Κατά του «ξηλώματος» του πλαισίου στα εργασιακά, όπως αυτό διαμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια -και πολλοί το θεωρούν υπεύθυνο για την πλήρη απορύθμιση της αγοράς εργασίας- τάσσεται, εμμέσως πλην σαφώς, ο ΣΕΒ προειδοποιώντας ότι μπορεί δυνητικά να αντιστρέψει την καλή πορεία της οικονομίας και να αυξήσει την ανεργία, αναφέρει το in.gr.
Αντίθετο βρίσκει τον ΣΕΒ και η μη μείωση του αφορολογήτου από 1/1/2020.
Ειδικότερα, στο εβδομαδιαίο δελτίο του για την οικονομία ο ΣΕΒ επισημαίνει ότι η παραγωγικότητα της εργασίας, μετά από τρία χρόνια μείωσης, έχει επανέλθει σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής (+0,7% το α’ εξάμηνο του 2018), στηρίζοντας ονομαστικές αυξήσεις στους μισθούς άνω του 1% (ή +0,8% λαμβάνοντας υπόψιν τον πληθωρισμό) στο α’ εξάμηνο του 2018 (έναντι 0,1% το 2017 και μειώσεων τα προηγούμενα χρόνια).
«Η απασχόληση, επίσης, των μισθωτών και του συνόλου των εργαζομένων, συνεχίζει να αυξάνεται και το 2018 με ρυθμούς άνω του 2% και 1,5% αντιστοίχως. Και όλα αυτά γίνονται χωρίς επεκτασιμότητα και ευνοϊκότερη ρύθμιση, και χωρίς αυξήσεις στον κατώτατο μισθό, απλά και μόνο επειδή εμπεδώνεται η ανάκαμψη» προσθέτει ο ΣΕΒ για να συμπληρώσει:
«Σημειώνεται ότι το συντελούμενο ξήλωμα του πλαισίου εργασιακών σχέσεων μπορεί δυνητικά να αντιστρέψει την καλή αυτή πορεία της οικονομίας, και είναι πιθανόν να οδηγήσει στην ανεργία ανθρώπους που έχουν και την μεγαλύτερη ανάγκη».
Αυτό, υποστηρίζει ο ΣΕΒ, «θα συμβεί εάν οι μισθοί αρχίσουν να αυξάνουν με ρυθμό υψηλότερο της παραγωγικότητας, εάν, για παράδειγμα, υπερβολικές αυξήσεις στον κατώτατο μισθό, επεκταθούν και καλύψουν, με τη βοήθεια της διαιτησίας, τις μισθολογικές αναπροσαρμογές σε όλη την οικονομία».
«Για αυτό χρειάζεται περίσκεψη και περισυλλογή τώρα που η οικονομία ανακάμπτει, και όχι υποσχέσεις και κούφια λόγια» σημειώνει ο ΣΕΒ που καταθέτει 115 προτάσεις σε τέσσερα πεδία πολιτικής για μια στρατηγική ανάπτυξης έως το 2020.
Οι προτάσεις του ΣΕΒ για τα εργασιακά
Σε ό,τι αφορά τα εργασιακά στις προτάσεις του ΣΕΒ περιλαμβάνονται η κατάργηση της υποχρεωτικής διαιτησίας, η υπερίσχυση των επιχειρησιακών συμβάσεων έναντι των κλαδικών, η δυνατότητα επέκτασης των κλαδικών (και όχι των ομοιοεπαγγελματικών) συλλογικών συμβάσεων εργασίας (και όχι των αποφάσεων υποχρεωτικής διαιτησίας) μόνο με τη σύμφωνη γνώμη των συμβαλλομένων μερών και η αποσυσχέτιση της μεταβολής του κατωτάτου μισθού από τις μεταβολές των συμβατικών μισθών και από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις σε επίπεδο επιχειρήσεων και κλάδων.
Όπως επισημαίνει ο ΣΕΒ «το ενδεχόμενο ξήλωμα των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας δυναμιτίζει τις προοπτικές ανάκαμψης της οικονομίας, ιδιαίτερα αν επικρατήσει η λανθασμένη άποψη ότι η βιώσιμη ανάπτυξη μπορεί να στηριχθεί όχι τόσο στην αύξηση της προσφοράς μέσω ανταγωνιστικότητας και κερδοφόρων επενδύσεων, αλλά στην αύξηση της ζήτησης μέσω πολιτικών αναδιανομής του εισοδήματος».
Ειδικότερα, στο κεφάλαιο εργασιακές σχέσεις, στο οικονομικό δελτίο του ΣΕΒ όπου καταγράφονται οι προτάσεις του αναφέρεται:
Εργασιακές σχέσεις
* Κατάργηση «υποχρεωτικής διαιτησίας».
* Καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και παροχή κινήτρων στις νομοταγείς επιχειρήσεις.
* Αποκέντρωση συλλογικών διαπραγματεύσεων σε επίπεδο επιχειρήσεων και υπερίσχυση επιχειρησιακών συμβάσεων έναντι κλαδικών.
* Αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που παρέχονται από το Υπουργείο Εργασίας (π.χ. ΕΡΓΑΝΗ, ΕΦΚΑ) και τους εποπτευομένους φορείς και διασύνδεση με άλλες πλατφόρμες της δημόσιας διοίκησης (ΓΕΜΗ, Taxis, κ.ά.).
* Επικαιροποίηση κανονισμού ασφάλισης ΕΦΚΑ.
* Δυνατότητα επέκτασης των κλαδικών (και όχι των ομοιοεπαγγελματικών) συλλογικών συμβάσεων εργασίας (και όχι των αποφάσεων υποχρεωτικής διαιτησίας) μόνο με τη σύμφωνη γνώμη των συμβαλλομένων μερών.
* Μείωση μη μισθολογικού κόστους εργασίας (ασφαλιστικές εισφορές και φορολογία εισοδήματος).
* Διασύνδεση αμοιβών με απασχόληση και παραγωγικότητα.
* Αποσυσχέτιση μεταβολής κατωτάτου μισθού από τις μεταβολές των συμβατικών μισθών και από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις σε επίπεδο επιχειρήσεων και κλάδων.
* Άμεση ανάκληση του άρθρου 9 του Ν 4554/18 περί εργολαβιών / υπεργολαβιών.
* Ομαδοποίηση και εκκαθάριση ομοειδών υποθέσεων εργατικού και ασφαλιστικού δικαίου και δημιουργία «προτύπων» για χρήση από το ΣΕΠΕ.