Αύξηση του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης στη χώρα μας, παρά την επιβράδυνση στην Ευρώπη, με ανάκαμψη των ιδιωτικών επενδύσεων και της κατανάλωσης, προέβλεψε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, κατά την ομιλία του σε εκδήλωση που πραγματοποίησε η Ένωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας, για την «Ημέρα Ναυτιλιακής Χρηματοδότησης 2019», στο Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος, στον Πειραιά.
«Ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης παρά το γεγονός ότι στην Ευρώπη έχει πέσει μία εκατοστιαία μονάδα και αυτό επηρεάζει τις εξαγωγές μας, βαίνει αυξανόμενος» τόνισε ο κ. Στουρνάρας, προσθέτοντας ότι «οι προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδας είναι για 1,9% φέτος, όσο περίπου και πέρυσι, αλλά και για 2,4% του χρόνου», αναφέρει το newmoney.
«Αυτό είναι πολύ σημαντικό, αν σκεφτεί κάποιος ότι είμαστε σχεδόν η μοναδική χώρα στην Ευρωζώνη, που ο αριθμός οικονομικής ανάπτυξης αυξάνει αντί να μειώνεται: τα εσωτερικά στοιχεία της οικονομίας και κυρίως οι ιδιωτικές επενδύσεις δείχνουν ότι ανακάμπτουν και αναμένουμε ρυθμό διπλάσιο από το 2018 και το 2019 το 2020» δήλωσε ο κ. Στουρνάρας. Και η ιδιωτική ωστόσο κατανάλωση, σιγά-σιγά αρχίζει και αυτή και βελτιώνεται, καθώς «αυτό που καθοδηγεί την εσωτερική οικονομία είναι οι καλύτερες προσδοκίες».
Αναφερόμενος στον Προϋπολογισμό, είπε ότι αυτός υιοθετήθηκε από την ΕΕ και δεν δημιουργεί δημοσιονομικό κενό για το 2019 και το 2020.
Για τα αποτελέσματα των τραπεζών του εννεαμήνου, ο κ. Στουρνάρας είπε ότι δείχνουν σημαντική βελτίωση όσον αφορά το ρυθμό μεταβολής των κόκκινων δανείων, και το 2020 «προσδοκούμε μια σημαντική μείωση στα κόκκινα δάνεια» – ωστόσο τα προβλήματα παραμένουν, και τα κόκκινα δάνεια θα είναι μια μεγάλη δυσμενής κληρονομιά του παρελθόντος. Δήλωσε επίσης, ότι η κυβέρνηση, για το θέμα των κόκκινων δανείων ανέσυρε το ιταλικό σχέδιο και αφού έγιναν οι απαραίτητες τροποποιήσεις και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα γίνει νόμος και θα περάσει από τη Βουλή τον Δεκέμβριο.
Μεταξύ 2018 και 2019 υπήρξε μια πολύ σημαντική επιβράδυνση του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη (περίπου μία εκατοστιαία μονάδα που για την Ευρώπη είναι μεγάλη) ωστόσο τα τελευταία στοιχεία δίνουν μία κάποια βελτίωση σε σχέση μ’ αυτά της προηγούμενης περιόδου, είπε ο κ. Στουρνάρας. Τόνισε επίσης, ότι δεν έχουμε ξεφύγει από τον κίνδυνο της ύφεσης, καθώς η εμπορική πολιτική των ΗΠΑ συνεχίζει και δημιουργεί προβλήματα, επιβραδύνοντας την παγκόσμια οικονομία.
Για την ελληνική ναυτιλία, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος είπε πως «σε μία περίοδο που η ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου έχει μειωθεί σημαντικά, η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία σύμφωνα με τους ορισμούς της Eurostat, παραμένει και ισχυρή και επεκτείνεται».
«Ο ελληνικός εμπορικός στόλος επεκτείνεται με ρυθμό που έφθασε το 2,5% το 2018 και ξεπέρασε για πρώτη φορά το όριο των 3.000 πλοίων στα τέλη του 2018» δήλωσε ο κ. Στουρνάρας, προσθέτοντας ότι «η δυναμικότητα της ελληνικής ναυτιλίας υπερβαίνει για πρώτη φορά φέτος το όριο των 200 εκατομμυρίων τόνων». Σημαντικό είπε ότι είναι επίσης, να τονιστεί η νεαρή ηλικία του στόλου, όπου πάνω από το ήμισυ αφορά σε πλοία κάτω των 10 ετών.
Η αυξανόμενη συμβολή της ναυτιλίας φαίνεται και από τα στοιχεία του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, συνέχισε ο κ. Στουρνάρας και συμπλήρωσε πως «παρά την, όπως αποδείχθηκε, προσωρινή αναστάτωση από την επιβολή των capital controls, που παρενέβαλε εμπόδια στις συναλλαγές, τα έσοδα από την ναυτιλία αυξήθηκαν κατά 20% από το 2014 μέχρι σήμερα».
«Ο δυναμισμός αυτός βασίζεται σε μεγάλο βαθμό και στην εμπιστοσύνη του ελληνικού και διεθνούς τραπεζικού συστήματος προς την ελληνική ναυτιλία, που επιτρέπει τη χρηματοδότηση της επέκτασης και ανανέωσης του στόλου. Σε μια περίοδο, κατά την οποία ο τραπεζικός τομέας ακολουθεί μια πολιτική απομόχλευσης, η ελληνική ναυτιλία διατηρεί προνομιούχο πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση και δεν χρειάστηκε να επιδιώξει εναλλακτικές, αλλά ακριβότερες μορφές χρηματοδότησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι και διεθνείς τράπεζες που, για τον ένα ή τον άλλο λόγο, αποχώρησαν από την Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης, επέλεξαν να διατηρήσουν το χαρτοφυλάκιο ναυτιλιακών δανείων», σημείωσε.
Σύμφωνα με τον διοικητή της ΤτΕ, ακόμη και σήμερα, μετά τις αποχωρήσεις, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα στηρίζει την ελληνική ναυτιλία, συμμετέχοντας κατά το ένα έκτο περίπου στη συνολική χρηματοδότησή της.