Για τις κινήσεις του υπουργείου Παιδείας αναφορικά με την αναβάθμιση του λυκείου, της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και των ιερατικών σπουδών, μίλησε στο αθηναϊκό πρακτορείο ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, επισημαίνοντας ότι η βασική αρχή που διέπει το σύνολο της πολιτικής του υπουργείου είναι το να προωθούνται «ριζοσπαστικές λύσεις, προχωρώντας με προσεκτικά βήματα».
Ειδικότερα, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε ότι το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια θα δημοσιοποιηθεί μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο, καθώς αυτές τις ημέρες εξετάζονται κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες.
Παράλληλα, επανέλαβε ότι βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει το νέο σύστημα εισαγωγής, θα είναι η αναβάθμιση του λυκείου και ανέφερε ότι ήδη από φέτος θα υπάρξει ελάφρυνση στον «εξεταστικό φόρτο» των μαθητών της Α’ και Β’ λυκείου για τις προαγωγικές εξετάσεις, ώστε «να είναι πιο ουσιαστικές».
Εξάλλου, ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στη νέα εικόνα που θα έχει ο εκπαιδευτικός χάρτης από το 2019-20, αφού εκτός από το νέο λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, θα «κάνουν πρεμιέρα» και τα νέα πανεπιστήμια, όπως θα διαμορφωθούν μέσα από τις συνέργειες με τα ΤΕΙ.
Τέλος, με αφορμή τη συνεδρίαση της κοινής επιτροπής Κράτους-Εκκλησίας την περασμένη Πέμπτη, ανέφερε ότι τον ερχόμενο Μάρτιο θα υπάρξουν τα πρώτα στοιχεία της καταγραφής της εκκλησιαστικής περιουσίας, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχει θεσμοθετηθεί το νέο καθεστώς της εκπαίδευσης των κληρικών.
«Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα ως προς την ποιότητα αυτής της εκπαίδευσης», ανέφερε, προσθέτοντας ότι και η Εκκλησία συμφωνεί ότι θα πρέπει να υπάρξει αναβάθμιση των ιερατικών σπουδών.
Ο νέος «χάρτης» των ΑΕΙ
Οι μαθητές που θα καθίσουν στα θρανία για την Γ’ Λυκείου τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα πάρουν στα χέρια τους ένα νέο μηχανογραφικό.
Τουλάχιστον 8 ΤΕΙ θα δεχθούν φέτος τους τελευταίους εισακτέους και από την επόμενη χρονιά θα οδεύσουν προς «πανεπιστημιοποίηση», με συνεργασίες με πανεπιστήμια. Οι αλλαγές στο μηχανογραφικό, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018, αναμένονται πολλές.
Σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας τα ΤΕΙ βαίνουν προς κατάργηση, με μοναδική εξαίρεση ίσως εκείνα στην Κρήτη, ενώ επόμενος σταθμός στην πολιτική του υπουργείου Παιδείας είναι οι συνέργειες ακόμη και μεταξύ πανεπιστημίων.
Οι σχετικές «ζυμώσεις» είναι σε εξέλιξη και σε όλες τις περιφέρειες υπάρχει κινητικότητα, αν και οι πιο εφικτές για υλοποίηση από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά αφορούν- με τα μέχρι τώρα δεδομένα- οχτώ ΤΕΙ, έξι πανεπιστήμια και το Διεθνές Πανεπιστήμιο, σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο».
Το υπουργείο Παιδείας έχει στρέψει το ενδιαφέρον προς την Κρήτη, όπου το πανεπιστήμιο έχει δηλώσει ότι δεν ενδιαφέρεται για τέτοια σύμπραξη, ενώ παράλληλα γίνονται συζητήσεις στο Πανεπιστήμιο Πατρών με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας. Ομως, αυτό το πρότζεκτ δύσκολα θα ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη χρονιά, σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο, που επικαλείται η εφημερίδα.
Ο νέος χάρτης:
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων- ΤΕΙ Ηπείρου
Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες, Γεωπονία και Κοινωνικές Επιστήμες θα είναι οι νέες προσθήκες σε σχολές στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το οποίο απορροφά το ΤΕΙ Ηπείρου. Πρόκειται για το πρώτο ίδρυμα που μπήκε σε διαδικασία των διαβουλεύσεων και ολοκλήρωση των πόρισμα, εν μέσω αντιθέσεων και διαμαρτυριών.
