Δύο οικονομικοί κολοσσοί, οι ΗΠΑ και η Κίνα ετοιμάζονται να κονταροχτυπηθούν για τον έλεγχο της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ελλάδας.
H επίσημη πρόταση που κατέθεσε στην κυβέρνηση, στη διάρκεια της ΔΕΘ, ο πρόεδρος του ελληνοαμερικανικού ομίλου ONEX, Πάνος Ξενοκώστας, για την εξαγορά των ναυπηγείων του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας πυροδότησε τις εξελίξεις, αναφέρει το newmoney.
Σύμφωνα με πληροφορίες για τμήμα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει δείξει ενδιαφέρον και ο κινεζικός όμιλος Cosco. Με αφορμή την συγκεκριμένη εκδήλωση ενδιαφέροντος, η κυβέρνηση έθεσε στο τραπέζι των Κινέζων και τα ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Πρόκειται για τις δύο μεγάλες ναυπηγικές μονάδες της Ελλάδας, με τεράστιες προοπτικές οι οποίες όμως εδώ και χρόνια αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα και απαξιώνονται.
Σύμφωνα με αυτόπτη μάρτυρα στη ΔΕΘ, όταν ο πρωθυπουργός έφθασε στο περίπτερο των ΗΠΑ όπου βρισκόταν ο πρέσβης στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ και ο υπουργός Εμπορίου, Γούιλμπουρ Ρος, ο πρέσβης είπε στον Αλέξη Τσίπρα:
«Σας έχουμε μία επενδυτική πρόταση». Εκείνη τη στιγμή βγήκε μπροστά ο Πάνος Ξενοκώστας ο οποίος έκανε την πρόταση για τα δύο ναυπηγεία. Και ξαφνικά πετάχτηκε ο Γουίλμπουρ Ρος και είπε στον πρωθυπουργό: «Surprise!».
Κυβερνητικοί κύκλοι εκτιμούν ότι το αμερικανικό ενδιαφέρον για τις δύο ναυπηγικές μονάδες είναι πρώιμο. Από την πλευρά του, ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ, Γούιλμπουρ Ρος, δήλωσε ικανοποιημένος από το γεγονός ότι ένας αμερικανικών συμφερόντων όμιλος βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την απόκτηση των ναυπηγείων της Σύρου ενώ παράλληλα εισέρχεται στη διεκδίκηση και των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων της Ελλάδας.
Την Πέμπτη, 6 Σεπτεμβρίου, συζητήθηκε στο Πρωτοδικείου της Σύρου η αίτηση επικύρωσης του σχεδίου εξυγίανσης της εταιρείας «Νεώριο Σύρου» με την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο, της ONEX Shipyards. Ο αμερικανικών συμφερόντων επενδυτής σε συμφωνία με τον προηγούμενο μεγαλομέτοχο, τον όμιλο «Νεώριον Σύρου» που έχει και τα ναυπηγεία Ελευσίνας, είχε καταθέσει αίτηση στο πρωτοδικείο Σύρου, μέσω του άρθρου 106 του Πτωχευτικού Κώδικα.
Στόχος του νέου επενδυτή, με νέα τη εταιρεία που ονομάζεται «ONEX Ναυπηγεία Σύρου», είναι να προσελκύσει περισσότερα από 100 πλοία που χρειάζονται επισκευές, τον χρόνο στις γιάρδες της Σύρου που βρίσκεται στο κέντρο του Αιγαίου και έχει μεγάλη γεωπολιτική σημασία.
Επίσης, στα σχέδια της ΟΝΕΧ είναι , σε επόμενο στάδιο, και η ναυπήγηση πλοίων ενώ έχει στρέψει το ενδιαφέρον της και όσο αφορά τα mega yachts.
Η εταιρεία θα ενισχύσει τη ρευστότητα των ταμείων του ναυπηγείου με 14,3 εκατομμύρια ευρώ, μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ενώ θα κάνει επενδύσεις ύψους 29,8 εκατομμυρίων σε βάθος 25ετίας. Οι οφειλές μετά από συμψηφισμούς και προσαρμογές ανέρχονται στα 66,8 εκατ. από 71 εκατομμύρια.
Από τα τέλη Απριλίου στα ναυπηγεία απασχολούνται 300 εργαζόμενοι οι οποίοι αναμένεται να φθάσουν τους 500 στα τέλη του Οκτωβρίου.
Η απόφαση του Πρωτοδικείου Σύρου αναμένεται να εκδοθεί τις προσεχείς εβδομάδες.
Για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) η εικόνα είναι θολή λόγω νομικών θεμάτων. Καταρχήν τον περασμένο Μάρτιο το Μονομελές Πρωτοδικείο έκανε δεκτό αίτημα του Ελληνικού Δημοσίου και της Τράπεζας Πειραιώς για την υπαγωγή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Τα Ναυπηγεία έχουν τεθεί υπό ειδική διαχείριση από την κυβέρνηση για οφειλές προς το Δημόσιο ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ. Ο ειδικός διαχειριστής έχει 12 μήνες να χωρίσει το ναυπηγείο σε δύο τμήματα, το εμπορικό και το στρατιωτικό προκειμένου να εφαρμοσθεί η καταδικαστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που καταδίκασε τα ΕΝΑΕ λόγω χορήγησης παράνομων κρατικών ενισχύσεων και αναγκάζει το ελληνικό δημόσιο σε ανάκτηση 525 εκατομμυρίων τα οποία με τις προσαυξήσεις φθάνουν τα 567 εκατομμύρια.
Υπάρχουν όμως αντιδράσεις από τον μέχρι πρότινος μεγαλομέτοχο, την Privinvest, συμφερόντων του Ισκαντάρ Σάφα και της εταιρείας Αμπού Ντάμπι Μαρ.
Αρχές του περασμένου Αυγούστου προκηρύχθηκε ο πρώτος διαγωνισμός για την πώληση δύο δεξαμενών των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ενώ μέσα στο φθινόπωρο θα προκηρυχθεί διαγωνισμός και για την μεγάλη πέτρινη δεξαμενή που έχει μεταβιβαστεί στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
Υπάρχει όμως και το τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που έχει αντικείμενο την κατασκευή πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ευκταίο θα ήταν να δοθεί σε όμιλο με «νατοϊκά» συμφέροντα, φωτογραφίζοντας τις ΗΠΑ.
Βέβαια τα μεγάλα χρέη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά λειτουργούν αποθαρρυντικά για τους επίδοξους επενδυτές.
Όσο αφορά τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, υπάρχει εκδήλωση ενδιαφέροντος από ξένες εταιρείες και funds χωρίς όμως να υπάρχει επίσημη πρόταση. Μάλιστα την περασμένη εβδομάδα ημιβυθίστηκε τμήμα της πλωτής δεξαμενής Νο1, η οποία ήταν προσδεμένη σε προβλήτα.
Σε ερώτηση του «business stories» στον κ.Ξενοκώστα αν έχει μελετήσει την πληροφορία που υπάρχει πως για να μπορέσει να προχωρήσει μια συμφωνία για την διάσωση της Ελευσίνας το συνολικό πακέτο θα ανέλθει στα 120-130 εκατομμύρια ευρώ, δήλωσε:
«Στα μεγέθη που αναφέρετε, θεωρούμε πως μπορεί να προκύψει τελική συμφωνία διάσωσης. Είναι εντός του πλαισίου μας. Θέτω ξεκάθαρα πως για εμάς το μόνο δεδομένο σε αυτό το πακέτο διάσωσης είναι πως οι εργαζόμενοι θα πάρουν τα δεδουλευμένα τους μέχρι τελευταίο ευρώ. Αυτά δεν κουρεύονται. Όλα τα αλλά τα βλέπουμε. Ως γιος ο ίδιος εργαζόμενου θέτω ως βάση διαπραγμάτευσης πως ο ιδρώτας του εργαζόμενου είναι το μόνο που δεν κουρεύεται»
Η Cosco
Την ίδια ώρα η Cosco, μέσω του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, συνεχίζει τις επενδύσεις στον ναυπηγικό της τομέα με στόχο να γίνει το Μεγάλο Λιμάνι το κορυφαίο επισκευαστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, αποδυναμώνοντας τις ναυπηγικές μονάδες της Τουρκίας και της Ρουμανίας που όλα αυτά τα χρόνια αναπτύσσονται, με την Ελλάδα, που είναι παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη, να παρακολουθεί σαν θεατής τις εξελίξεις και να βλέπει εκατοντάδες εκατομμύρια από επισκευές και ναυπηγήσεις να πηγαίνουν σε ρουμάνικα και τουρκικά ταμεία.
