Η οικονομική ασφυξία για τις ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζεται, αφού το 2017 το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο των τραπεζών μειώθηκε κατά 40 δισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με το 2016 φθάνοντας τα 355,25 δισ. δολάρια. Ο αριθμός των ευρωπαϊκών τραπεζών που χρηματοδοτούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία μειώνεται, οι κινεζικών συμφερόντων αυξάνουν ενώ αυξήθηκε και η παρουσία των αμερικανικών κατά 12%.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Petrofin, στην κορυφή της λίστας των τραπεζών με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο ανέβηκαν δύο κινεζικών συμφερόντων. Σε σύγκριση με το 2010, το μερίδιο της Ευρώπης στην παγκόσμια αγορά χρηματοδότησης μειώθηκε από 83% σε 59,6%, ενώ το μερίδιο της Άπω Ανατολής αυξήθηκε από 14,8% σε 35% πέρσι, αναφέρει το newmoney.
Η Bank of China με χαρτοφυλάκιο 17,5 δισ. δολαρίων και η China Exim με 17 δισ. δολάρια, αποκαθήλωσαν την DnB, η οποία έπεσε στη τέταρτη θέση με 16,2 δισ. δολ.
Το 2016 είχε σημειωθεί η μεγαλύτερη μείωση τυ ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών κατά 42,5 δισ. δολάρια σε ΄συγκριση με το 2015. Η μείωση είναι συνεχής.
Αντιθέτως το leasing, κερδίζει συνεχώς έδαφος τόσο σε επίπεδο τραπεζών όσο και από τις Leasing Companies. Μέσω leasing δόθηκαν 47 δισ. δολάρια μέσα στο 2017.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Petrofin « τόσο το leasing όσο και οι επενδύσεις στη ναυτιλία από τα equity funds, τα οποία έχουν αναπτυχθεί ραγδαία την τελευταία δεκαετία, θα εξακολουθήσουν την ανοδική τους πορεία» και προσθέτουν:
«Η φετινή έρευνα δείχνει ότι από το 2008 η παγκόσμια χρηματοδότηση πλοίων από τις 40 κορυφαίες τράπεζες έχει μειωθεί κατά 25%, ενώ ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 28%. Αυτή η μεγάλη διαφορά έχει προκύπτει κυρίως από τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης-Leasing Companies, κυρίως στην Άπω Ανατολή. Αυτά είναι κυρίως κινεζικές, ιαπωνικές, καθώς και κορεατικές και συχνά συνδέονται με διεθνείς τράπεζες της Άπω Ανατολής¨, επισημαίνει η Petrofin.
Πάντως οι αναλυτές της Petrofin εμφανίζονται καθησυχαστικοί:
«Είναι ακόμα νωρίς για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι οι τράπεζες θα εξακολουθήσουν να μειώνουν την έκθεσή τους στον κλάδο της ναυτιλίας. Πολλά θα εξαρτηθούν από τους συνολικούς διαθέσιμους δανειακούς πόρους των τραπεζών και την εμπορική στρατηγική που θα ακολουθήσουν».
Η ναυτιλιακή χρηματοδότηση βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 11 ετών, οι τράπεζες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και αλλάζουν στρατηγική.
Για παράδειγμα, Nordea η οποία περιορίζει την έκθεσή της στη ναυτιλία και η ABN Amro που αυξάνει την παρουσία της, ενέταξαν το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο σε άλλα τμήματα, όπως ο εταιρικός δανεισμός και τα logistics.
«Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι η ναυτιλία είναι λιγότερο σημαντική. Παρόλα αυτά, αφαιρεί το ανεξάρτητο καθεστώς της ναυτιλίας», σημειώνει η Petrofin.
Εστιάζει στην έρευνα αναδεικνύονται οι δηλώσεις δυτικών τραπεζών για αυξημένα κέρδη από τη ναυτιλία, κάτι που αποτελεί θετικό πρόσημο για το μέλλον.