Ανοιχτά είναι όλα τα σενάρια τόσο για το αφορολόγητο όριο όσο και για τις μειώσεις φόρων στα νοικοκυριά που έχει προαναγγείλει και έχει δεσμευθεί για την υλοποίησή τους η κυβέρνηση.
Το εύρος των φοροελαφρύνσεων που θέλει να ενεργοποιήσει η κυβέρνηση από το 2020 είναι σε συνάρτηση με τον δημοσιονομικό χώρο που θα προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ των «Νέων», καμία μείωση φόρου δεν θα κλειδώσει εάν πρώτα δεν κλείσει ο νέος προϋπολογισμός, ο οποίος θα βρεθεί στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους επικεφαλής των θεσμών που θα επιστρέψουν στην Αθήνα στις 23 Σεπτεμβρίου για την τέταρτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση.
Στο οικονομικό επιτελείο πηγαίνουν βήμα βήμα και, ενώ αρχικά σχεδίαζαν να φέρουν άμεσα στη Βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο με τις μειώσεις φόρων, τώρα δείχνουν να μη βιάζονται, με ανώτερο κυβερνητικό αξιωματούχο να δηλώνει μάλιστα χαρακτηριστικά ότι αυτό μπορεί να συμβεί ακόμα και τον Νοέμβριο ή και τον Δεκέμβριο.
Στην Καραγεώργη Σερβίας πάντως έχουν πιάσει ήδη δουλειά δύο ομάδες εργασίας, μία στελεχών του υπουργείου Οικονομικών και μία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, σε στενή συνεργασία μεταξύ τους. Επεξεργάζονται μία προς μία τις διατάξεις που θα προβλέπει το δεύτερο μεγάλο φορολογικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης.
Αυτό δεν θα είναι ένα νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει απλώς κάποιες διατάξεις αλλά πρόκειται για τον νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος στον οποίο θα ενσωματωθούν όλες οι νομοθετικές αλλαγές που έχουν επέλθει τα τελευταία χρόνια, οι αποφάσεις και οι εγκύκλιοι, η νομολογία των Ανωτάτων Δικαστηρίων, τα φορολογικά κίνητρα, καθώς και η σταδιακή μείωση των φόρων στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα «Νέα», στόχος είναι οι νέες διατάξεις να είναι έτοιμες στα τέλη Αυγούστου για να παρουσιαστούν στους φορείς προκειμένου να καταθέσουν τις απόψεις τους και τις παρατηρήσεις τους.
Στο πεδίο των φοροελαφρύνσεων, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έχει ξεκαθαρίσει ότι το μόνο μέτρο που έχει αποφασιστεί για το 2020 είναι η μείωση των συντελεστών φορολόγησης των επιχειρήσεων (κερδών και μερισμάτων), καθώς οι αλλαγές στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, ο αριθμός των φορολογικών κλιμακίων και οι συντελεστές τους θα προκύψουν μετά τις συζητήσεις με τους θεσμούς. Οσον αφορά το αφορολόγητο όριο, έχει δηλώσει ότι αυτό θα συνδεθεί με επιπλέον ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Με δεδομένο ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η διατήρηση του αφορολόγητου ορίου στα σημερινά επίπεδα των 8.636-9.550 ευρώ, ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του φορολογουμένου, το οικονομικό επιτελείο εξετάζει εναλλακτικά σενάρια προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Ενα από τα σχέδια προβλέπει την καθιέρωση ενός σταθερού αφορολόγητου ορίου 6.500 ευρώ, το οποίο θα αυξάνεται στις 8.636 ευρώ εφόσον ο φορολογούμενος παρουσιάσει στην Εφορία πρόσθετες δαπάνες με ηλεκτρονικές συναλλαγές. Δηλαδή, για να επωφεληθεί ο φορολογούμενος από το προσαυξημένο αφορολόγητο, το οποίο θα είναι όσο και σήμερα, θα πρέπει να έχει περισσότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Με τον τρόπο αυτόν, υπολογίζουν στο οικονομικό επιτελείο, δεν θα διαταραχθεί η ισορροπία του προϋπολογισμού και θα μπορέσουν να πείσουν τους θεσμούς για τη διατήρησή του στα σημερινά επίπεδα, ενισχύοντας παράλληλα τις ηλεκτρονικές συναλλαγές που θεωρούνται βασικό όπλο στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
Τι προβλέπεται στο σχέδιο
Σύμφωνα με πληροφορίες των «Νέων», το σχέδιο που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο για το αφορολόγητο όριο προβλέπει:
1. Σταθερό αφορολόγητο όριο εισοδήματος 6.500 ευρώ για μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες, το οποίο θα χτίζεται με ηλεκτρονικές συναλλαγές που θα αντιστοιχούν στο:
10% του εισοδήματος για τους έχοντες εισοδήματα έως 10.000 ευρώ.
15% του ετήσιου εισοδήματος για φορολογουμένους με εισοδήματα από 10.001 έως 30.000 ευρώ.
20% για εισοδήματα από 30.001 ευρώ και πάνω.
2. Προσαυξημένο αφορολόγητο όριο 8.636 ευρώ. Για να κερδίσει ο φορολογούμενος το μεγαλύτερο αφορολόγητο όριο, θα πρέπει να έχει πραγματοποιήσει πρόσθετες δαπάνες με ηλεκτρονικό χρήμα, πέραν δηλαδή αυτών που προβλέπονται για το χτίσιμο του σταθερού αφορολόγητου ορίου. Δηλαδή με το σενάριο αυτό το αφορολόγητο όριο των 8.636 ευρώ διατηρείται, αλλά το χτίσιμό του θα κοστίζει ακριβότερα στους φορολογουμένους.
Η λύση αυτή, όπως εκτιμούν στο υπουργείο Οικονομικών, δεν θα δυσκολέψει τα νοικοκυριά να φθάσουν στο υψηλό αφορολόγητο. Οπως άλλωστε έχει δείξει η επεξεργασία των φορολογικών δηλώσεων, στην πλειονότητά τους οι φορολογούμενοι όχι μόνο έχουν κατοχυρώσει το αφορολόγητο με πλαστικό χρήμα, αλλά δήλωσαν περισσότερες δαπάνες από αυτές που απαιτούνταν με βάση τα εισοδήματά τους.
Από τη στιγμή μάλιστα που στο χτίσιμο του αφορολογήτου μετράνε σχεδόν όλα τα έξοδα (λογαριασμοί ΔΕΚΟ, βενζίνες, σουπερμάρκετ κ.λπ.), πολλοί φορολογούμενοι καλύπτουν το απαιτούμενο ποσό από τους πρώτους κιόλας μήνες του έτους.
Εκτός από τη διατήρηση του αφορολόγητου ορίου είτε όπως εφαρμόζεται σήμερα είτε με περισσότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές, η κυβέρνηση θα πρέπει να εξασφαλίσει επιπλέον δημοσιονομικό χώρο για να υλοποιήσει:
Τις αλλαγές στη φορολογική κλίμακα, με βασικότερη τη μείωση του πρώτου φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 9% για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ. Σήμερα ο συντελεστής 22% εφαρμόζεται για τα εισοδήματα έως 20.000 ευρώ.
Την αύξηση του αφορολόγητου ορίου κατά 1.000 ευρώ για όσους έχουν παιδιά. Δηλαδή, ένας μισθωτός με ένα παιδί θα έχει αφορολόγητο όριο εισοδήματος 9.636 ευρώ από 8.864 ευρώ σήμερα και ένας μισθωτός με δύο παιδιά θα είναι αφορολόγητος για εισόδημα 10.636 ευρώ από 9.090 ευρώ που ανέρχεται σήμερα το αφορολόγητο όριο για τους μισθωτούς με δύο παιδιά.
Τη σταδιακή μείωση του ανώτατου φορολογικού συντελεστή 45% που εφαρμόζεται σήμερα για το τμήμα του εισοδήματος που υπερβαίνει τις 40.000 ευρώ, στο 42%.
Τη μείωση του εισαγωγικού συντελεστή για τους ελεύθερους επαγγελματίες στο 9% από 22% σήμερα, με το όφελος να φθάνει για όσους δηλώνουν εισοδήματα έως 10.000 ευρώ στα 1.300 ευρώ.