Ένα πολύ «καυτό» τρίμηνο περιμένει την Κυβέρνηση, το οποίο μάλιστα μπορεί να προκαλέσει και πολύ σοβαρές πολιτικές αναταράξεις, με αρχή τις διατάξεις του εφαρμοστικού-«μαμούθ» νόμου που οδεύει προς τη Βουλή την άλλη εβδομάδα, ώστε να κριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αν καλύπτει την τεχνική συμφωνία του Δεκεμβρίου για την 3ηαξιολόγηση.
Η κυβέρνηση έχει «υποσχεθεί» σύμφωνα με πληροφορίες στους θεσμούς την ψήφιση του νομοσχεδίου έως την προσεχή Παρασκευή και μένει να φανεί πώς θα διαμορφωθεί το τελικό χρονοδιάγραμμα, αφού ανάμεσα στις δεκάδες διατάξεις διαφόρων υπουργείων που συγκεντρώνονται, περιλαμβάνονται και «αγκάθια», με μεγαλύτερο αυτό του εργασιακού το οποίο αναγκάστηκε να αποσύρει η κυβέρνηση από τη Βουλή τον Δεκέμβριο.
Εκτός από τα θέματα που θα πρέπει να ψηφιστούν υπάρχουν και δεκάδες άλλες ρυθμίσεις και υπουργικές αποφάσεις που θα πρέπει να προχωρήσουν σε χρόνο-ρεκόρ και αφορούν στη φορολογική διοίκηση, τις τράπεζες και τα διαθέσιμα των ΟΤΑ που δεν είναι στον κοινό λογαριασμό της ΤτΕ. Επίσης, θέματα που αφορούν στη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας (αδειοδότηση) και στα κλειστά επαγγέλματα.
Σε αυτή τη «μερίδα» θεμάτων αρμόδιες πηγές του υπουργείου Οικονομικών τονίζουν ότι κάποια μπορούν να περάσουν στην τέταρτη αξιολόγηση, η οποία θα επικεντρωθεί σε κομβικά σημεία του ελληνικού προγράμματος, ειδικά στο σκέλος της εφαρμογής τους.
Σε κάθε περίπτωση και σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, ΔΝΤ και Ευρωπαίοι δανειστές θα απαιτήσουν για την τελική αξιολόγηση την πλήρη εφαρμογή των κομβικών αλλαγών του ελληνικού προγράμματος όπου περιλαμβάνονται:
– Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πώληση των τεσσάρων μονάδων της ΔΕΗ.Μέχρι και το τέλος του μήνα θα ολοκληρωθεί η έρευνα αγοράς που κάνει η Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για το ενδιαφέρον των ιδιωτών.
Αν δεν υπάρξει η αναμενόμενη ζήτηση, τότε θα πρέπει να αλλάξει το καλάθι των μονάδων που θα προωθηθούν προς πώληση, συμπεριλαμβάνοντας πιο «αποδοτικές» μονάδες, με τις υδροηλεκτρικές να μην αποκλείονται.
Αν υπάρξει το αναμενόμενο ενδιαφέρον, τότε θα πρέπει το υπουργείο Περιβάλλοντος να υποστεί τη βάσανο του νομοσχεδίου που θα θεσμοθετεί την πώληση των τεσσάρων μονάδων με διαδοχικούς διαγωνισμούς μέχρι και το τέλος του 2018.
– Η προσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στις εμπορικές αξίες μέχρι τον Μάρτιο, με τη συνδρομή ιδιωτών εκτιμητών. Λόγω των διαδοχικών αποτυχιών τα περασμένα χρόνια λόγω της αντικειμενικής δυσκολίας του εγχειρήματος, υπάρχουν πολλές αμφιβολίες ότι θα λυθεί και τώρα στην ώρα του. Πάντως, η αλλαγή των τιμών των ακινήτων θα φέρει ριζική ανατροπή σε όλο το φάσμα των φόρων που συνδέονται με τα ακίνητα, με πρώτο τον ΕΝΦΙΑ, αλλά και το φόρο κληρονομιάς, γονικών παροχών και φυσικά τα τεκμήρια διαβίωσης, τα οποία μπορεί να αυξηθούν σε περιοχές όπου θα έχουμε -όπως αναμένεται- αύξηση των αντικειμενικών αξιών.
– Η δεύτερη αναθεώρηση του νόμου Κατσέλη και η πρώτη του νόμου Σταθάκη μέσα στον Μάρτιο. Η νέα αναθεώρηση θα περιορίζει την προστασία της πρώτης κατοικίας και θα έχει ισχύ μέχρι και το τέλος του 2018. Τέσσερις μήνες μετά τη λήξη του Μνημονίου (από 1/1/2019) δεν θα υπάρχει καμία προστασία για την πρώτη κατοικία.
– Η πλήρης εξέλιξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και των λοιπών πλειστηριασμών σε φυσική μορφή. Το επώδυνο μέτρο θα έρθει να προσθέσει πίεση στις τράπεζες μέσα στο πρώτο τρίμηνο του χρόνου, αφού από τον Φεβρουάριο θα μπουν στη διαδικασία των stress test.
Αξίζει να θυμίσουμε ότι ο συμβιβασμός μεταξύ ΕΚΤ και ΔΝΤ για να αποφευχθεί μια συνολική ανασκόπηση του ενεργητικού (Asset Quality Review) κατέληξε στο ότι η ΕΚΤ θα ξεσκονίσει τα χαρτοφυλάκια των δανείων που έχουν οι ελληνικές τράπεζες.
– Η εφαρμογή του ασφαλιστικού σε ό,τι αφορά την απονομή των καθυστερούμενων συντάξεων και την πλήρη ενοποίηση των ταμείων στον ΕΦΚΑ.
– Η ολοκλήρωση των αλλαγών στο Δημόσιο με την τοποθέτηση μη κομματικών γενικών γραμματέων στα υπουργεία, την προώθηση του σχεδίου μόνιμης κινητικότητας και την τήρηση του κανόνα των προσλήψεων-απολύσεων και των περιορισμών στις αμοιβές.
– Η προώθηση της πλήρους λειτουργίας της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ) η οποία σε αυτή τη φάση λειτουργεί μόνο στα χαρτιά. Το «πικρό ποτήρι» παραμένει η μεταφορά της διαχείρισης των αρχικά 13 και τώρα 18 κρατικών συμμετοχών σε δημόσιες επιχειρήσεις στο Υπερταμείο.
«Αχαρτογράφητη περιοχή» μπορεί να χαρακτηριστεί επίσης και η λειτουργία ενός ταμείου με διάρκεια 99 ετών, όπου καίρια παρέμβαση στη διαδικασία λήψης αποφάσεων θα έχει ένα εποπτικό συμβούλιο υπό ξένη διοίκηση.