Μάχη με τον χρόνο, προκειμένου να κλείσουν όλα τα ανοιχτά «μέτωπα» που αφορούν στο νέο Υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων, πριν από το κρίσιμο Eurogroup της 24ης Μαΐου δίνει η κυβέρνηση.
Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών βρίσκονται από την περασμένη Τετάρτη σε διαβουλεύσεις με ειδικό κλιμάκιο της τρόικας που έχει έρθει στην Αθήνα και εργάζονται πυρετωδώς, ώστε να καθοριστούν οι τελευταίες λεπτομέρειες για τη σύσταση και λειτουργία του νέου Υπερταμείου, το οποίο αποτελεί προαπαιτούμενο -μαζί με «κόκκινα δάνεια» και τον περίφημο «κόφτη» δαπανών ή αλλιώς μηχανισμό αυτόματων διορθώσεων- για την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τους δανειστές.
Στόχος είναι οι διαπραγματεύσεις να έχουν καταλήξει μέσα στην επόμενη εβδομάδα και το σχετικό νομοσχέδιο να πάει στη Βουλή προς ψήφιση, πιθανότητα, το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, ώστε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος στη συνεδρίαση του Eurogroup να μπορεί να παρουσιάσει απτά αποτελέσματα στους Ευρωπαίους ομολόγους του.
Στο επίκεντρο των συζητήσεων -όπως είναι φυσικό άλλωστε- βρίσκονται τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου και πώς αυτά θα κατανεμηθούν στις τέσσερις θυγατρικές που θα ενταχθουν κάτω από την ομπρέλα του νέου Υπερταμείου (τουτέστιν του ΤΑΙΠΕΔ, του ΤΧΣ, της ΕΤΑΔ και της εταιρείας όπου θα μεταβιβασθεί το σύνολο των ΔΕΚΟ και των εταιρειών στις οποίες το Δημόσιο έχει συμμετοχή). Ήδη, υπάρχει καταρχήν συμφωνία για τις επιπλέον αποκρατικοποιήσεις που θα αναλάβει να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ υπό την παρούσα διοίκησή του.
Ανάμεσα σε αυτές, οι οποίες ανέρχονται σε συνολικά δεκαεννιά περιλαμβάνεται η πώληση του Ελληνικού στη Lamda Development, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, η ολοκλήρωση της μεταβίβασης των δυο ακινήτων στην Αφάντου της Ρόδου στους επενδυτές, αλλά και η πώληση μειοψηφικού πακέτου μετοχών σε ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.
Στην ίδια συμφωνία, προβλέπεται ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο θα πρέπει να έχει προωθηθεί η νομοθεσία για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ώστε να προχωρήσει η συμφωνία με τη γερμανική Fraport για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Μέχρι τον Σεπτέμβριο καλείται, επίσης, η κυβέρνηση να έχει προωθήσει τις νομοθετικές ρυθμίσεις που θα καταστήσουν λειτουργική τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ).
Οι αποκρατικοποιήσεις και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας θεωρούνται κομβικής σημασίας όχι μόνο από τους εταίρους, οι οποίοι επιδιώκουν να διασφαλίσουν την αποπληρωμή των δανείων που δίνουν στην Ελλάδα αλλά και από τον επιχειρηματικό κόσμος της χώρας, στην προσπάθεια εξόδου από την κρίση.
Θεσμοί και κυβέρνηση πάντως περιμένουν ότι από την πώληση των συμμετοχών που έχει το κράτος σε Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς θα προκύψουν έσοδα ύψους 5,8 δισ. ευρώ για την περίοδο 2016-2018, εκ των οποίων 2,5 δισ. το 2016, 2,2 δισ. το 2017 και 1,1 δισ. ευρώ το 2018. Να σημειωθεί ότι στην επικαιροποιημένη συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και Θεσμών προβλέπεται επίσης η συγκρότητηση ομάδας εργασίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, του υπουργείου Οικονομικών και των Θεσμών, η οποία θα επιτηρεί σε μόνιμη βάση την πρόοδο της κυβέρνησης στη λήψη των αποφάσεων που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων.