Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μια εναλλακτική πρόταση έναντι των συμβατικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα οποία ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την ατμοσφαιρική ρύπανση, ιδίως στις αστικές περιοχές.
Του Χριστόφορου Μπουτσικάκη
Η Ελλάδα, με συνολικά 5,4 εκατομμύρια ταξινομημένα οχήματα, έχει το γηραιότερο στόλο ΙΧ οχημάτων στην Ευρώπη, καθώς περισσότερα από τα μισά έχουν ήδη ξεπεράσει τα 16 έτη κυκλοφορίας.
Αυτό αποτελεί σοβαρό πρόβλημα και στον τομέα της οδικής ασφάλειας, καθώς τα γερασμένα αυτά οχήματα είναι συχνά μειωμένης προστασίας, όχι μόνο για τους επιβαίνοντες αλλά και για τους πεζούς.
Σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, τα ηλεκτρικά οχήματα (Η/Ο) κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα επικρατήσουν ως κυρίαρχη τεχνολογία οχημάτων μέχρι το 2040.
Οι Κάτω Χώρες, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ήδη υψηλό ποσοστό διείσδυσης Η/Ο, καθώς προσφέρουν σημαντικά κίνητρα που καθιστούν ελκυστική τόσο την αγορά όσο και τη φόρτισή τους.
Στη Χώρα μας, ωστόσο, τα αμιγώς Η/Ο, μαζί με τα Plug-In Υβριδικά, δεν υπερβαίνουν το 0,33% της συνολικής αγοράς (Αύγουστος 2019).
Αντιστοίχως, οι σταθμοί φόρτισης, εγκατεστημένοι σχεδόν όλοι από ιδιωτική πρωτοβουλία, περιορίζονται σε μόλις 70 με 80 σε όλη την επικράτεια (2018).
Βασική αιτία είναι το ελλιπές νομοθετικό πλαίσιο και η απουσία κινήτρων για την απόκτηση Η/Ο, καθώς αυτά κοστίζουν περισσότερο σε σύγκριση με τα συμβατικά (βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα) οχήματα.
Πλήρης έλλειψη σχεδιασμού από την προηγούμενη Κυβέρνηση, τόσο για τη νομοθέτηση τέτοιων κινήτρων, όσο και γενικότερα για
την οργάνωση της εθνικής αγοράς υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, των σταθμών και των χρεώσεων επαναφόρτισης.
Είναι κρίμα να μην έχει γίνει τίποτα ουσιαστικό τα προηγούμενα χρόνια, τη στιγμή που ο ΔΕΔΔΗΕ εκτιμά ότι η ήδη υπάρχουσα υποδομή δικτύου στην Ελλάδα επαρκεί για να καλύψει την αναμενόμενη αύξηση των Η/Ο τουλάχιστον έως το 2030.
Σύμφωνα δε με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που εκπόνησε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, στόχος μας είναι, μέχρι το 2030, το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων να ανέλθει σε 30% επί των νέων ταξινομήσεων.
Επίσης, στόχος μας είναι οι εκπομπές CO2 να μειωθούν στο 30%, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας να φθάσουν το 19% στον τομέα των μεταφορών, να επιτύχουμε τη σταδιακή απεξάρτηση της χώρας από τα ορυκτά καύσιμα και, μέσω της απολιγνιτοποίησης, να έχουμε ένα νέο, φιλικό προς το περιβάλλον, μοντέλο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό, το σχέδιο νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, του οποίου έχω την τιμή να είμαι εισηγητής, προβλέπει ένα ολοκληρωμένο νομοθετικό, οικονομικό και διοικητικό πλαίσιο για την διείσδυση των Η/Ο στην ελληνική αγορά και τη μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών ρύπων. Μια τέτοια εξέλιξη θα έχει άμεσα αποτελέσματα στην προστασία του περιβάλλοντος, της δημόσιας υγείας και της κοινωνίας, καθώς και στην ορθή εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το περιβάλλον και τις οδικές μεταφορές στη Χώρα μας.
Για την κατάρτιση του νομοσχεδίου, η Κυβέρνηση έλαβε υπόψη τις πρωτοβουλίες από το σύνολο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ιδιαίτερη έμφαση στα Εθνικά Σχέδια Ηλεκτροκίνησης της Ολλανδίας και της Πολωνίας, από τα οποία άντλησε σημαντικά στοιχεία για την ανάπτυξη των υποδομών επαναφόρτισης αλλά και για τα κίνητρα της παραγωγικής βιομηχανίας.
Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης: α) οργανώνουμε την αγορά της ηλεκτροκίνησης, τις σχέσεις μεταξύ των φορέων, τη λειτουργία και τις υποχρεώσεις τους, β) καθιερώνουμε μητρώο υποδομών και αγοράς ηλεκτροκίνησης γ) θεσπίζουμε οικονομικά, αναπτυξιακά και φορολογικά κίνητρα, δ) εισάγουμε ρυθμίσεις για το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό των υποδομών ηλεκτροκίνησης, ε) απλοποιούμε τις διαδικασίες αδειοδότησης, στ) προβλέπουμε ειδικότερα κίνητρα ώστε στις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας να εγκατασταθούν και να λειτουργήσουν μονάδες παραγωγής Η/Ο, ζ) εναρμονιζόμαστε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προώθηση καθαρών και ενεργειακώς αποδοτικών οχημάτων.
Τα οφέλη από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα είναι πολλαπλά και σε όλα τα επίπεδα. Μειώνεται η ατμοσφαιρική ρύπανση, καθώς και το επίπεδο θορύβου και όχλησης.
Βελτιώνεται η ποιότητα ζωής των πολιτών. Δημιουργούνται επιχειρηματικές ευκαιρίες για την ανάπτυξη παραγωγικών μονάδων στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων. Αναπτύσσεται η αγορά.
Δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας. Ενθαρρύνεται η χρήση σύγχρονων τεχνολογιών οι οποίες δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών.
Επιτυγχάνεται η σταδιακή απεξάρτηση της Ελλάδας από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και, κατ’ επέκταση, από την αστάθεια των διεθνών αγορών πετρελαίου.
Ενισχύεται το «οικολογικό» προφίλ της Χώρας, καθιερώνοντας ιδίως τα νησιά μας ως «πράσινους» προορισμούς.
Πρόσφατη μελέτη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας εκτιμά ότι κάθε χρόνο πεθαίνουν στη Χώρα μας 8.500 άνθρωποι εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Πρέπει να δώσουμε τέλος στην ατμοσφαιρική ρύπανση, για την υγεία όλων μας, αλλά πρωτίστως για τα παιδιά μας.
Είμαι λοιπόν ιδιαίτερα χαρούμενος που εισηγούμαι εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας σε αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο αξίζει να υποστηριχθεί από όλες τις πολιτικές δυνάμεις, καθώς συμβάλλει στην οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος.
Ακόμα κι αν υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις σε επιμέρους ζητήματα, δεν βλέπω πώς μπορεί να διαφωνούμε στην ανάγκη προστασίας της δημόσιας υγείας. Καλώ όλες τις πολιτικές δυνάμεις και προσωπικά όλους τους βουλευτές να στηρίξουν αυτό το εμβληματικό νομοσχέδιο.
Όλοι μαζί να συμβάλλουμε ώστε τα παιδιά μας να ζήσουν σε ένα πιο υγιές, πιο καθαρό περιβάλλον, σε μια πιο ανθρώπινη Χώρα από αυτή την οποία παραλάβαμε.
*Ο Χριστόφορος Μπουτσικάκης είναι βουλευτής Α΄ Πειραιά και Νήσων με τη Νέα Δημοκρατία