Οι μάρκες είναι καθημερινά παρούσες στις περιφέρειες της χώρας. Ας μάθουν λοιπόν την αξία των τοπικών κοινωνιών.
Για όλους τους ανθρώπους τα Μέσα είχαν, έχουν και θα έχουν πολυδιάστατους ρόλους: ενημερώνουν για το γίγνεσθαι, προσφέρουν πρακτική πληροφορία, γνώση και άποψη, ενώ παράλληλα κοινωνικοποιούν, ψυχαγωγούν, και διαπλάθουν την εθνική ψυχολογία, καθώς διαμορφώνουν το εκάστοτε κλίμα.
Tης Ξένιας Κούρτογλου*
Έτσι, καλύπτουν και τις τρεις διαστάσεις αναγκών –πρακτικές, κοινωνικές, ψυχολογικές– με ιδιαίτερα σημαντική την διάσταση της σχέσης που διαμορφώνουν διαχρονικά με το κοινό τους, μία σχέση που συχνά καταλήγει όπως και οι ίδιες οι ανθρώπινες σχέσεις.
Εξ άλλου, μία από τις πολύ βασικές ανθρώπινες ανάγκες είναι εκείνη της σύνδεσης, της επικοινωνίας, κάτι που τα Μέσα εξυπηρετούν από την φύση τους. Βεβαίως, ανάλογα με το Μέσο, διαφοροποιούνται τόσον οι ρόλοι, όσο και οι ανάγκες που καλύπτουν, με διαφορετικές αναλογίες της ενημέρωσης, της επικοινωνίας και της ψυχαγωγίας.
Για τους κατοίκους της Περιφέρειας, τα Μέσα χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες: τα τοπικά/περιφερειακά και τα πανελλαδικά –και στις περισσότερες περιπτώσεις το κοινό της Περιφέρειας εκτίθεται εξίσου και στα δύο, καλύπτοντας διαφορετικές ανάγκες από το καθένα.
Από τα πανελλαδικά Μέσα οι κάτοικοι της Περιφέρειας κατανοούν το ευρύτερο περιβάλλον και την γενικότερη εικόνα τού τί συμβαίνει στην Ελλάδα (και στο διεθνές επίπεδο), ενώ από τα τοπικά –τα «δικά τους», όπως συνηθίζουν να τα αποκαλούν– θα ενημερωθούν για το τί συμβαίνει στην περιοχή τους, παρακολουθώντας την τοπική επικαιρότητα (αλλά και την βασική πανελλαδική) μέσα από την δική τους οπτική και έκφραση.
Δυνατή σχέση πιστότητας με τις τοπικές κοινωνίες
Αυτό που παρατηρούμε διαχρονικά εδώ και πάνω από είκοσι χρόνια στην καταγραφή της εμβέλειας των τοπικών/περιφερειακών Μέσων είναι πως έχουν μεγάλη τοπική διείσδυση, δημοτικότητα και δημοφιλία στις περιοχές τους.
Έχουν αποκλειστικότητες που δεν θα βρουν ποτέ οι κάτοικοι της Περιφέρειας σε κανένα άλλο Μέσο, ενώ ταυτόχρονα δίνουν την ευκαιρία στο κοινό τους να ταυτιστεί και να καθρεφτιστεί στο δικό του πλαίσιο, με τις δικές του παραδόσεις, εκφράσεις και ρίζες.
Ειδικά στις περιφέρειες όπου υπάρχουν αξιόλογες προσπάθειες (εφάμιλλες των πανελλαδικών και όχι μόνον), από επιχειρηματίες που επενδύουν σοβαρά για το επίπεδο, το περιβάλλον και την ποιότητα του Μέσου τους, η τοπική ανταπόκριση είναι εκπληκτική, και καθρεφτίζεται τόσο στην διείσδυση όσο και στην σχέση πιστότητας, δεσίματος και αγάπης που έχει το κοινό μαζί τους.
Κατά τεκμήριο, η Περιφέρεια της χώρας μας έχει μεγάλη δύναμη –εξ άλλου όλοι γνωρίζουμε ότι και οι εκλογές κερδίζονται από την δύναμη της Περιφέρειας. Οι έρευνες συνεχώς καταγράφουν την υψηλή διείσδυση των τοπικών/περιφερειακών Μέσων σε καθημερινό επίπεδο, με τρεις στους πέντε κατοίκους της Περιφέρειας να εκτίθενται καθημερινά σε τουλάχιστον ένα «δικό τους» Μέσο.
Πέρα όμως από την διείσδυση, αυτό που μετρά ακόμα περισσότερο είναι η σχέση που έχουν: περισσότεροι από δύο στους πέντε κατοίκους της περιφέρειας δηλώνουν ικανοποιημένοι από τα τοπικά/περιφερειακά τους Μέσα, αναλογία ακριβώς ίση με την ικανοποίηση που εκφράζουν για τα πανελλαδικά. Η αναλογία αυτή ξεπερνά το 50% στις γυναίκες, που αποτελούν και το βασικό αγοραστικό κοινό για σχεδόν όλες τις κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών.
Στην κυριολεξία, τα τοπικά/περιφερειακά Μέσα μοιάζουν με θησαυρούς που αξίζει και χρειάζεται να αναδεικνύονται όλο και περισσότερο, καθώς μέσα στις συνεχώς αυξανόμενες ταχύτητες της καθημερινότητας και ανάμεσα στις τόσες φωνές που διεκδικούν την προσοχή μας, μπορεί να κάνουμε το λάθος να τα ξεχάσουμε, όπως κάνουν κάποιοι πολιτικοί που τα θυμούνται μόνο λίγο πριν τις εκλογές.
Οι μάρκες όμως είναι εκεί καθημερινά, σε όλες τις περιφέρειες της χώρας μας, και εφ’ όσον θέλουν να κατακτήσουν τους καταναλωτές της περιφέρειας, γιατί να μην δώσουν το κάλεσμά τους μέσα από τα «δικά τους Μέσα»;
*Founder & Managing Partner της Focus/Bari