«Είναι σαν τον αγώνα του Δαβίδ με τον Γολιάθ όταν οι κτηνοτρόφοι επιχειρούν να τα βάλουν με τους εμπόρους» δηλώνει η Γερμανίδα υπουργός Γεωργίας Γιούλια Κλέκνερ. Η υπουργός από το κόμμα των Χριστιανοδημοκρατών αντιμετώπισε πολλές απεργίες των αγροτών τους τελευταίους μήνες που σχετίζονταν με τις φθηνές τιμές των αγροτικών προϊόντων γενικότερα και ειδικότερα του κρέατος.
Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ στη Γερμανία Aldi, Rewe, Lidl και Edeka ανταγωνίζονται μεταξύ τους με σκληρό τρόπο ποιος θα προσφέρει τις χαμηλότερες τιμές. Το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο και πολλές φορές για παράδειγμα οι φθηνές τιμές του γάλακτος έχουν κάνει πρωτοσέλιδα. Οι παραγωγοί παραπονούνται ότι δεν καταφέρνουν καν να καλύψουν τα έξοδά τους. Η Γερμανίδα υπουργός Γεωργίας Γιούλια Κλέκνερ σκέφτεται τώρα να ενσωματώσει στο γερμανικό Δίκαιο μια οδηγία της Ε.Ε. που αφορά «τις αθέμιτες πρακτικές εμπορίου» και που θα δυσκολέψει στο μέλλον τις τιμές ντάμπινγκ.
Τη Δευτέρα συγκαλείται στην Καγκελαρία ειδική σύσκεψη όπου καλούνται εκπρόσωποι και των δυο πλευρών να αναπτύξουν τα επιχειρήματά τους. Η Καγκελάριος Μέρκελ θέλει να μιλήσει και με τις δυο πλευρές για δίκαιες τιμές στην αγορά και παράλληλα πως θα διασφαλίζεται η καλή ποιότητα.
Η συμπίεση των τιμών βλάπτει και τους εργαζόμενους
Οι Γερμανοί αγαπούν το κρέας και το 2018 ξόδεψαν 27 δισεκατομμύρια ευρώ για να το έχουν στο πιάτο τους. Η μεγάλη αγάπη τους για το κρέας οφείλεται ακόμα σε ένα μεταπολεμικό κλίμα όπου τότε ήταν σημαντικό στο κυριακάτικο τραπέζι να υπάρχει ένα καλομαγειρεμένο ψητό. Ήταν δείγμα οικονομικής ευμάρειας. Μπορεί βέβαια να αγαπούν το κρέας αλλά δεν αγαπούν να ξοδεύουν χρήματα για το φαγητό τους. Τους αρέσει να αγοράζουν φθηνά τρόφιμα σε ντισκάουντερ και παρά τη γενικότερη εκστρατεία για μεγαλύτερη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, οι Γερμανοί επιμένουν να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φθηνού κρέατος.
Ο σκληρός ανταγωνισμός των σουπερμάρκετ έχει βέβαια σαν αποτέλεσμα τη συμπίεση των τιμών. Έτσι ούτε οι εργαζόμενοι αμείβονται σωστά ούτε τα ζώα κρατούνται σε καλές συνθήκες.
Οι Γερμανοί εμφανίζονται πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα μόνο την περίοδο των Χριστουγέννων. Τώρα διατυπώνεται το αίτημα να αυξηθεί ο ΦΠΑ για το κρέας και από 7% να ανέλθει στο 19%. Με αυτό τον τρόπο θα αυξηθούν τα έσοδα κατά 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τις καλύτερες συνθήκες εκτροφής των ζώων.
Πηγή: DW