Από τον Σεπτέμβριο του 2019 θα λειτουργήσει με 8 νέα τμήματα, ενώ άλλα τέσσερα θα ενταχθούν από τον Σεπτέμβριο του 2020, ανάμεσά τους ένα πολυτεχνικό τμήμα, των Μηχανολόγων Μηχανικών. Οι σπουδές στη Γεωπονία και το τμήμα Μηχανολόγων θα είναι πενταετείς, με τη δυνατότητα μάστερ.
Πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων- ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Ενα νέο τμήμα, με πεδίο σπουδών τον Τουρισμό, ένα τμήμα Περιφερειακής Ανάπτυξης και ένα με σπουδές Εθνομουσικολογίας θα είναι οι καινούριες προσθήκες. Το πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων διπλασιάζεται μετά τη συγχώνευση με το ΤΕΙ, αποκτώντας 12 τμήματα, έναντι 6 που είχε μέχρι σήμερα, ενώ το ΤΕΙ «σβήνεται» από τον χάρτη, διατηρώντας 3 τμήματα που θα επανιδρυθούν ως πανεπιστημιακά.
Και τα 12 τμήματα θα λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν θα δεχθούν τους πρώτους εισακτέους. Το πόρισμα έχει ήδη διαμορφωθεί σε νομοσχέδιο και έχει κατατεθεί στη Βουλή, όπου αναμένεται η ψήφισή του.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας- ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, ΤΕΙ Θεσσαλίας- ΕΚΠΑ, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο
Ισως η πιο φιλόδοξη από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί, αφορά την τύχη των ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας. Το πρώτο σπάει σε τρία κομμάτια, τα οποία μοιράζονται σε τρία πανεπιστήμια: Αθήνας, Θεσσαλίας και Γεωπονικό. Το ΤΕΙ Θεσσαλίας απορροφάται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και οι έδρες των τμημάτων ξαναμοιράζονται στην περιοχή.
Πέρα από τις παραπάνω προτάσεις, που έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί, γίνονται συζητήσεις για τέσσερις ακόμη συγχωνεύσεις, με στόχο να προχωρήσουν γρήγορα και να «προλάβουν» το μηχανογραφικό του 2019.
Συγκεκριμένα:
ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Διεθνές Πανεπιστήμιο
Η εν λόγω σύμπραξη συγκεντρώνει σχεδόν το σύνολο των Τεχνολογικών ιδρυμάτων του Βορρά, με σκοπό τη δημιουργία ενός πανεπιστημίου με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Τα ΤΕΙ προωθούν αυτή τη συνεργασία, αλλά υπάρχουν κάποιοι που εκφράζουν επιφυλάξεις στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Πηγές από το υπουργείο, που επικαλείται ο «Ελεύθερος Τύπος», θεωρούν ότι το πόρισμα βρίσκεται σε τελικό στάδιο και σύντομα θα λάβει τη μορφή νομοσχεδίου.
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
Γίνεται συζήτηση για σχέδιο για περίπου 25 τμήματα τον επόμενο χρόνο και άλλα 5 το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021. Το ΤΕΙ θα απορροφηθεί από το πανεπιστήμιο και πολλά τμήματα του πρώτου θα επανιδρυθούν ως πανεπιστημιακά.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
Πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι αυτή η σύμπραξη θα προλάβει να μπει στις μεγάλες αλλαγές του μηχανογραφικού για τη χρονιά που έρχεται.
ΑΣΠΑΙΤΕ
Πρόκειται για σχολή που διεκδίκησαν αρκετά ιδρύματα, από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ως το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Φαίνεται πως πηγαίνει προς το Πανεπιστήμιο Πειραιώς.
Η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης είναι πενταετούς φοίτησης. Το πτυχίο των Τεχνολογικών Τμημάτων της ΑΣΠΑΙΤΕ παρέχει δικαίωμα διδασκαλίας στην ειδικότητα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ αποτελεί και πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας, ισότιμο με αυτό των ΤΕΙ ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα.
Πηγή: Lykavitos.gr