Δεξαμενόπλοια εκφορτώνουν εκατομμύρια βαρέλια ιρανικού πετρελαίου σε δεξαμενές αποθήκευσης στα κινεζικά λιμάνια, δημιουργώντας μια αφθονία αργού πετρελαίου το οποίο παραμένει στο «κατώφλι» του μεγαλύτερου αγοραστή στον κόσμο.
Δυόμισι μήνες μετά την απαγόρευση της αγοράς του πετρελαίου του Ιράν, από τον Λευκό Οίκο, ποσότητες αργού πετρελαίου συνεχίζουν να αποστέλλονται στην Κίνα, και να καταλήγουν σε «δεσμευμένες αποθήκες», αναφέρουν παράγοντες σε μεγάλα κινεζικά λιμάνια. Η προσφορά αυτή ιρανικού αργού πετρελαίου δεν είναι παράνομη, δεν εμφανίζεται στα δεδομέρνα εισαγωγών της Κίνας και συνεπώς δεν αποτελεί παραβίαση κυρώσεων. Παρ΄όλα αυτά η παρουσία της και μόνο αποτελεί απειλή για την αγορά, αναφέρει το newmoney.
Η «δεσμευμένη αποθήκη» πετρελαίου θα μπορούσε να καταστεί η αιτία να μειωθούν οι παγκόσμιες τιμές εάν τα κινεζικά διϋλιστήρια αποφασίσουν να αντλήσουν από αυτήν, ακόμη και όταν οι χώρες του OPEC και οι σύμμαχοί τους περιορίζουν την παραγωγή καθώς επιβραδύνεται η ανάπτυξη στις μεγάλες οικονομίες. Επιτρέπει επίσης στο Ιράν να συνεχίσει να αντλεί και να μεταφέρει πετρέλαιο πιο κοντά στους πιθανούς αγοραστές.
«Οι ιρανικές αποστολές πετρελαίου έχουν εισρεύσει στην κινεζική «δεσμευμένη αποθήκη» εδώ και μερικούς μήνες και συνεχίζουν, παρά τον αυξημένο έλεγχο», δήλωσε η Rachel Yew, αναλυτής της FGE στη Σιγκαπούρη. «Μπορούμε να καταλάβουμε γιατί ο παραγωγός θα ήθελε να το κάνει αυτό, καθώς η συσσώρευση προμηθειών πετρελαίου κοντά σε βασικούς αγοραστές είναι σαφώς επωφελής για έναν πωλητή, ειδικά αν επιβάλλονται κυρώσεις σε κάποια στιγμή».
Μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου από περισσότερες χώρες του Περσιού κόλπου θα μπορούσαν να κατευθύνονται προς τις δεξαμενές αποθήκευσης της Κίνας, όπως δείχνουν τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων του Bloomberg. Τουλάχιστον δέκα πολύ μεγάλες μεταφορικές εταιρείες αργού πετρελαίου και δύο μικρότερα πλοία που ανήκουν στην κρατική εταιρεία National Iranian Oil Co. και το ναυτιλιακό της σκέλος, ταξιδεύουν προς την Κίνα ή παραμένουν κοντά στις ακτές της. Τα μεταφορικά αυτά μέσα έχουν χωρητικότητα άνω των 20 εκατομμυρίων βαρελιών.
Ορισμένες από τις ποσότητες ιρανικού αργού πετρελαίου ανήκει σε κινεζικές εταιρείες, οι οποίες που ενδέχεται να τις έχουν λάβει ως μέρος ανταπόδοσης για επενδύσεις. Για παράδειγμα, μία από τις εταιρείες της Κίνας, θα μπορούσε να βοηθήσει στην χρηματοδότηση ενός έργου παραγωγής στο Ιράν βάσει συμφωνίας που θα προβλέπει την πληρωμή σε είδος, στην προκειμένη περίπτωση, πετρέλαιο. Το εάν η συναλλαγή αυτή παραβιάζει τις κυρώσεις δεν είναι σαφές και έτσι οι επιχειρήσεις διατηρούν τις ποσότητες αυτές σε δεσμευμένο χώρο αποθήκευσης.
Η συσσώρευση του ιρανικού πετρελαίου στην κινεζική δεσμευμένη αποθήκη δεν έχει ακόμη αντιμετωπιστεί σαφώς από την Ουάσινγκτον. Ο Λευκός Οίκος έθεσε τέλος στις απαλλαγές, επιτρέποντας σε ορισμένες χώρες να συνεχίσουν να εισάγουν ιρανικό πετρέλαιο στις 2 Μαΐου.
«Οι ΗΠΑ θα πρέπει τώρα να καθορίσουν πώς ποσοτικοποιεί την παράβαση των κυρώσεων», δήλωσε ο Michal Meidan, διευθυντής του ενεργειακού προγράμματος της Κίνας στο Ινστιτούτο Μελετών Ενέργειας της Οξφόρδης. Υπάρχει μια έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το εάν θα εξετάσει «τις οικονομικές συναλλαγές ή τη φόρτωση και την απόρριψη των φορτίων από την εταιρεία ή οποιαδήποτε άλλο σχήμα», είπε.
Η Κίνα έλαβε περίπου 12 εκατομμύρια τόνους ιρανικού αργού από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάιο, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης των πλοίων.
Αν το αργό πετρέλαιο προέλευσης Ιράν βγεί από την αποθήκη και καταλήξει στην αγορά, θα μπορούσε να πιέσει τις τιμές του πετρελαίου, σύμφωνα με την Bank of America – Merrill Lynch. Σημειώνεται ότι το πετρέλαιο West Texas Intermediate σημείωσε πτώση πάνω από 20% από τα τέλη Απριλίου έως τα μέσα Ιουνίου, καθώς ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας οξύνθηκε. Από τότε έχει ανακάμψει λόγω και της έντασης μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, και βρίσκεται περίπου 57 δολάρια το βαρέλι.
«Μια περαιτέρω κλιμάκωση της δασμολογικής πολιτικής των ΗΠΑ στα κινεζικά προϊόντα θα μπορούσε να μειώσει δραματικά την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη και να ενθαρρύνει τη συνεργασία Ιράν-Κίνας», ανέφερε η Bank of America Merrill Lynch. «Εάν τα κινεζικά διυλιστήρια αρχίσουν να αγοράζουν Ιρανικό πετρέλαιο σε μεγάλους ποσότητες και σε συνεχή βάση καθώς οι δασμοί των ΗΠΑ στα κινεζικά προϊόντα θα αυξάνονται και πάλι, η τιμή του West Texas Intermediate θα μπορούσε να μειωθεί στα 40 δολάρια το βαρέλι».