Προτεραιότητα για τους Κινέζους είναι η προσέλκυση των ελληνόκτητων πλοίων στην Ελλάδα για επισκευές και συντήρηση. Σε δεύτερο επίπεδο καταστρώνουν σχέδια ώστε να κάνουν τον Πειραιά της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι πλοία που είναι ναυπηγημένα σε κινεζικές γιάρδες θα έχουν πρώτη τους επιλογή τη ναυπηγοεπισκευαστική βάση της Cosco στην Ελλάδα είτε για επισκευές είτε για έλεγχο.
Η Cosco έχει φέρει ήδη πλωτή δεξαμενή 80.000 τόνων, ενώ νωρίτερα φρόντισε να επισκευάσει και τις τρεις μικρότερες δεξαμενές του ΟΛΠ. Στα σχέδια των Κινέζων είναι να φέρουν και μια μεγαλύτερης δεξαμενή, 300.000 τόνων. Όμως αφενός δεν υπάρχει χώρος για να τοποθετηθεί και αφετέρου η αδειοδότησή της ίσως αντιμετωπίσει δυσκολίες και γραφειοκρατικά προβλήματα.
Η Cosco έχει έρθει σε επαφή με έλληνες και ξένους πλοιοκτήτες οι οποίοι είναι θετικοί στην προοπτική να φέρουν τα πλοία τους στη Ν/Ζώνη.
Το μόνο που ζητούν είναι εργασιακή ειρήνη. Ο ΟΛΠ έως τώρα νοικιάζει τους χώρους σε υπεργολάβους. Πολλοί είναι εκείνοι που προβλέπουν ότι δεν είναι μακριά η εποχή που ο ΟΛΠ-Cosco θα προσφέρει ο ίδιος υπηρεσίες ναυπηγο-επισκευής στους πλοιοκτήτες. Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ, Captain Fu Chengqiu, έχει αναφερθεί, κατά καιρούς, στον παράγοντα της εργασιακής ειρήνης, ως κομβικό στοιχείο για την ολοκλήρωση των επενδύσεων.
Οι επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» των ΗΠΑ. Πριν από έναν χρόνο και πιο συγκεκριμένα τον Αύγουστο του 2017, είχε επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Geoffrey Pyatt και συναντήθηκε με τον, Captain Fu Chengqiu.
«Πρόκειται για την πιο μεγάλη επένδυση που έχει γίνει στην Ελλάδα σε ένα πολύ βασικό λιμάνι άρα είναι λογικό να υπάρχει ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ οι οποίες έχουν στην περιοχή μεγάλα εμπορικά και γεωπολιτικά συμφέροντα» επισημαίνουν κύκλοι του λιμανιού:
«Άλλωστε οι ΗΠΑ έχουν δικό τους κλιμάκιο στο λιμάνι του Πειραιά εδώ και πάρα πολλά χρόνια για λόγους ασφαλείας. Ας μην ξεχνάμε ότι πολεμικά πλοία των ΗΠΑ κατά καιρούς ναυλοχούν στον Πειραιά.»