Συναγερμός έχει σημαίνει σε πιστωτικά ιδρύματα και χιλιάδες καταθέτες καθώς η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ζητά τα στοιχεία των κινήσεων σε τραπεζικούς λογαριασμούς για την περίοδο 2015-2018.
Με μαζικά αιτήματα προς τις τράπεζες, η εφορία θα ζητήσει την άμεση αποστολή των λογαριασμών που κατέχουν οι φορολογούμενοι (ή είναι συνδικαιούχοι) που είτε υπάρχουν γι’ αυτούς εισαγγελικές παραγγελίες είτε περιλαμβάνονται στον σχεδιασμό των ελεγκτικών μονάδων, όπως δημοσιεύει η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
Ταυτόχρονα, πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ζητηθούν στοιχεία και για φορολογουμένους με καταθέσεις άνω των 150.000 ευρώ ή με μεγάλες μεταφορές χρηματικών ποσών στο εξωτερικό αλλά και εντός της χώρας.
Σημειώνεται ότι οι έλεγχοι «μεγάλων» φορολογουμένων είχαν περιοριστεί σημαντικά, καθώς η εφορία δεν είχε τα στοιχεία των κινήσεων από το 2015 και μετά.
Μάλιστα, «ο μεγάλος αδελφός» είχε τεθεί σε χειμερία νάρκη, με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι ελεγκτές να βρίσκουν αυτόματα τα αμφιλεγόμενα στοιχεία καθώς δεν υπήρχαν τραπεζικά στοιχεία όπως προαναφέρθηκε μετά το 2015.
Βέβαια, ο ελεγκτικός μηχανισμός ζητούσε τις τραπεζικές καταθέσεις των ελεγχομένων αλλά κατά περίπτωση, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των ελέγχων.
Είναι ενδεικτικό ότι οι φορολογικές αρχές ζήτησαν από φορολογούμενο να δικαιολογήσει δεκάδες χιλιάδες συναλλαγές ακόμα και τη σύνταξη αλλά και στα φάρμακα που αγόρασε!
Τα χέρια πλέον των ελεγκτών λύνονται με τη διάταξη που κατατέθηκε τις προηγούμενες μέρες στη Βουλή, η οποία ορίζει τη μαζική αποστολή αιτημάτων προς τις τράπεζες για την άντληση στοιχείων που σχετίζονται με τους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων.
Συγκεκριμένα, στο πρώτο στάδιο, προβλέπεται η δυνατότητα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να λαμβάνει, με τρόπο μαζικό και αυτοματοποιημένο, στοιχεία και πληροφορίες που αφορούν σε τραπεζικούς λογαριασμούς, λογαριασμούς πληρωμών, επενδυτικών προϊόντων και δανειακές συμβάσεις, ελεγχόμενων από την ΑΑΔΕ φυσικών ή νομικών προσώπων και οντοτήτων από τα πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των υποκαταστημάτων των αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων, των υπό εκκαθάριση πιστωτικών ιδρυμάτων, των ιδρυμάτων πληρωμών και των ιδρυμάτων έκδοσης ηλεκτρονικού χρήματος που παρέχουν και εκτελούν υπηρεσίες πληρωμών στην Ελλάδα, καθώς και από τις εποπτευόμενες από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς επενδυτικές εταιρείες
Οι πληροφορίες αυτές τηρούνται σε βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να βεβαιώσει φόρο στη βάση των σχετικών προς έλεγχο υποθέσεων και προωθούνται κατόπιν επεξεργασίας στις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ με ασφάλεια και ταχύτητα μέσω ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής.
Με αυτόν τον τρόπο μειώνεται δραστικά ο απαιτούμενος χρόνος όχι μόνο για τη διενέργεια των ελέγχων αλλά και την ολοκλήρωσή τους.
Στο τρίτο και καθοριστικό στάδιο, όλος αυτός ο όγκος πληροφοριών γίνεται αντικείμενο αλλεπάλληλων διασταυρώσεων αλλά με τρόπο τυποποιημένο και ενιαίο, έτσι ώστε να αποφεύγονται σφάλματα.
Δηλαδή το ηλεκτρονικό σύστημα αφαιρεί εισοδήματα όπως για παράδειγμα μισθούς, ενοίκια και γενικότερα όλες τις συναλλαγές κάτω των 50 ευρώ. Δηλαδή, για τα δηλωθέντα εισοδήματα του εκάστοτε ελεγχομένου για την περίοδο που ελέγχεται, πραγματοποιείται επεξεργασία τραπεζικών και φορολογικών δεδομένων, ενώ ταυτόχρονα προσδιορίζονται και οι πρωτογενείς καταθέσεις μέσω αυτοματοποιημένων ελεγκτικών εντολών.
Με βάση τους μνημονιακούς στόχους, από το σύνολο των ολοκληρωμένων φορολογικών ελέγχων, το 70% πρέπει να αφορά νέες υποθέσεις.
Τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου δείχνουν, όμως, ότι έχουν κολλήσει στο 55,5%, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων, με 43 ολοκληρωμένους πλήρεις και μερικούς ελέγχους και στο Κέντρο Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου με μόλις έναν ολοκληρωμένο πλήρη έλεγχο και 28 μερικούς.