Σε νέες αλλαγές που αναμένεται να διαφοροποιήσουν τον εκπαιδευτικό χάρτη προχωρά το υπουργείο Παιδείας.
Ειδικότερα, αλλάζουν οι δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου, καθιερώνονται το εθνικό απολυτήριο, καθώς επίσης και η ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων λυκείου σε μικρό αριθμό σχολών ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης.
Ωστόσο, η βασική παράμετρος που θα εξακολουθεί να υπάρχει και στο νέο σύστημα είναι τα εξεταζόμενα μαθήματα, τα οποία θα παραμείνουν τέσσερα στη λογική του μακροβιότερου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, το υπουργείο αναμένεται να προτείνει ουσιαστικά την επαναφορά του μακροβιότερου εξεταστικού συστήματος, αυτό των δεσμών.
Όπως επισημαίνει η εφημερίδα, με βάση το σχεδιασμό στο νέο εκπαιδευτικό σύστημα προβλέπονται τα εξής:
Στη Γ’ Λυκείου θα αυξηθούν οι διδακτικές ώρες στα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.
Προκρίνεται η εξάωρη διδασκαλία ανά εβδομάδα, ωστόσο για να υπάρξει ισορροπία με τα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικοτήτων, εξετάζεται και το σενάριο της οκτάωρης διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Το αναλυτικό πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου θα συμπληρώνεται από Θρησκευτικά, Γυμναστική, ένα μάθημα εργασιών για την ενίσχυση της μαθητικής συνεργασίας, ενώ αρκετοί εκπαιδευτικοί είναι εκείνοι που ζητούν επαναφορά της Ιστορίας.
Οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξετάζονται υποχρεωτικά σε τέσσερα μαθήματα, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν και σε ένα επιπλέον μάθημα, προκειμένου να διεκδικήσουν μία θέση στις σχολές και ενός δεύτερου επιστημονικού πεδίου. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα παραμείνουν όπως και στο ισχύον σύστημα, ανάλογα με την κατεύθυνση των υποψηφίων, ήτοι Αρχαία Ελληνικά, Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά κλπ.
Επιπλέον, το σύστημα των εξετάσεων δεν αναμένεται να αλλάξει, κάτι που διευκολύνει το υπουργείο να προτείνει αλλαγές που θα εφαρμοστούν από τους μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β’ Λυκείου τον φετινό Σεπτέμβριο και όχι από εκείνους που θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου, όπως συνέβαινε μέχρι πρότινος, οπότε μαθητές και γονείς να μπορέσουν να είναι ενήμεροι για τις αλλαγές.
Παράλληλα, κρίσιμης σημασίας παράμετρος θεωρείται ο τρόπος με τον οποίο θα αποκτούν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου το εθνικό απολυτήριο. Σε αυτό θα υπολογίζονται οι επιδόσεις στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα – ή πέντε αναλόγως με την επιλογή του μαθητή- και σε πολύ μικρότερο ποσοστό από τις επιδόσεις στα ενδοσχολικά μαθήματα.
Τέλος, όσον αφορά την εισαγωγή των αποφοίτων λυκείου μόνο με το απολυτήριο σε ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν περάσει το «φίλτρο» των εξετάσεων στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα.