Όργιο αυθαιρεσίας στο πολύπαθο υπουργείο Υγείας, όπου ως φαίνεται δεν ξέρουν από που θα βρουν έσοδα.
Η αντίφαση και ο παραλογισμός του τίτλου, αντικατοπτρίζει πλήρως μια πρόσφατη ενέργεια του Υπουργείου Υγείας για την οποία δεν έχει δοθεί μέχρι σήμερα καμία δημοσιότητα.
Του Λάμπρου Ροϊλού*
Την ακολούθησαν χάος, άγνοια αρμοδιοτήτων και αδυναμία επικοινωνίας με τους φορείς. Φαινόμενα, παρόμοια που διαπιστώθηκαν στην καλοκαιρινή τραγωδία από πυρκαγιά στο Μάτι.
Έμμεσα ασφαλισμένοι διεγράφησαν με το πάτημα ενός κουμπιού:
Έμμεσα ασφαλισμένοι (κυρίως σύζυγοι), συγγενείς κυρίως ασφαλισμένων επαγγελματιών (εν ενεργεία ή συνταξιούχων) βρέθηκαν ξαφνικά ύστερα από πολλά χρόνια κανονικής ασφάλισης, διαγραμμένοι από το σύστημα πρόνοιας φαρμάκων/νοσοκομείων και ανασφάλιστοι!
Αν είστε σύζυγοι ελεύθερων επαγγελματιών (ακόμα και συνταξιούχων) και πάτε στον γιατρό να σας γράψει τα φάρμακα του μηνός, θα διαπιστώσετε εκεί ότι εμφανίζεστε ανασφάλιστοι!
Ιδιαίτερα (από προσωπική εμπειρία της συζύγου μου) αν είστε σύζυγοι δικηγόρου έμμεσα ασφαλισμένες/οι λόγω συζύγου δικηγόρου (στο πρώην ΤΠΔΑ, μετέπειτα ΕΟΠΥ και από το 2017 ΕΦΚΑ) και προσπαθήσετε να έλθετε σε τηλεφωνική επικοινωνία με τα υφιστάμενα ακόμα γραφεία στο ίδιο παλιό κτίριοΤΠΔΑ (Ταμείου Πρόνοιας Δικηγόρων Αθηνών) στα πέντε τουλάχιστον γνωστά τηλέφωνα, κανένα δεν θα σας απαντήσει.
Αν καλέσετε το 1555 για θέματα εν γένει ΕΦΚΑ (αφού χρεωθείτε κανένα τέταρτο περιμένοντας) θα σας δοθούν κάποιοι αριθμοί από αυτά τα «βουβά τηλέφωνα» του ΤΠΔΑ και το email του: tyda@4127.syzefxis.gov.gr για να γράψετε τα στοιχεία και το αίτημα σας.
Εις μάτην όμως! Το email αυτό παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες, δεν μπορεί να λάβει μηνύματα λόγω υπερφόρτωσης πληροφοριών της συγκεκριμένης διευθύνσεως ηλεκτρονικούταχυδρομείου(Quotaforthismailaccounthasbeen exceeded).
Η αιτία της διαγραφής και το χάος της επικοινωνίας:
Έχετε απορία γιατί διαγραφήκατε από ασφαλισμένος;
Στο 1555 θα σας πουν ότι αυτό έγινε επειδή σαν έμμεσα ασφαλισμένοι, μπορεί να έχετε και άλλο δικό σας ταμείο σαν επαγγελματίες οι ίδιοι. Προκειμένου λοιπόν να διαπιστωθεί ότι δεν συμβαίνει αυτό, πρέπει να δώσετε εκκαθαριστικό και άλλα χαρτιά που να αποδεικνύουν ότι δεν είστε …ελέφαντες.
Αν διαμαρτυρηθείτε στο 1555 γιατί δεν είχατε καμία προηγούμενη ενημέρωση ώστε να σας δοθεί κάποια προθεσμία να συμμορφωθείτε με τα ζητούμενα, θα σας πουν ότι… έχετε δίκιο! Αυτή όμως τι να κάνουν; Είναι τηλεφωνικό κέντρο.
Αν διαμαρτυρηθείτε ότι το Τ.Πρ.Δ. Αθηνών δεν απαντά στα τηλέφωνα που σας έδωσαν, θα σας πουν πάλι από το 1555 ότι υπάρχουν χιλιάδες κλήσεις από όλη την Ελλάδα γι’ αυτόν τον λόγο. (Προφανώς αναφέρονται και σε άλλα ταμείαεπαγγελματιών, πλην δικηγόρων, ανά την Ελλάδα).
