Άσχημα είναι τα μαντάτα για τους καταναλωτές για το πετρέλαιο θέρμανσης που θα ξεκινήσει να διανέμεται τις επόμενες μέρες. Λόγω της αύξησης των διεθνών τιμών αλλά και των αυξημένων φόρων, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ δήλωσε ότι συγκριτικά με το Μάιο, η τιμή από 512 ευρώ το χιλιόλιτρο έχει αυξηθεί στα 696 ευρώ το χιλιόλιτρο. Η τιμή με τα τωρινά δεδομένα των διεθνών τιμών του αργού και της ισοτιμίας δολαρίου ευρώ, εκτιμάται στο 1,14 ευρώ το λίτρο. Η αύξηση αυτή μεταφράζεται σε 6 έως 8 σεντ το λίτρο συγκριτικά με το Μάιο, ενώ εάν η σύγκριση γίνει με πέρυσι τον Οκτώβριο, η φετινή τιμή διανομής είναι 20% ακριβότερη.
Σαρώνει η νοθεία στην αγορά καυσίμων
Στους 650.000 τόνους αφορολόγητου πετρελαίου ανέρχονται οι ποσότητες που εντόπισαν οι έλεγχοι της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων στην αγορά καυσίμων. Η ΑΔΑΕ, παρεμβαίνει για πρώτη φορά στο θέμα της νοθείας, εντοπίζοντας από τους ελέγχους στο σύστημα εισροών –εκροών παραβατικότητα 15,9% ενώ κατά τον ποιοτικό έλεγχο βρέθηκε ένα ποσοστό 10,1% ακατάλληλο και από αυτό, το 90% αφορούσε τελωνειακές παραβάσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Ρομπέρτο Καραχάννα πρόεδρο του συνδέσμου πετρελαϊκών εταιρειών, τα έσοδα που χάνονται από την παραβατικότητα στο πετρέλαιο κίνησης υπολογίζονται με μετριοπαθείς υπολογισμούς από 125 έως 255 εκατομμύρια ευρώ.Η μεγάλη πληγή στην αγορά καυσίμων έρχεται σε μια εξαιρετικά δυσμενής συγκυρία καθώς τα χρόνια της κρίσης η πτώση άγγιξε το 40% , αφανίζοντας 3.000 πρατήρια αλλά και ισχυρές εταιρείες.
Από το 2008 μέχρι σήμερα ο κλάδος έχασε ετήσιο τζίρο 600 εκατομμυρίων ευρώ. Το ίδιο διάστημα εκτινάχθηκε και ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης, ο οποίος από 21 ευρώ έφτασε τα 280 ευρώ.
Ο κατήφορος είναι πολύ μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς ότι την τελευταία δεκαετία σε μια αγορά που μετρούσε ετησίως 11,4 εκατ. τόνους κατανάλωσης, τα νούμερα έχουν υποχωρήσει σε 6,9 εκατομμύρια τόνους. Αρνητικό θα είναι και φέτος το πρόσημο του κλάδου, καθώς η αγορά καυσίμων εκτιμάται από οριακή πτώση πέρσι, να κλείσει με μείωση 6%.
Τα φαινόμενα παραβατικότητας έχουν χτυπήσει κόκκινο και στον τομέα του υγραερίου κίνησης, που αποτελεί μια νέα πηγή λαθρεμπορίου. Η νοθεία γίνεται με την παράνομη διακίνηση του βιομηχανικού υγραερίου, το οποίο διατίθεται ως υγραέριο κίνησης. Στο μεν ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης είναι 60 ευρώ ο τόνος, στο δε 430 ευρώ! Εάν η πολιτεία δεν σταθεί δίπλα στον κλάδο, ο κ. Καραχάννας ανέφερε ότι οι εταιρείες πετρελαιοειδών δεν θα δουν άσπρη μέρα.
Όπως αναφέρθηκε, η πηγή του κακού είναι γνωστή ωστόσο η πολιτεία χρειάζεται με τόλμη και μεθοδικότητα να αποφασίσει εντατικοποιήσει τους ελέγχους και να προχωρήσει στην υλοποίηση των θεσμικών παρεμβάσεων που απαιτούνται.