Ριμπάουντ στην ανάπτυξη το β' εξάμηνο του 2016 διαπιστώνει ο ΟΟΣΑ στις προβλέψεις του για την ελληνική οικονομία και όπως εκτιμά θα κερδίσει ορμή το 2017 και το 2018 οπότε οι δομικές μεταρρυθμίσεις θα αρχίσουν να αποδίδουν καρπούς, η ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα αυξήσει την επιχειρηματική και καταναλωτική εμπιστοσύνη και το οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον θα σταθεροποιείται.
Σύμφωνα με τον Οργανισμό πάντως ο φιλόδοξος στόχος για ανάπτυξη 2,7% το 2017 δεν θα επιτευχθεί. Τοποθετεί τον πήχη στο 1,3% του ΑΕΠ και στο 1,9% του
ΑΕΠ για το 2018. Για φέτος εκτιμά ότι η οικονομία θα σημειώσει μηδενική μεταβολή. Η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί αλλά παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Όπως υποστηρίζει η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης βοήθησε να τονωθούν επενδύσεις και κατανάλωση. Ωστόσο τα τουριστικά έσοδα το πρώτο εξάμηνο μειώθηκαν και η συμβολή του τουρισμού αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω εξαιτίας του Brexit και της προσφυγικής κρίσης.
Στα δημοσιονομικά εκτιμά ότι φέτος το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι υψηλότερο του 0,5% του ΑΕΠ που είναι ο στόχος.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης θα βοηθήσει να αντιμετωπιστεί η αυξανόμενη φτώχεια, όπως και δράσεις που σχετίζονται με τα σχολικά γεύματα και τα προγράμματα στέγασης. Εκτιμά ότι η ολοκλήρωση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης θα αυξήσει τη δικαιοσύνη καθώς οι συνταξιούχοι είναι σε καλύτερη θέση από τις νεώτερες γενιές και θα αυξήσει τους πόρους για μεγαλύτερη στήριξη των φτωχών και των ανέργων.
Η εφαρμογή βασικών μεταρρυθμίσεων για την μείωση των γραφειοκρατικών βαρών και την ελάφρυνση της ρύθμισης τομέων όπως η ενέργεια και οι μεταφορές θα αυξήσουν την παραγωγικότητα και την ανάπτυξη. Το άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων θα φέρει επενδύσεις, κυρίως στο χώρο των μικρομεσαίων.
Η προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων εκτιμά ότι θα αυξήσει την αποδοτικότητα.
Ο Οργανισμός σημειώνει ότι ο υψηλός όγκος μη εξυπηρετούμενων δανείων θα υπονομεύει την ανάκαμψη της πίστωσης και λειτουργεί ως τροχοπέδη για επενδύσεις. Για να αντιμετωπιστεί αυτό οι αρχές θα πρέπει να εφαρμόσουν ήδη νομοθετημένες πρωτοβουλίες.
Τονίζει ότι το υψηλό χρέος υποσκάπτει την εμπιστοσύνη, μια κατάσταση που απαιτεί επιπλέον ελάφρυνση χρέους. Ακόμα και αν οι φιλόδοξοι μεσοπρόθεσμοι δημοσιονομικοί στόχοι που τέθηκαν από τους δανειστές επιτευχθούν, τονίζει, θα πρέπει να γίνουν περισσότερα για να γίνει το χρέος ξεκάθαρα βιώσιμο.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης και η εξασφάλιση ότι η ανεξάρτητη Γενικής Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων θα βελτιώσει την φορολογική συμμόρφωση και την είσπραξη φόρων θα αυξήσει τα έσοδα.
Η ανεργία
«Το αδύναμο παγκόσμιο εμπόριο και η ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κίνα θα επηρεάσουν τις ελληνικές εξαγωγές. Γεωπολιτικές εντάσεις στις γειτονικές χώρες της Ελλάδας και η σχετική προσφυγική κρίση θα αποτελέσουν σημαντικές πρόσθετες προκλήσεις», προσθέτει ο ΟΟΣΑ. «Η απασχόληση θα αυξηθεί, αλλά το ποσοστό ανεργίας θα παραμείνει υψηλό, ιδιαίτερα για τους νέους».
Ειδικότερα, το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί στο 23,5% φέτος από 24,9% πέρυσι και να υποχωρήσει περαιτέρω στο 23,1% το 2017 και το 22,7% το 2018. Ο πληθωρισμός (εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή) αναμένεται να διαμορφωθεί στο 0,1% φέτος από -1,1% πέρυσι και να αυξηθεί περαιτέρω στο 1,1% το 2017 και το 1,4% το 2018, λόγω «της μεγαλύτερης αύξησης των μισθών». Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών θα παρουσιάσει φέτος έλλειμμα 1% του ΑΕ), το οποίο αναμένεται να περιορισθεί στο 0,6% και 0,1% του ΑΕΠ το 2017 και το 2018, αντίστοιχα.
Δημόσια οικονομικά
Όσον αφορά στο συνολικό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης (που περιλαμβάνει και τους τόκους), προβλέπεται να μειωθεί στο 2% του ΑΕΠ φέτος από 7,5% πέρυσι και να μειωθεί στο 0,2% το 2017, ενώ για το 2018 αναμένεται πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ. Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 185,7% του ΑΕΠ φέτος και να μειωθεί στο 182,7% το επόμενο έτος και το 177,6% το 2018.