες διακοπές στους πελάτες με ατελείωτες δραστηριότητες.
Τον τελευταίο καιρό βέβαια υπάρχει επίσης μια τάση κατασκευής κρουαζιερόπλοιων μικρότερων μεγεθών με ιδιαίτερη πολυτέλεια και έμφαση σε ειδικούς προορισμούς. Δηλαδή χωρητικότητα μέχρι 200 – 300 επιβάτες με επιπλέον ανέσεις και προορισμούς όπως Αρκτική, Ανταρκτική, αλλά και Ελληνικά νησιά.
Η αυξητική αυτή τάση που αναμενόταν να εκτιναχθεί ακόμη περαιτέρω το 2020 διεκόπη στις αρχές του έτους με την πανδημία που παρουσιάστηκε ανά τον κόσμο. Έτσι λοιπόν αναγκάστηκαν τα πλοία να διακόψουν τα ταξίδια τους και να αποβιβάσουν τους επιβάτες, καθώς και έναν αριθμό πληρώματος μέχρι να περάσουν ασφαλώς αυτές οι δύσκολες ημέρες.
“ Η κρουαζιέρα όπως φαίνεται και από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τις κρατήσεις των εταιρειών παραμένει ένας δημοφιλέστατος τρόπος διακοπών και αυτό μας δίνει το δικαίωμα να προγραμματίζουμε για την επανεκκίνηση σε διαφορετικές ημερομηνίες ανά περιοχή.” επισημαίνει η ΕΕΚΦΝ:
“-Τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια λειτουργούσαν πάντοτε με τα υψηλότερα στάνταρτ όσον αφορά την υγιεινή και την ασφάλεια και οι εταιρείες κρουαζιέρας από την πρώτη στιγμή της πανδημίας έχουν επενδύσει στην εφαρμογή όλων των απαραίτητων μέτρων για την περαιτέρω προστασία των επιβατών, του πληρώματος αλλά και τον κάτοικων των προορισμών που προσεγγίζουν τα πλοία.
– Για την Ελλάδα τα οφέλη από την κρουαζιέρα, ετησίως, ανέρχονται περίπου 1 δισ. δολάρια
– Το σπουδαιότερο όφελος είναι η διαφήμιση της πατρίδας μας στις διάφορες χώρες προέλευσης των επιβατών, αφού από τα στοιχεία φαίνεται ότι μας αποφέρει ένα μεγάλο αριθμό τουριστών για πολυήμερες διακοπές με συγγενείς και φίλους. Το ποσοστό αυτό από τους διερχόμενους επισκέπτες κρουαζιέρας είναι περίπου στο 25 %.
-Επιπροσθέτως πρέπει να συνυπολογίσουμε την συνεισφορά της κρουαζιέρας στην απασχόληση χιλιάδων εργαζομένων, την ανάπτυξη διάφορων προορισμών και τα οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες.
– Τέλος, ας λάβουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν διάφοροι προορισμοί που εξαρτώνται τουριστικά κυρίως από την κρουαζιέρα όπως το Κατάκολο, η Πάτμος κλπ. Συνοψίζοντας λοιπόν θα θέλαμε να τονίσουμε ότι η κρουαζιέρα βασισμένη στα δεκάδες εκατομμύρια πιστών επιβατών έχει αποδείξει διαχρονικά ότι μπορεί να αντεπεξέλθει σε δυσμενείς συνθήκες και να επανακάμψει δυναμικά όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.
-Επίσης η ανάπτυξη της κρουαζιέρας παράλληλα με άλλες μορφές τουρισμού μόνο οφέλη θα έχει για την οικονομία της χωράς μας “