Μια γλαφυρή σκιαγράφηση της πολιτικο-κοινωνικής απάτης, στην Ελλάδα των μνημονίων και άλλων τινών.
Τον κοιτούσα αποσβολωμένος, προσπαθώντας να καταλάβω αν πράγματι πιστεύει όσα λέει και κανει ή αν, εκτος απο μας, κοροϊδευει και τον εαυτο του.
Του Κώστα Νεοφώτιστου
Τελικα, συμπέρανα πως μονον εμας κοροϊδευει, κι ολα τα υπολοιπα ειναι μερος μιας φτηνης παραστασης. Οσο για την παντελη απουσια αξιοπρεπειας και τον εξευτελισμο του, αυτο ηταν μια δικη μου, απολυτα λανθασμενη, εκτιμηση.
Οταν, χαριν της εξουσιας, γινεσαι προθυμος και κατ’ επαναληψιν οσφυοκαμπτης, δεν προκειται για αυταπατη. Ενας σκετος αριβισμος ειναι, μια πωληση της αξιοπρεπειας σε τιμη ευκαιριας, βαφτιζοντας το φτυσιμο ‘’ψιχαλισμα’’.
Ο δικος μας ανθρωπος χρωσταει παντου. Λογαριασμους, φορους, αγορες καθημερινης αναγκης, τα παντα. Ζει με δανεικα, παιρνοντας απο δεξια κι αριστερα, κι εχοντας υποθηκευσει, εκτος απο τα δικα του περιουσιακα στοιχεια, και τις περιουσιες που – υποτιθεται – θα δημιουργησουν τα παιδια και τα εγγονια του.
Εχει βγαλει την οικογενεια του ολοκληρη στο κυνηγι για εσοδα, που πρεπει να του τα δινουν ωστε να εξυπηρετει τα ανανεουμενα δανεια. Καρφακι δεν του καιγεται για τις αθλιες συνθηκες με τις οποιες εργαζονται οσα απο τα παιδια του δεν ειναι ανεργα, αρκει να εισπραττει το μεριδιο του. Ακομα και μερικα απ’αυτα, που μεταναστευσαν για μια καλυτερη ζωη, τα κυνηγαει μηπως βρει τον τροπο να αρπαξει κι απ’ αυτα μερος των εσοδων τους.
Ο δικος μας ανθρωπος, εκτος απο την ‘’τυποις οικογενεια’’, εχει και την αυλη του. Ειναι οι ‘’κολλητοι’’, η παρεα τους, οι γκομενες τους και τα ‘’κονε’’ που εχει ολος αυτος ο συρφετος των αυλικων. Ειναι ο κλειστος κυκλος της εξουσιας, που ζει εις βαρος της δικης του οικογενειας, αυτης που εκμεταλλευεται γιατι ποτε δεν την ειδε σαν κατι διαφορετικο, εκτος απο μια αγελαδα για να την αρμεγει. Μια σκετη ιεροδουλο, για να μπορει αυτος, σαν προαγωγος της, να αναρριχηθει και να παραμεινει στην εξουσια.
Ο δικος μας ανθρωπος ειναι και καιροσκοπος. Πηρε την λιμουζινα του και πραγματοποιησε επισημη επισκεψη στο σπιτι του μεγαλο-ολιγαρχη. Δεν πειραζει που πριν την αναδειξη του σε μεγαλο-ολιγαρχη τον ειχε ‘’στολισει’’ με διαφορους χαρακτηρισμους.
Αυτα ειναι λεπτομερειες που δεν εχουν σημασια στο χωρο των δημοσιων σχεσεων. Εκεινο που μετραει ειναι να φανουμε σαν συνομιλητες του ισχυρου, και να αποσπασουμε εστω κι ενα μικρο μεριδιο απο το χρημα που περναει απο τα χερια του.
Για να πουμε μετα στους σκλαβους που εχουμε στο σπιτι μας ‘’δειτε ποσο σημαντικες επαφες εχουμε και τι κερδη θα αποκομισουμε’’ και να τους παραμυθιασουμε για την αναγκη να συνεχισουν να ζουν σαν ειλωτες, με την προσδοκια ενος καλυτερου αυριο που ‘’να, ερχεται, στη γωνια ειναι, φτανει σε λιγο!’’.
Ο δικος μας ανθρωπος ειναι και γελοιος. Πρωτα λοιδόρησε και σχολιασε δεικτικα ολους εκεινους απο τους οποιους εξαρταται οικονομικα, και μετα αρχισε να τους χτυπαει την πορτα ζητωντας νεα δανεικα. Δεν εχει σημασια αν οι οροι δανεισμου ηταν χειροτεροι, αρκει που οι σκλαβοι του τον θεωρησαν ‘’μαγκα’’ και ‘’καταφερτζη’’. Το ιδιο ‘’μαγκας’’ μοστραρεται και για τις ανοησιες που δηλωσε θελωντας να δικαιολογησει μια επισκεψη ζητιανιας σ’αυτον που προσφατα λοιδορουσε.
