Η αιτία που άφησε χωρίς ρεύμα την Ύδρα για πάνω από 34 ώρες, ήταν τελικώς μια απλή βλάβη που προκλήθηκε από το σπάσιμο ενός γεφυρωτή που οδήγησε να κοπεί ένας εναέριος αγωγός (καλώδιο). Μια απλή οπτική επιθεώρηση και 30 λεπτά εργασία θα ήταν αρκετά για να αποκατασταθεί η ηλεκτροδότηση, αναφέρουν πληροφορίες.
Αντ᾽ αυτού τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ έψαχναν σε λάθος μέρος για λάθος αιτία με αποτέλεσμα για πάνω από ένα εικοσιτετράωρο να μείνει χωρίς ρεύμα και νερό η Ύδρα και να υποστεί μεγάλη καταστροφή η τοπική οικονομία του νησιού. Τεχνικοί με τους οποίους συνομίλησε το Capital.gr παρομοιάζουν το συμβάν με ένα αυτοκίνητο που εμφάνισε βλάβη και δεν έπαιρνε μπροστά η μίζα και ο μηχανικός δεν έλεγξε εάν λειτουργεί η μπαταρία, αναφέρει το capital.gr.
Και δεν είναι μόνο η καθυστέρηση στον εντοπισμό της αιτίας του προβλήματος, που όπως αποδείχθηκε ήταν πρακτικά ένα κομμένο καλώδιο στο Κρανίδι που χρειαζόταν λίγα λεπτά για να αποκατασταθεί. Ο όλος χειρισμός του περιστατικού έδειξε τις αδυναμίες που υπάρχουν στα δίκτυα για την αντιμετώπιση ανάλογων περιστατικών: στην Ύδρα την στιγμή του συμβάντος βρισκόταν μόλις ένας υπάλληλος, ενώ μετά από αρκετές ώρες το πρωί, ήρθαν δύο ακόμη υπάλληλοι του ΔΕΔΔΗΕ από το Ναύπλιο. Αργότερα το απόγευμα της Κυριακής έφτασε μετ᾽ εμποδίων στην Ύδρα ένα ακόμη κλιμάκιο τεχνικών από την Πάτρα.
Σε ό,τι αφορά την απόφαση να παραγγελθούν ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη (Η/Ζ ), αυτή ελήφθη την ώρα που ακόμη δεν είχε εντοπιστεί η αιτία του προβλήματος και υπήρχε φόβος ότι εάν η βλάβη ήταν στο υποβρύχιο καλώδιο τότε κινδύνευε η Ύδρα να μείνει χωρίς ρεύμα για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Όμως και για την ενοικίαση και μεταφορά των Η/Ζ επικράτησε μίνι αλαλούμ, αρχικά μέχρι να βρεθεί ο ιδιώτης από όπου θα ενοικιάζονταν τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη και στη συνέχεια στις συνεννοήσεις για τη μεταφορά τους στην Ύδρα. Αρχικά η ενημέρωση ήταν ότι το πλοίο ("παντόφλα”) θα έφτανε στο νησί στις 5,30 το πρωί της Δευτέρας.
Στην πραγματικότητα εκείνη την ώρα το πλοίο ξεκίνησε για να φτάσει στην Ύδρα. Μάλιστα προς στιγμή υπήρξε σκέψη να μεταφερθούν τα Η/Ζ με πλοία του πολεμικού ναυτικού, ωστόσο κάτι τέτοιο απαγορεύεται (μεταφορά ιδιωτικού εξοπλισμού) και αντί των ιδιωτικών ηλεκτροπαραγωγών ζευγών θα έπρεπε να πάνε στο νησί γεννήτριες του στρατού.
Τελικά αποφασίστηκε να μεταφερθούν οι ιδιωτικές γεννήτριες που όμως αποδείχθηκαν περιττές αφού η βλάβη αντιμετωπίστηκε σε λίγα λεπτά αφότου εντοπίστηκε το πρόβλημα στο Κρανίδι.
Σε τέλμα
Το νέο περιστατικό έρχεται να εντείνει τις ανησυχίες για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το δίκτυο ηλεκτρισμού. Άλλωστε ήδη φέτος το καλοκαίρι μετράμε δύο σοβαρά περιστατικά στο δίκτυο υψηλής τάσης (ΑΔΜΗΕ) στην Αττική και στα ΚΥΤ Αγίου Στεφάνου και Παλλήνης, ενώ και σε άλλα νησιά όπως η Μύκονος είχαμε σοβαρά προβλήματα με το δίκτυο διανομής (ΔΕΔΔΗΕ).
Σύσσωμη η αντιπολίτευση χθες έκανε λόγο για κατάσταση αποσύνθεσης στην οποία έχουν περιέλθει τα δίκτυα και οι δύο εταιρείες που διαχειρίζονται τα δίκτυα μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ) και διανομής (ΔΕΔΔΗΕ), με τη Νέα Δημοκρατία να φέρνει το θέμα στη βουλή με ερώτηση στους αρμόδιους υπουργούς. Η πρώτη εταιρεία (ΑΔΜΗΕ) που ήταν θυγατρική της ΔΕΗ, έχει αλλάξει εδώ και περίπου ένα χρόνο καθεστώς και έχει περιέλθει στον έλεγχο του δημοσίου.