Επίσης θα σας πουν ότι στο ΤΠΔΑ υπάρχει μια τηλεφωνήτρια μόνο, τι να κάνει η κακομοίρα;.
Πέραν των προφανών ερωτημάτων: (1)Πως είναι δυνατόν να λαμβάνεται ένα τόσο ακραίο μέτρο, διερευνητικά και μόνο; Και (2) πώς είναι δυνατόν να λαμβάνεται αυτό χωρίς καμία προειδοποίηση και προθεσμία συμμόρφωσης;
Γεννώνται και τα πιο κάτω ερωτήματα:
Υπάρχει περίπτωση, σύζυγος έμμεσα ασφαλισμένος που να πληρώνει εισφορές στο παλιό δικό του ταμείο και να μην είναι ασφαλισμένος σε αυτό; Αλλά ας πούμε ότι κατά το παρελθόν υπάρχουν και κάποιοι που να επωφελήθηκαν και να γράφτηκαν παράλληλα και στο ταμείο του/της συζύγου σαν έμμεσα ασφαλισμένοι. Αφού αυτοί σήμερα έχουν μόνο ένα αριθμό ΑΜΚΑ μέσω του οποίου λαμβάνουν παροχές (ηλεκτρονική συνταγογράφηση φαρμάκων/εξετάσεων) και νοσοκομειακή περίθαλψη, πώς θα χρησιμοποιούν και τα δύο ταμεία; Επιπροσθέτως αφού όλα τα ταμεία έχουν ενοποιηθεί σε ένα, τον ΕΦΚΑ, τι νόημα έχουν όλα αυτά;
Καμία ενημέρωση. Καμία προθεσμία «συμμόρφωσης»:
Ακούσατε εσείς κάποια ενημέρωση, προειδοποίηση και υπουργική διευκρίνιση για όλα αυτά;
Δόθηκε κάποια προθεσμία «συμμόρφωσης»;
Προειδοποιήθηκαν οι έμμεσα ασφαλισμένοι ότι θα διαγραφούν ή ότι έχουν διαγραφεί από το σύστημα;
Μπορούμε λοιπόννα φανταστούμε κάποιο «Μανδαρίνο» πίσω από ένα γραφείο να σκέφτηκε: Ποιος είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος συμμόρφωσης των έμμεσα ασφαλισμένων, ώστε να φέρουν το εκκαθαριστικό και τα άλλα δικαιολογητικά; Μα να τους αποκλείσουμε από το ηλεκτρονικό σύστημα πρόνοιας, να τους διαγράψουμε τελείως, ώστε να σπεύσουν να ξαναγραφτούν.
Αυτό είναι «προοδευτική» πολιτική! Τα άλλα περί προθεσμίας συμμόρφωσης και προειδοποίησεως/ εξηγήσεων είναι «συντηρητικές» τακτικές, που θα έκανε οποιαδήποτε άλλη «συντηρητική» κυβέρνηση. Διάγραψε τους μωρέ, να δεις για πότε συμμορφώνονται!
Σκέφτηκε όμως ο σοφός αυτός Μανδαρίνος, ότι οι μόνοι που θα διαγράφονταν από το σύστημα, θα ήσαν οι γνήσια έμμεσα ασφαλισμένοι σε ένα μόνο ταμείο και όχι οι (άμεσα σε ένα και έμμεσα σε άλλο) διπλο-ασφαλισμένοι; Αυτό θα συνέβαινε γιατί οι τελευταίοι θα διαγράφονταν από το ταμείο όπου ήσαν έμμεσα ασφαλισμένοι, αλλά θα παρέμεναν στο ηλεκτρονικό σύστημα συνταγογράφησηςλόγω του άλλου ταμείου στο οποίο ήσαν κύρια ασφαλισμένοι!
Οι συνέπειες του ακραίου μέτρου:
Επίσης δεν μπορεί να μην σκέφτηκε ο γραφειακός, γραφικός Μανδαρίνος ότι πλην της περιπτώσεως αδυναμίας ηλεκτρονικής συνταγογράφησης φαρμάκων/ εξετάσεων του διαγεγραμμένου, μπορεί αυτός να χρειαζόταν άμεση προσαγωγή σε νοσοκομείο για έκτακτη επέμβαση, ή λόγω ατυχήματος, ή λόγω ανάγκης νοσηλείας σε ΜΕΘ. Οπότε μέσα σε όλα αυτά θα διαπίστωνε ότι είναι σε καθεστώς ανασφάλιστου και θα έπρεπε παράλληλα εκείνη την ώρα να τρέχει κάποιος συγγενής του (αν θα είχε τέτοιον διαθέσιμο) στα ταμεία να βγάλει άκρη.
