Νέα και εξαιρετικά διαφοροποιημένα αντανακλαστικά έναντι του πολύ πρόσφατου παρελθόντος ενεργοποίησε στον χώρο της εργασίας, η πρωτόγνωρη υγειονομική και οικονομική κρίση του COVID-19.
Της Νατάσας Φραγκούλη
Το εργατικό δυναμικό και ειδικά οι άνθρωποι που ανήκουν στη γενιά των millennials και στην Gen Zs, όχι μόνο διαχειρίστηκαν επιτυχώς το θέμα της τηλεργασίας, αλλά πλέον δηλώνουν - σε ένα μεγάλο ποσοστό - ότι θα ήθελαν να συνεχίσουν να εργάζονται εξ αποστάσεως, ακόμη και μετά την υποχώρηση της πανδημίας.
Έξι στους δέκα millennials και εκπροσώπους της Gen Zs απαντούν ότι θα προτιμούσαν την τηλεδιάσκεψη από τη μετάβαση στον χώρο εργασίαςΟι συμμετέχοντες στην έρευνα της Deloitte “2020 Deloitte Global Millennial Survey” απαντούν σε ποσοστό 60% ότι, όταν η κρίση τελειώσει, θα ήθελαν να έχουν την επιλογή να εργάζονται εξ αποστάσεως πιο συχνά.
Στο ίδιο ποσοστό, έξι στους δέκα, οι εκπρόσωποι των millennials και της Gen Zs απαντούν ότι προτιμούσαν να χρησιμοποιούν εργαλεία τηλε-διάσκεψης, αντί να μεταβαίνουν στον χώρο εργασίας.
Αν και ορισμένοι εργοδότες φαίνεται ότι δεν ήταν προετοιμασμένοι να διαχειριστούν ένα “εικονικό” εργατικό δυναμικό, σε ένα μεγάλο ποσοστό κατάφεραν να παρέχουν στους εργαζόμενους τα κατάλληλα εργαλεία, ώστε να εργαστούν από το σπίτι.
Σχεδόν ένας στους δύο συμμετέχοντες στην έρευνας απαντά ότι οι εργοδότες τους, τους πρόσφεραν την κατάλληλη εκπαίδευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων, ώστε να καταστεί αποτελεσματική η απομακρυσμένη εργασία.
Επίσης, οι συμμετέχοντες απαντούν ότι, εάν τους δοθεί η ευκαιρία να εργαστούν από το σπίτι, θα επέλεγαν να ζήσουν έξω από μεγάλες πόλεις, όπου το κόστος ζωής είναι μικρότερο. Επίσης, σχεδόν τα δύο τρίτα δηλώνουν ότι η εξ αποστάσεως εργασία επιτρέπει μια καλύτερη ισορροπία μεταξύ οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής.
Συνολικά, η μελέτη δείχνει ότι οι millennials και οι εκπρόσωποι της Gen Zs νιώθουν έτοιμοι να δημιουργήσουν και πάλι τις προϋποθέσεις για ένα καλύτερο αύριο. Τα αποτελέσματα της έρευνας διαμόρφωσαν μία περίπλοκη εικόνα, η οποία ωστόσο μοιάζει να είναι ελπιδοφόρα.
Το 48% της Gen Z και το 44% των millennials δήλωσε ότι έχει αρκετό στρες τον περισσότερο καιρό. Ωστόσο, τα επίπεδα του άγχους μειώθηκαν και για τις δύο γενιές κατά τη διάρκεια της πανδημίας, λόγω του λιγότερου έντονου ρυθμού ζωής και της ευέλικτης εργασίας.
Πριν την εμφάνιση της COVID-19, οι νέοι θεωρούσαν ότι είναι πολύ αργά για να προλάβουμε την κλιματική αλλαγή. Αντιθέτως, μετά το παγκόσμιο lockdown, όπου οι ρύποι CO2 και τα επίπεδα κατανάλωσης ενέργειας μειώθηκαν ως απόρροια της μειωμένης ανθρώπινης δραστηριότητας, οι ελπίδες για το περιβάλλον επανεμφανίστηκαν.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 80% πιστεύει ότι οι κυβερνήσεις και οι οργανισμοί πρέπει να κάνουν πολλά περισσότερα για την προστασία του περιβάλλοντος.
Στο μεταξύ, περισσότεροι από το 50% των millennials και σχεδόν οι μισοί εκπρόσωποι της Gen Z εξοικονομούν χρήματα, καθώς ανησυχούν σε πολύ μεγάλο βαθμό για την πορεία της οικονομίας και τις οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης.
Tέλος, οι νέοι επιλέγουν να εργαστούν σε εταιρείες με ουσιαστικό όραμα, που φροντίζουν για τους ανθρώπους τους και πρεσβεύουν τις αξίες της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης, της βιωσιμότητας και της ανάπτυξης των δεξιοτήτων.
Είναι εντυπωσιακό ότι, για πρώτη φορά στα 4 τελευταία χρόνια που διεξάγεται η έρευνα, αυξήθηκε από 21% σε 35% το ποσοστό των millennials, που θέλουν να επενδύσουν σε μία εταιρεία και να παραμείνουν σε αυτήν μακροπρόθεσμα, όπως για παράδειγμα, για ένα διάστημα πέντε ετών.