Δύο πετρελαιοφόρα έχουν υποστεί ζημιά σε σημερινή επίθεση εναντίον τους στα ύδατα μεταξύ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και του Ιράν καθώς έφευγαν από τον Περσικό Κόλπο. Αυτό είναι το δεύτερο περιστατικό μέσα σε τέσσερις εβδομάδες και εγείρει το ερώτημα ποιος κερδίζει τι από αυτές τις επιθέσεις.
Τα δάχτυλα σίγουρα θα δείξουν προς το Ιράν ως την ιθύνουσα δύναμη πίσω από αυτά τα γεγονότα. Ωστόσο, τα πιθανά οφέλη για τη χώρα του Περσικού Κόλπου αντισταθμίζονται από τους αντίστοιχους κινδύνους. Και ακόμα κι αν η Τεχεράνη δεν είναι υπεύθυνη, θα πληγεί αναμφίβολα από τις συνέπειες, αναφέρει το newmoney.
Το πρώτο δεξαμενόπλοιο που ανέφερε ότι είχε πρόβλημα ήταν το Front Altair. Έχει αναφερθεί ότι μετέφερε 75.000 τόνους πετρελαίου, φορτωμένο στο Αμπού Ντάμπι, με προορισμό την Ιαπωνία, αν και ενημέωσε για προορισμό στο Kaosiung στην Ταϊβάν όταν υπέστη ζημιές. Το δεύτερο σκάφος ήταν ιαπωνικής ιδιοκτησίας, της Kokuka Courageous, το οποίο πήγαινε από τη Σαουδική Αραβία στη Σιγκαπούρη με φορτίο μεθανόλης.
Ένας άνθρωπος που ακούει τοπικές μεταδόσεις μέσω συχνοτήτων μεταξύ των πλοίων στην περιοχή είπε στο Bloomberg ότι μια επίθεση με τορπίλες υποψιάζεται ότι προκάλεσε έκρηξη και πυρκαγιά στο Front Altair. Οι ηγέτες της Kokuka Courageous δήλωσαν σε ανακοίνωσή τους ότι "το 21 μελών πλήρωμα του σκάφους εγκατέλειψε το πλοίο μετά το συμβάν, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα τη ζημιά στη μια πλευρά του σκάφους.
Ποιος κερδίζει από αυτές τις επιθέσεις;
Η προφανής απάντηση είναι το Ιράν. Αν η Τεχεράνη επιτεθεί σε δεξαμενόπλοια που εξέρχονται από τον Περσικό Κόλπο - είτε άμεσα είτε μέσω πληρεξουσίων - στέλνει μήνυμα ότι η διέλευση από το σημαντικότερο σημείο μπλοκαρίσματος του κόσμου για τις παγκόσμιες ροές πετρελαίου δεν είναι ασφαλής χωρίς τη συγκατάθεσή του. Εάν το Ιράν μέσω κυρώσεων πιεστεί οικονομικά προς το χείλος της αβύσσου, δεν θα μείνει με σταυρωμένα τα χέρια. Άλλα κράτη της περιοχής θα αναλάβουν το κόστος των διαταραχών, το οποίο θα αποτυπωθεί στις εξαγωγές πετρελαίου τους, ενώ η Αμερική και οι σύμμαχοί της θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις υψηλότερες τιμές αργού πετρελαίου και τις διακοπές στις προμήθειες.
Ήδη από το 2005 οι ασφαλιστές παγκοσμίως θεωρούν ότι η ναυσιπλοΐα στον Περσικό Κόλπο είναι αρκετά επικίνδυνη για τα πετρελαιοφόρα. Παρόλα αυτά, είμαστε ακόμα πολύ μακριά από το επίπεδο έντασης που υπήρχε κατά τη διάρκεια του επονομαζόμενου «πολέμου δεξαμενόπλοιων» της δεκαετίας του '80, όταν 451 πλοία (259 από τα δεξαμενόπλοια πετρελαίου ή πετρελαιοειδών) υπέστησαν κάποια επίθεση στην περιοχή, σύμφωνα με έκθεση από το αμερικανικό Ναυτικό Ινστιτούτο. Τα περιστατικά έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν- Ιράκ και οι ένοχοι ήταν δυνάμεις και από τις δύο χώρες.
Στη συνέχεια, το ναυτικό των Η.Π.Α. κατέφυγε σε συνοδεία των πλοίων που ταξιδεύουν μέσω του Περσικού Κόλπου. Αυτή θα ήταν μια δαπανηρή επιχείρηση που θα επαναληφθεί και θα παγιδεύσει ένα μεγάλο μέρος των ΗΠΑ και συμμαχικών στόλων στην περιοχή. Θα αυξήσει επίσης το κόστος της πιθανής ενεργοποίησης των ΗΠΑ εναντίον του Ιράν, η οποία ξεκίνησε με την απόφαση του Προέδρου Donald Trump να αποσυρθεί από την πυρηνική συμφωνία του Ιράν τον Μάιο του 2018.
Το αργό πετρέλαιο σημείωσε άνοδο έως και 4,45% την Πέμπτη, λίγο μετά την ανακοίνωση των ειδήσεων των επιθέσεων, αν και ήδη έχει χάσει κάποια από αυτά τα κέρδη. Οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν περιορίστηκαν σοβαρά από τις κυρώσεις των Η.Π.Α. και οι υψηλότερες τιμές είναι η μοναδική επιλογή για την αύξηση των εσόδων. Ωστόσο, τα οφέλη είναι πιθανό να είναι σχετικά μικρά, δεδομένων των μειούμενων όγκων και των απότομων εκπτώσεων που πιθανόν να προσφέρει η χώρα για να διακινήσει το πετρέλαιο της.
Υπάρχει μια άλλη ομάδα που θα επωφεληθεί από το περιστατικό - οι άνθρωποι που θέλουν να δουν τις Η.Π.Α. εντείνουν την εκστρατεία τους εναντίον του Ιράν και να περάσουν από οικονομικό πόλεμο σε στρατιωτικό. Υπάρχουν πολλοί από αυτούς, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στους συμμάχους τους στον Περσικό Κόλπο και στις ευρύτερες περιοχές της Μέσης Ανατολής.