Κόβονται τα «μπόνους» των ελεγκτών, σταματούν οι έλεγχοι για λαθρεμπόριο, επανέρχονται τα «μπόνους» ξαναρχίζουν οι έλεγχοι. Κάπως έτσι αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την ανεξέλεγκτη δράση των κυκλωμάτων και την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου από το οποίο κάποτε φιλοδοξούσε να εισπράξει ένα δισ ευρώ.
Τον περασμένο Μάιο ο υπ. Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ερωτηθείς σχετικά στη Βουλή είχε με ψυχραιμία παραδεχτεί ότι οι έλεγχοι στο λαθρεμπόριο έχουν ατονήσει, προβάλοντας ως επιχείρημα ότι έχει καταργηθεί το «μπόνους» που ελάμβαναν οι ελεγκτές ανά έλεγχο. Ο κ. Σταθάκης αναφέρονταν στα ειδικά εξοπλισμένα βάν, που ονομάζονται κλιμάκια ελέγχου διακίνησης αποθήκευσης καυσίμων, πιο γνωστά ως ΚΕΔΑΚ, αναφέρει το in.gr.
Τώρα, με κοινή υπουργική απόφαση των κ.κ. Χουλιαράκη-Σταθάκη που αναρτήθηκε προ ημερών στη Διαύγεια, τα χρηματικά «μπόνους» των ΚΕΔΑΚ επανέρχονται. Στην ουσία το μήνυμα που στέλνει η απόφαση αυτή είναι ότι οι έλεγχοι για λαθρεμπόριο γίνονται καλύτερα μόνο όταν οι ελεγκτές εισπράτουν έξτρα χρήματα. Οταν δεν εισπράττουν, πολύ απλά σταματούν και οι έλεγχοι.
Συγκεκριμένα η ΚΥΑ προβλέπει ότι οι έξτρα αμοιβές των συνεργείων επανέρχονται αναδρομικά από τις 6 Νοεμβρίου, και ορίζονται για τον επικεφαλής του κλιμακίου στα 97,15 ευρώ ανά έλεγχο, και για το απλό μέλος στα 77,72 ευρώ. Ποσά που προσαυξάνονται κατά 20% για ελέγχους τη νύχτα (πέραν της 10ης βραδυνής), τις Κυριακές ή τις αργίες, με μέγιστο μηνιαίο πλαφόν τα 300 ευρώ.
Με άλλα λόγια, η ένταση των ελέγχων για τη καταπολέμηση του λαθρεμπορίου αυξομειώνεται ανάλογα με τις απολαβές των ελεγκτών, παρ’ ότι η νοθεία και η παράνομη διακίνηση καυσίμων κινούνται όπως δείχνουν τα στοιχεία αυξητικά.
Το γεγονός ότι ο ελεγκτικός μηχανισμός είναι γυμνός από προσωπικό και τεχνικά μέσα, και αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα κυκλώματα και τις νέες μεθόδους που αυτά ανακαλύπτουν, είναι γνωστό. Αντί όμως η κυβέρνηση να μοιράζει παροχές με εκλογική σκοπιμότητα και να επιχειρεί να χρυσώσει το χάπι με ρουσφετολογικά μπόνους, θα μπορούσε να διαθέσει χρήματα από το υπερπλεόνασμα για να βελτιώσει την κατάσταση. Δεν απαιτούνται άλλωστε και τόσα πολλά. Θα αρκούσαν για παράδειγμα τα χρήματα για βενζίνη, την οποία χρειάζονται τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα για να κινηθούν όπως και τα δύο αντιλαθρεμπορικά σκάφη, τα οποία βγαίνουν μια στο τόσο για έλεγχο και μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, αφού είναι κλειστής θαλάσσης.
Κάπως έτσι οι λαθρεμπόροι συνεχίζουν ανενόχλητοι το έργο τους, ενώ τα έσοδα που φτάνουν στα δημόσια ταμεία είναι ελάχιστα και απέχουν έτη φωτός από το ένα δισ ευρώ που υποστήριζε κάποτε ότι θα εισπράξει το υπ. Οικονομικών.
Τα νούμερα έχουν ως εξής. Σε έγγραφο της γενικής διεύθυνσης τελωνείων που κατατέθηκε τον Οκτώβριο στη Βουλή έπειτα από ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Χρήστου Σταικούρα, προκύπτει ότι το 2013 εισπράχθηκαν για υποθέσεις παραβάσεων καυσίμων 15,5 εκατ. ευρώ. Το 2014 το ποσό έπεσε στα 11,3 εκατ. ευρώ, το 2015 ήταν μόλις 4,4 εκατ. ευρώ, το 2016 3,7 εκατ. ευρώ, ενώ στο πρώτο ενεάμηνο του 2017, δηλαδή από Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο, διαμορφώθηκε στα 3,1 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια στη τριετία 2015-2017 εισπράχθηκαν 11,2 εκατ. ευρώ, κάτι παραπάνω από το 1% απ’ όσα υποσχόταν ότι θα έφερνε η κυβέρνηση.
«Είναι γεγονός ότι οι έλεγχοι έχουν ατονήσει τον τελευταίο ενάμισι χρόνο, καθώς η ανά έλεγχο αμοιβή των ΚΕΔΑΚ που καθοριζόταν με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και ΠΕΝ, καταργήθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2016», είχε δηλώσει τον περασμένο Μάιο στη Βουλή ο κ. Σταθάκης, απαντώντας σε ερώτημα του Γιάννη Μανιάτη από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη.
Τότε μάλιστα ο κ. Σταθάκης είχε προαναγγείλει την προώθηση ύρθμισης για την προσωρινή επαναφορά της ανά έλεγχο αμοιβής των ΚΕΔΑΚ, μέχρι να σχεδιασθεί ένας νέος μηχανισμός ελέγχων που θα χρηματοδοτείται από τα έσοδά του, δίχως να επιβαρύνει τον προυπολογισμό, κ.ο.κ.
Η ώρα λοιπόν ήρθε. Η δέσμευση του υπουργού έγινε πράξη. Τα μπόνους επανήλθαν, οι έλεγχοι ξεκινούν δριμύτεροι, και οι λαθρέμποροι έχουν αρχίσει να φοβούνται...