Σύμφωνα με το νόμο 2523/1997, ο λήπτης ενός πλαστού, εικονικού ή νοθευμένου φορολογικού στοιχείου αξίας 100 ευρώ που πιανόταν στην τσιμπίδα των ελεγκτικών μηχανισμών, καλούνταν να πληρώσει πρόστιμο ίσο με το 300% του ΦΠΑ. Ο ΦΠΑ σε τιμολόγιο αξίας 100 ευρώ ανέρχεται σε 24% ήτοι 24 ευρώ, δηλαδή πλήρωνε πρόστιμο 72 ευρώ (24 επί 3). Ο νόμος 4173/2013 έκανε πιο ευνοϊκές τις διατάξεις για τον φοροφυγά. Υπήρχε όμως μία ανοικτή εκκρεμότητα. Πώς θα αντιμετωπιστούν οι υποθέσεις που εκκρεμούσαν στα δικαστήρια πριν το 2013.
Το άρθρο 79, λοιπόν, έρχεται να φέρει νέες ευεργετικές μεταβατικές διατάξεις για τους φοροφυγάδες που οι υποθέσεις τους εκκρεμούν ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια, στο Συμβούλιο της Επικρατείας κ.α. και για τις οποίες έχουν εκδοθεί οι σχετικές πράξεις ή αποφάσεις αλλά δεν έχουν κοινοποιηθεί. Όπως σημειώνεται στο επίμαχο άρθρο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 που ψηφίστηκε στη Βουλή την Πέμπτη, 18 Μαΐου 2017, «για παραβάσεις για τις οποίες προβλέπεται η επιβολή προστίμων του άρθρου 6 του ν.2523/1997 (Α’ 179) και της περίπτωσης δ΄ της παρ.2 του άρθρου 55 του ν.4174/2013 (Α΄170), για τις οποίες κατά την ημερομηνία κατάθεσης του παρόντος δεν έχουν εκδοθεί οι οριστικές πράξεις επιβολής προστίμων, δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα των προαναφερομένων διατάξεων, αλλά επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) του φόρου που εξέπεσε ή που επιστράφηκε ή που δεν αποδόθηκε, ανεξάρτητα εάν δεν προκύπτει τελικά ποσό φόρου για καταβολή», αναφέρει το protothema.
Για να τύχει των ευνοϊκών διατάξεων, ο ενδιαφερόμενος πρέπει να υποβάλλει σχετική αίτηση και ανέκκλητη δήλωση ανεπιφύλακτης αποδοχής της παράβασης και να καταβάλλει το σύνολο της οφειλής εντός δύο εργάσιμων ημερών από την υποβολή της δήλωσης αποδοχής. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να μην έχει εκδοθεί έως τότε αμετάκλητη δικαστική απόφαση, ενώ ποσά που έχουν καταβληθεί δεν επιστρέφονται, δεν συμψηφίζονται και δεν αναζητούνται.
Η Ειδική Έκθεση δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Όπως σημειώνεται, προκύπτει «εφάπαξ απώλεια εσόδων από τις ευνοϊκότερες μεταβατικές διατάξεις που τίθενται ως προς τα πρόστιμα ΦΠΑ για πλαστά πλαστά, εικονικά ή νοθευμένα φορολογικά στοιχεία». Σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση οι συγκεκριμένες μεταβατικές διατάξεις θεωρούνται «αναγκαίες» ώστε να προβλέπεται η επιβολή των ίδιων κυρώσεων τόσο για τις υποθέσεις που είχαν επιβληθεί με το νόμο 2523/1997 όσο και με το νόμο 4174/2013 και οι οποίες εκκρεμούσαν μέχρι την ημερομηνία κατάθεσης του σχεδίου νόμου, όσο και για ανάλογες περιπτώσεις που θα προκύψουν μελλοντικά. Ακόμη η διάταξη αυτή αποσκοπεί στον «εξορθολογισμό» των επιβληθέντων προστίμων προκειμένου να δοθεί στον ενδιαφερόμενο η δυνατότητα να πληρώσει έστω και λιγότερα, αλλά και στην αποσυμφόρηση των δικαστηρίων από τις εν λόγω εκκρεμείς υποθέσεις.
Την ίδια ώρα ωστόσο οι συγκεκριμένες διατάξεις δημιουργούν καταφανέστατη ανισότητα, καθώς άλλοι φοροφυγάδες οι υποθέσεις των οποίων έκλεισαν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, πλήρωσαν τριπλάσιο πρόστιμο για τις ίδιες παραβάσεις. Από την άλλη είναι προκλητικό σε ένα νομοσχέδιο εκατοντάδων σελίδων που φέρνει μέτρα άγρια λιτότητας, να νομοθετείται ένα ευνοϊκότερο πλαίσιο για λήπτες πλαστών, εικονικών και νοθευμένων στοιχείων, αλλά ταυτόχρονα να μην γίνονται ανάλογες πρωτοβουλίες π.χ. για οφειλέτες που κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους για 500 και 1000 ευρώ.
Καταργούν την αξιολόγηση επιλογής προϊσταμένων και μοιράζουν επιδόματα
Απορία και εύλογα ερωτήματα προκαλούν και τα άρθρα 51 και 52 στο επίμαχο νομοσχέδιο που από τη ψηφοφορία της περασμένης Πέμπτης αποτελεί νόμο του κράτους. Συγκεκριμένα με το άρθρο 51 προβλέπεται η εξαίρεση των Ειδικών Υπηρεσιών του ν.4314/2014, της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και άλλων πόρων, καθώς και της ΜΟΔ ΑΕ από τις διατάξεις του νόμου 4369/2016, ο οποίος αφορούσε το σύστημα αξιολόγησης προαγωγών και επιλογής προϊσταμένων. Με το νόμο 4369 η κυβέρνηση υποστήριζε πέρυσι τέτοιο καιρό, ότι φέρνει την αποπολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης και βάζει τέλος στα ρουσφέτια και της προσλήψεις, τοποθετήσεις και προαγωγές «ημετέρων». Όμως με το άρθρο 51 έρχεται να εξαιρέσει από διαφανείς διαδικασίες τους παραπάνω οργανισμούς του Δημοσίου. Μάλιστα ειδικά στη ΜΟΔ ΑΕ, η οποία έχει ως αποστολή της τη στήριξη και ενίσχυση της Δημόσιας Διοίκησης για την αποτελεσματική διαχείριση και εφαρμογή των συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, υπάλληλοί της είχαν καταγγείλει το Μάιο του 2016 έλλειψη διαφάνειας και αξιοκρατίας στις διαδικασίες τοποθέτησης και μετακίνησης του προσωπικού, που καταργούσε στην πράξη κάθε εξαγγελία της κυβέρνησης για ανοιχτές διαδικασίες και ίσες ευκαιρίες για όλους.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, με το άρθρο 52, δίδεται από 3/5/2017 ειδικό επίδομα στους υπαλλήλους που αποσπώνται ή μετακινούνται από άλλους φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα στη ΜΟΔ ΑΕ, με επιχορήγηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Μέχρι πρότινος η εν λόγω χορήγηση ίσχυε για τους υπαλλήλους που αποσπώνται αποκλειστικά στις Ειδικές υπηρεσίες ΕΣΠΑ και όχι και για εκείνους της ΜΟΔ ΑΕ.