Σε περίπου 5.000 παραπάνω από τους αναμενόμενους, υπολογίζει μια νέα ευρωπαϊκή μελέτη τους θανάτους λόγω της κρυφής ρύπανσης των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Μία υπόθεση γνωστή και ως σκάνδαλο «ντίζελ-γκέιτ», που ξεκίνησε με τις αποκαλύψεις για τη Φολκσβάγκεν, αναφέρει το newmoney.
Οι πρόσθετοι θάνατοι αποδίδονται στους ρύπους (οξείδια του αζώτου) που εκπέμπουν κυρίως οι παλαιότερης γενιάς κινητήρες των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Οι ρύποι αυτοί είναι σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας υψηλότεροι από ό,τι φαίνονται στα τεστ - κάτι που εν μέρει αποδίδεται σε ειδικό λογισμικό που «καμουφλάρει» τις μετρήσεις στα τεστ.
Οι ερευνητές του Διεθνούς Ινστιτούτου Ανάλυσης Εφαρμοσμένων Συστημάτων στην Αυστρία και του Νορβγηγικού Μετεωρολογικού Ινστιτούτου, με επικεφαλής τον Γιαν Γιόνσον, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό περιβαλλοντικών ερευνών "Environmental Research Letters".
Είχε πρόσφατα προηγηθεί μια άλλη παρεμφερής μελέτη στο περιοδικό "Nature", η οποία κατέληγε στο συμπέρασμα ότι το τίμημα των κρυφών ρύπων είναι περίπου 7.000 έξτρα πρόωροι θάνατοι στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου είναι τέσσερις έως επτά φορές μεγαλύτερες στο δρόμο από ό,τι στα επίσημα εργαστηριακά τεστ.
Περίπου 425.000 πρόωροι θάνατοι ετησίως στην Ευρώπη αποδίδονται γενικότερα στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Πάνω από το 90% αυτών των πρόωρων θανάτων προκαλούνται από αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις που σχετίζονται με την έκθεση των ανθρώπων σε μικροσκοπικά σωματίδια, όπως αυτά που δημιουργούνται από τα οξείδια του αζώτου.
Η μελέτη εκτιμά, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει το ΑΠΕ, ότι από τους 425.000 συνολικούς πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο, οι 10.000 μπορούν να αποδοθούν στα οξείδια του αζώτου από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Από αυτούς, περίπου οι μισοί θάνατοι (5.000) σχετίζονται με τους κρυφούς ρύπους αυτών των οξειδίων λόγω του «ντίζελ-γκέιτ».
Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα εκπέμπουν λιγότερα οξείδια του αζώτου. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αν τα πετρελαιοκίνητα εξέπεμπαν παρόμοια επίπεδα οξειδίων του αζώτου με τα βενζινοκίνητα, θα αποφεύγονταν περίπου τα τρίτα τέταρτα των πρόωρων θανάτων, δηλαδή 7.500.
Οι χώρες με τον μεγαλύτερο αριθμό πρόωρων θανάτων λόγω σωματιδίων από τα ντιζελοκίνητα οχήματα που επιβαρύνουν το περιβάλλον, είναι η Ιταλία, η Γερμανία και η Γαλλία. Από τη δεκαετία του 1990, το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων συνεχώς αυξάνεται στην Ευρώπη και σήμερα έχουν φθάσει να αποτελούν περίπου το μισό του στόλου των οχημάτων (με σημαντικές όμως διαφορές από χώρα σε χώρα). Σήμερα, κυκλοφορούν πάνω από 100 εκατομμύρια οχήματα με πετρέλαιο στην Ευρώπη, διπλάσια από όσα σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο.