Στο αστρονομικό πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 5% του ΑΕΠ, έναντι στόχου 3,56%, έχει θέσει τον πήχη των προσδοκιών το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ώστε να μοιράσει ένα «γενναιόδωρο» κοινωνικό μέρισμα στο τέλος της χρονιάς. Η επιλογή είναι συνειδητή και προτάσσει τις προτεραιότητες του ΣΥΡΙΖΑ έναντι της ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας καθώς το νέο υπερ-πλεόνασμα στηρίζεται στην ίδια συνταγή με το περσινό: υπερφορολόγηση και περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Και οι δύο επιλογές υπονομεύουν το ρυθμό ανάπτυξης αλλά «φουσκώνουν» το πλεόνασμα στη λογική «σου παίρνω 10 για να σου δώσω πίσω το 1». Σε πρόσφατη ανάλυσή της (09 Μαΐου 2018) η Εθνική Τράπεζα υπολόγισε ότι το υπερ-πλεόνασμα του 2017 ύψους 4,2% του ΑΕΠ (υπερδιπλάσιο του στόχου) «ροκάνισε» την ανάπτυξη κατά 1,2% την περυσινή χρονιά. Πιο συγκεκριμένα το υπερ-πλεόνασμα είχε «αρνητική επίδραση στην οικονομική δραστηριότητα το 2017 της τάξης του -1,2% ετησίως», αναφέρει το protothema...
Παρά τα διδάγματα από την περσινή εμπειρία, η κυβέρνηση δεν μεταβάλλει τη στρατηγική της με δεδομένο ότι το 2019 είναι μια εκλογική χρονιά και ότι οι παροχές από το υπερ-πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα αμβλύνουν τις εντυπώσεις αν δεν καταστεί εφικτό να αναβληθούν οι ψηφισμένες περικοπές στις συντάξεις.
Επιπλέον, αν υλοποιηθεί το σχέδιο για πρωτογενές πλεόνασμα 5% (!) του ΑΕΠ η υπέρβαση έναντι του επίσημου στόχου θα είναι πάνω από 2,5 δισ. ευρώ. Επομένως εκτός την ευχέρεια κινήσεων για ένα προεκλογικό εφάπαξ κοινωνικό μέρισμα η νέα υπέρβαση του στόχου θα λειτουργήσει και ως διαπραγματευτικό χαρτί για τις συντάξεις. Πότε; Στις αρχές Νοεμβρίου όταν θα είναι διαθέσιμα στα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για το 10μηνο (Ιανουάριος - Οκτώβριος 2018) και θα φανεί αν οι πολίτες μπορούν να σηκώσουν τα βάρη.
Τα αναλυτικά στοιχεία για την εκτέλεση του κατά την περίοδο Ιανουαρίου- Ιουλίου που δημοσιεύτηκαν την Παρασκευή το απόγευμα δείχνουν ότι συνεχίζεται το κόψιμο των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 757 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το στόχο. Το πρωτογενές πλεόνασμα στο τέλος Ιουλίου διαμορφώθηκε σε 2,046 δις ευρώ, περίπου 1,1 δισ. ευρώ παραπάνω σε σχέση με το στόχο (929 εκατ. ευρώ).
Το κόστος του επικοινωνιακού πλεονάσματος θα το επωμιστούν όπως και πέρυσι οι φορολογούμενοι. Από το τέλος Αυγούστου ως τον Ιανουάριο του 2019 τα φυσικά πρόσωπα και οι επιχειρήσεις καλούνται να «συμπληρώσουν» πάνω από 24 δισ. που λείπουν για το πλεόνασμα και το μποναμά.
Πέρα από τις εισφορές και τους έμμεσους φόρους οι φορολογούμενοι έχουν μπροστά τους τα εξής:
1. Φόρος εισοδήματος: Η δεύτερη δόση πρέπει να πληρωθεί μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου και η τρίτη έως τις 30 Νοεμβρίου. Στα εκκαθαριστικά φόρου εισοδήματος ενσωματώνονται η εισφορά αλληλεγγύης, το τέλος επιτηδεύματος και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης (αφορά ΙΧ άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών, σκάφη κλπ.). Επίσης ενσωματώνεται η προκαταβολή του φόρου εισοδήματος. Όσοι έκαναν έναρξη δραστηριότητος το 2017 -ακόμα αγρότες που άλλαξαν καθεστώς- καλούνται να πληρώσουν έως και διπλάσιο φόρο προκαταβολικά και για τα εισοδήματα του 2018 που δεν τα έχουν ακόμα εισπράξει.
2. ΕΝΦΙΑ Το Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η καταβολή του ΕΝΦΙΑ. Περισσότεροι από 6,4 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν να πληρώσουν συνολικά 3,3 δισ. ευρώ. Ο φετινός ΕΝΦΙΑ θα πληρωθεί σε πέντε ίσες μηνιαίες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και η τελευταία τον Ιανουάριο του 2019. Με την εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών, ο λογαριασμός του φόρου ακινήτων είναι φουσκωμένος για σχεδόν 1 εκατ. φορολογούμενους. Για περισσότερους από 200.000 το ραβασάκι θα είναι ιδιαίτερα βαρύ αφού θα γράφει περισσότερο φόρο σε σχέση με το 2017 που θα υπερβαίνει ακόμη και τα 200 ευρώ.
3. Τέλη κυκλοφορίας του 2019: Ο χορός με τις μετα-μνημονιακές πληρωμές θα κλείσει με τα τέλη κυκλοφορίας που θα σταλούν τέλος Νοεμβρίου στους ιδιόκτητες των Ι.Χ. αυτοκινήτων. Έως το τέλος του έτους θα πρέπει να πληρώσουν 1,2 - 1,3 δισ. ευρώ.