Οι εκθέσεις FoodExpo και Οινόραμα 2018 έφεραν στο προσκήνιο τις σημαντικές ποιοτικές προόδους που έχουν πραγματοποιήσει δύο κλάδοι που παίζουν πρώτον ρόλο στην ελληνική μεταποίηση, αλλά και στην εικόνα της χώρας.
Μεσογειακή διατροφή, πολιτισμός του κρασιού και φιλοσοφική παράδοση είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο θα μπορούσε να θεμελιωθεί η εικόνα μίας Ελλάδας που παράγει υψηλής φιλοσοφίας και ποιότητας προϊόντα.
Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Η ευκαιρία για μια τέτοια προσπάθεια είναι πολύ καλή. Όπως οι αναπτυγμένοι κυρίως λαοί απομακρύνονται σε κάποιον βαθμό από την αποκαλούμενη συστημική πολιτική, το ίδιο φαινόμενο μπορεί να παρατηρηθεί και στο θέμα της κατανάλωσης. Ήδη δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που στο επίπεδο των ειδών διατροφής και των οινικών προϊόντων αναζητούν άλλες εμπειρίες και άλλες γνώσεις από αυτές που χρόνια γνωρίζουν.
Υπό αυτή την έννοια, όπως μάς είπαν στην έκθεση Οινόραμα 2018 οινοποιοί όπως Νίκος Πετρακόπουλος, που παράγει μεταξύ άλλων λευκά μοσχάτα Κεφαλληνίας αλλά με απολύτως φυσικό τρόπο, «οι τοπικές ιδιαιτερότητες μπορούν να γίνουν καλό προωθητικό εργαλείο για τα ελληνικά κρασιά».
Δεν έχει άδικο. Κατακερματισμένη όπως είναι η ελληνική οινοπαραγωγή, μόνον σε μικρά τμήματα (niches) της αγοράς μπορεί να επιτύχει, χρησιμοποιώντας επιχειρήματα που δύσκολα μπορούν να επικαλεστούν οι μεγάλοι και παγκοσμιοποιημένοι παραγωγοί.
Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο οινολόγος Ανδρέας Γκίκας, που στο οινοποιείο του στα Σπάτα παράγει από την ποικιλία ασύρτικο μία ρετσίνα πολύ καλής ποιότητας και ικανή να προσφέρει στον καταναλωτή «μιαν άλλη εμπειρία».
Εντυπωσιακές από αυτή την οπτική γωνία ήταν κάποιες «οινικές αποκαλύψεις» που μπορούσε να κάνει ο επισκέπτης του Οινοράματος 2018 σε εκθέτες όπως τα «κρασιά Σταυρόπουλου», η «Οινοποιητική Λειψών», το «οινοποιείο Κανακάρη», το «Κτήμα Κελεσίδη», οι «Αμπελώνες Μπαλίδη», το «Κτήμα Μελιτζάνη», η «Οινοποιΐα Κούκος» και η «Έδανος Οινοποιητική».
Βέβαια, πέρα από τις πιο πάνω «οινικές αποκαλύψεις», υψηλού επιπέδου κρασιά παρουσίασαν και κορυφαίοι Έλληνες οινολόγοι και οινοποιοί όπως οι Γ. Σκούρας, Αγγ. Ρούβαλης, Αθ. Παρπαρούσης, Ευαγ. Γεροβασιλείου, Γιώργος Βασιλείου, Στ. Μπουτάρης, Γ. Βογιατζής, Κ. Σιγάλας, Γ. Κοκοττός, Χρ. Μάρκου, Νικ. Μηλιαράκης, Νικ. Λαζαρίδης, Γ. Λαφαζάνης, Κώστας Λαζαρίδης, Γ. Παρασκευόπουλος, Δ. Παυλίδης. Εξαιρετικά προϊόντα διαθέτουν επίσης οινοποιητικές επιχειρήσεις όπως οι Σεμέλη, Κτήμα Παλυβού, Κτήμα Τσέλεπου, Οινοποιΐα Τσάνταλη, Κτήμα Χαρλαύτη, Κτήμα Χατζημιχάλη, Κτήμα Μερκούρη, Μπουτάρης Οινοποιητική, Μυλοπόταμος, Άγιον Όρος, Κατώγι Αβέρωφ, Κτήμα Κατσαρός, Κτήμα Κυρ-Γιάννης, Κτήμα Παπαϊωάννου.
Πολλές από τις επιχειρήσεις αυτές ήσαν ήδη παρούσες και στην έκθεση Οινοτέλεια, που και αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της FoodExpo –η οποία είναι πλέον σαφές ότι καθιερώθηκε ως κορυφαία εκθεσιακή εκδήλωση για τα ελληνικά τρόφιμα και ποτά.
Στην φετεινή δε εκδοχή της δέχθηκε πάνω από 70.000 επισκέπτες σε τρεις ημέρες. Όμως, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, την έκθεση επισκέφθηκαν και 3.500 αγοραστές προϊόντων από όλο τον κόσμο, ιδιαίτερα δε από την Κίνα, τις ΗΠΑ και βεβαίως την Γερμανία.
Ας μην ξεχνάμε ότι φέτος στην Ελλάδα θα έρθουν περί τα 4 εκατομμύρια Γερμανοί τουρίστες, παράλληλα όμως στην χώρα του Γκαίτε υπάρχουν και λειτουργούν πάνω από 200 ελληνικά εστιατόρια που αποτελούν πραγματικούς πρεσβευτές της ελληνικής κουζίνας και των ελληνικών κρασιών.
«Στην FoodExpo τα δύο τελευταία χρόνια παίρνω ιδέες για τα εστιατόριά μου στην Γερμανία», μάς λέει ο επιχειρηματίας Παν. Ηλιόπουλος, που δραστηριοποιείται στο Μόναχο.
Σημαντική και θετική κρίνει την διεθνή αυτή έκθεση και ο Ν. Ποθουλάκης, ανώτατο στέλεχος στην γαλακτοβιομηχανία Μεβγάλ ΑΕ, τονίζοντας ότι χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται και οι ξένοι αγοραστές που την επισκέπτονται.
«Ήλθα φέτος για πρώτη φορά και έμεινα πολύ ευχαριστημένος», μάς είπε ο Λιουέλιν Κινγκ, εκπρόσωπος σειράς επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα Αραβικά Εμιράτα και στις ΗΠΑ. Ανέφερε δε ότι θα επανέλθει του χρόνου για να προσθέσει και άλλα βέλη την εμπορική του φαρέτρα.
Την ικανοποίησή τους για το επίπεδο και την ποιότητα της έκθεσης εκφράζει και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), που επίσης πήρε μέρος στην εκδήλωση με δικό του περίπτερο.
Για την ιστορία σημειώνουμε ότι η ελληνική βιομηχανία τροφίμων, ποτών και οίνου αντιπροσωπεύει περί τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ εξαγωγές, οι οποίες θα μπορούσαν, με κατάλληλες δράσεις, να αυξηθούν αισθητά τα χρόνια που έρχονται. Θα πιάσουν έτσι τόπο και οι προσπάθειες που καταβάλλει ο Νίκος Χουλαδάκης, υπεύθυνος της εταιρείας Forum AE που διοργανώνει την FoodExpo.