Η δεύτερη (ΔΕΔΔΗΕ) παραμένει θυγατρική της ΔΕΗ και μόλις τον περασμένο Ιούλιο αποφασίστηκαν διοικητικές αλλαγές. Κοινό χαρακτηριστικό στις διοικήσεις του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ η τοποθέτηση νέων και σχετικά άπειρων επικεφαλής, με ισχυρά κομματικά βιογραφικά και μικρή έως ανύπαρκτη εμπειρία στο αντικείμενο της εταιρείας που καλούνται να διοικήσουν.
Στο παρελθόν και μέχρι τον Ιούλιο τόσο στον ΑΔΜΗΕ όσο και στον ΔΕΔΔΗΕ επιλέγονταν διαχρονικά στελέχη της ΔΕΗ ή από τον ιδιωτικό τομέα με εμπειρία στον ενεργειακό τομέα.
Ειδικά στον ΑΔΜΗΕ, που υπό την ευθύνη του συνέβη το μπλακ άουτ της περασμένης εβδομάδας, υπάρχουν καταγγελίες για αποσύνθεση στην εταιρεία μετά την αναδιοργάνωση και την ανακατανομή αρμοδιοτήτων στην ιεραρχία που αποφάσισε η διοίκηση και αποδεικνύεται στην πράξη ότι δημιούργησαν προβλήματα στη λειτουργία της εταιρείας.
Μειώνονται οι επενδύσεις, επιδεινώνονται οι υπηρεσίες
Το 2012 στο αποκορύφωμα της κρίσης σύμφωνα με τα επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία από τον ισολογισμό του ΔΕΔΔΗΕ ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης για απλές νέες συνδέσεις ήταν 16 ημέρες και για αιτήματα που απαιτούν δίκτυο η παραλλαγή στο δίκτυο 31 και 35 μέρες αντίστοιχα.
Μέχρι το 2014 οι χρόνοι αυτοί είχαν βελτιωθεί φτάνοντας στις 13 μέρες για τις απλές συνδέσεις και τις 26 και τις 35 ημέρες εάν χρειαζόταν δίκτυο ή παραλλαγή του δικτύου αντίστοιχα.
Πέντε χρόνια μετά το 2017 ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης έχει εκτιναχθεί στις 29 ημέρες ενώ εάν χρειάζονται εργασίες δικτύου ή παραλλαγής δικτύου φτάνουν τις 56 και τις 40 μέρες αντίστοιχα.
Αλλά και στο κομμάτι των επενδύσεων και των συντηρήσεων παρατηρείται σοβαρή επιδείνωση τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με το δημοσιευμένο ισολογισμό του ΔΕΔΔΗΕ το 2013 οι συντηρήσεις και παροχές τρίτων ήταν 447,4 εκατ. ευρώ και ειδικά οι επισκευές και συντηρήσεις έφταναν τα 35,1 εκατ. ευρώ. Το κόστος των έργων δικτύου ήταν 261 εκατ. ευρώ ενώ για υλικά ο διαχειριστής έδινε 83,7 εκατ. ευρώ. Το 2014 τα νούμερα παρέμειναν ίδια με μικρή αύξηση (448 εκατ. ευρώ οι συντηρήσεις και παροχές τρίτων, 37,8 εκατ. οι επισκευές και συντηρήσεις) πλην των υλικών όπου διατέθηκαν 68,4 εκ. ευρώ από 83,7 εκ. ευρώ.
Από το 2015 και μετά τα νούμερα με βάση τον ισολογισμό έχουν μειωθεί ή παραμένουν στα ίδια επίπεδα με το 2014:
Οι συντηρήσεις και παροχές τρίτων στα 418,1 εκατ. ευρώ (30 εκατ. ευρώ μείωση) οι επισκευές και συντηρήσεις 38,4 εκατ. ευρώ (600 χιλ ευρώ αύξηση) υλικά 38,4 εκατ. ευρώ (30 εκατ. ευρώ μείωση).
Την ίδια στιγμή ο ΔΕΔΔΗΕ έχει εισπράξει από τέλη χρήσης δικτύου 740,8 εκατ. ευρώ το 2017 ποσό αυξημένο κατά 24,5 εκατ. ευρώ από τα 716,3 εκατ. που εισπράχθηκαν ως τέλη χρήσης δικτύου το 2014.
Σε ό,τι αφορά τέλος τους εργαζόμενους το 2014 στο ΔΕΔΔΗΕ εργάζονταν ως τακτικό προσωπικό 6546 άτομα ενώ στα τέλη του 2017 το προσωπικό έφτανε τα 6795 άτομα (6854 το 2016).