Με τους καρκινοπαθείς ή άλλους ασθενείς που η ζωή τους εξαρτάται από την έγκαιρη λήψη πανάκριβων φαρμάκων τι θα γινόταν;
Χωρίς να είναι ποινικολόγος κανείς διερωτάται αν η πιο πάνω ενέργεια στοιχειοθετεί το αδίκημα παραβάσεως καθήκοντος ( άρθρο 259 Π.Κ.) και διοικητικά αν αποτελεί κατάχρηση εξουσίας.Σε συνδυασμό μάλιστα της θέσεως σε κίνδυνο της υγείας ανύποπτων νόμιμα ασφαλισμένων εδώ και 10, 20,30 και 40+ χρόνια τώρα.
Σύμφωνα με κάποιο σχόλιο σε νομική ανάλυση του άρθρου259 ΠΚ αναφέρεται πολύ σωστά ότι: «Η θέσπιση της διάταξης αυτής μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει, ειδικά στις μέρες μας όπου τα σχετικά φαινόμενα δυστυχώς αφθονούν, ως το φιλελεύθερο προπύργιο κάθε πολίτη εναντίον κάθε είδους κρατικής αυθαιρεσίας».
Επίσης σύμφωνα με παλαιότερη τοποθέτηση της κ. Ελίζας Σαββίδου ως Επιτρόπου Διοικήσεως: «Ασκώντας η δημόσια διοίκηση τη διακριτική της εξουσία, οφείλει να συμμορφώνεται όχι απλά στον νόμο, αλλά και στις βασικές αρχές του διοικητικού δικαίου, (της χρηστής διοίκησης, της αναλογικότητας κ.α.) η παραβίαση των οποίων οδηγεί αναπόφευκτα σε κρούσματα κακοδιοίκησης, αυθαιρεσίας, κατάχρησης εξουσίας, ακόμα και λήψης αποφάσεων που συγκρούονται με το περί δικαίου αίσθημα»
Αυτό το ακραίο μέτρο είναι ίδιον αλαζονικής εξουσίας και απολυταρχικού καθεστώτος και δεν συνάδει με διακυβέρνηση Δημοκρατικής Ευρωπαϊκής χώρας.
Μήπως το υπουργείο με τα εκκαθαριστικά που ζητάει (πέραν της τυχόν διπλοασφάλισης) σκοπεύει να θέσει και περιουσιακά κριτήρια για την παροχή κοινωνικής πρόνοιας στους έμμεσα ασφαλισμένους;
Αν ναι, τότε με αυτή τη συλλογιστική, θα μπορούσαμε να πούμε ότι: Αν ο συνταξιούχος έχει και άλλα εισοδήματα, να του κόψουμε τη μισή σύνταξη; Αν κάποιος έχει τρία σπίτια, να του πάρουμε το ένα;
Έτσι, για ισότητα και κοινωνική δικαιοσύνη.
Θα υπάρξει κάποια αντίδραση;Συνέπειες για τους υπεύθυνους;
Πέραν των πιο πάνω, η προσπάθεια ενημέρωσης των διαγραμμένων, για ποιο λόγο διεγράφησαν και τι πρέπει να κάνουν, πέφτει σε ένα τοίχο αδυναμίας τηλεφωνικής ή ηλεκτρονικής επικοινωνίας και ένα χάος, για το σε ποια ακριβώς ενέργεια πρέπει να προβούνοι διαγραμμένοι και σε ποια αρμόδια τοπική υπηρεσία να απευθυνθούν. Στο παλιό τους ταμείο (π.χ. το ΤΠΔΑ); Στο περιφερειακό τοπικό της κατοικίας τους επί ΕΟΠΥ; Εκείνο του ΕΦΚΑ;
Θα ενεργήσει για το θέμα αυτό κάποιος εισαγγελέας;
Θα δοθεί στη δημοσιότητα από τα ΜΜΕ;
Θα ζητήσει εξηγήσεις η αντιπολίτευση;
Θα ζητηθούν ευθύνες από τους υπεύθυνους; Και αν αυτοί αναλάβουν πάλι την «πολιτική ευθύνη», τι αποτέλεσμα ή συνέπεια θα έχει αυτό;
Για το τελευταίο, ας ρωτήσει κανείς τις ψυχές των 100 καμένων στο Μάτι στις 23/7/ 2018 για να λάβει απαντήσεις ….
*Συντ δικηγόρος παρ’ ΑρείωΠάγω-συγγραφέας-ερευνητής