Τι πιο φυσιολογικο για εναν τετοιο τυπο απο το να γλειφει τα σαλια που λιγο πριν εφτυσε. Το ζητουμενο ειναι να τον αποδεχονται οι ιθαγενεις σαν διαχειριστη της σκλαβιας τους και στο βωμο αυτης της εξουσιας επιτρεπονται ολων των ειδων οι θυσιες.
Ο δικος μας ανθρωπος ειναι και αδιστακτος. Πηγε μεχρι την πορτα του μεγαλο-ολιγαρχη για να του ζητησει υποστηριξη, επενδυσεις και διαμεσολαβηση με τους αλλους δανειστες. Κι εφυγε παιρνοντας διαφορα γενικολογα κομπλιμεντα, αφθονες αοριστολογιες και φωτογραφιες, 2-3 επισημα δειπνα και μερικες τσαμπα διανυκτερευσεις.
Για ολα αυτα, συμφωνησε να πληρωσει κι ενα γενναιο ‘’πανωπροικι’’ σε αγορες που πρεπει να κανει γιατι ετσι επιτασσουν τα συμφεροντα του ολιγαρχη. Την ιδια ωρα, κανεις δεν ξερει τι επιπτωσεις μπορει να εχει η επισκεψη του και οι συμφωνιες του, στις σχεσεις με τους υπολοιπους δανειστες που δεν εχουν αναπτυξει τετοια ‘’κολλητηλικια’’ με τον μεγαλο-ολιγαρχη. Κι ολο αυτο το πακετο, θα το φερει σαν δωρο στους ιθαγενεις σκλαβους του σαν επιτυχια, για να χαρουν με κατι τετοια καθρεφτακια και χαντρες.
Ο δικος μας ανθρωπος ειναι ενας απο μας, γι αυτο και καταφερε να βρεθει στη σημερινη θεση, και γι αυτο θα μεινει εκει για καιρο. Ειναι ενας γνησιος σημερινος ελληναρας, ‘’μαγκας και σατραπης’’ στο σπιτι και την οικογενεια του και ‘’κοτα λειρατη’’ στον περιγυρο. Ειναι ενας ‘’καταφερτζης’’ και ‘’κομπραδορος’’ στα λογια και την φτηνοπολιτικη και ανεπροκοπος μεχρι αχρηστος στην παραγωγικοτητα και τον εκσυγχρονισμο της πολιτικης και της κοινωνιας.
Και, σαν γνησιος ελληνας, πουλαει παντου φουμαρα για πολιτισμο, δημοκρατια και δικαιωματα, λειτουργωντας χωρις ιχνος πολιτισμου και κουλτουρας, με απολυτα αντιδημοκρατικες διαδικασιες και εις βαρος των ανθρωπινων δικαιωματων.
Ο δικος μας ανθρωπος θα παραμεινει στη θεση του για οσο χρονο θελει, γιατι ειναι σαν κι εμας, συμπεριφερεται σαν κι εμας και αυτο, τελικα, μας αρεσει. Ζουμε με εικασιες και αυταπατες (οπως κι εκεινος), μας αρεσουν τα μεγαλα λογια αλλά οχι τα εργα (οπως κι εκεινος), θελουμε ν’ακουμε μονον θετικα και ευχαριστα πραγματα, λατρευουμε τα ευχολογια και αλλοιμονο σε εκεινον που θα τολμησει να μας πει πως ειμαστε γυμνοι, πως εμεις οι απογονοι του Μεγαλου Αλεξανδρου δεν διαφερουμε απο τον Καραγκιοζη.
Ο δικος μας ανθρωπος θα συνεχισει να μας διαχειριζεται επικοινωνιακα, γιατι αυτο επιλεξαμε κι αυτο καναμε σ’ολη τη ζωη μας εδω και χρονια. Πεταξαμε στα σκουπιδια την ουσια, κρατησαμε σαν φιλοσοφια ζωης κατι γελοια επικοινωνιακα ‘’τσιτατα’’ και πολλες σαχλαμαρες περι ‘’θετικης σκεψης’’, ‘’αφηγηματων’’, ‘’success stories’’ και καθε αλλου ειδους story που μας αρεσει, και πορευομαστε ετσι.
Προς τα που? Δεν εχει σημασια. Εμεις δεν ενδιαφερθηκαμε ποτε για την καταληξη που μπορει να εχει αυτη η πορεια. Οσο για τον δικο μας ανθρωπο, αφου εμας δεν μας ενδιαφερει, γιατι θα πρεπει να ενδιαφερει αυτον? Καιροσκοπος ηταν, ετσι θα παραμεινει, καλα περναει κι αυτος και η παρεα του, συνεπως ‘’ποιος τους χ@#ει τους χαχολους?’’
Δικος μας ανθρωπος, κι αξιος ο μισθος του!
[Υστερογραφο: H προηγουμενη ιστορια ειναι εντελως φανταστικη. Οποιαδηποτε ομοιοτητα με καταστασεις και προσωπα της καθημερινοτητας ειναι απολυτως τυχαια και δεν αντικατοπτριζει την πραγματικοτητα]