Από το «μικροσκόπιο» των Θεσμών θα περάσουν οι 120 δόσεις πριν κατατεθούν στη Βουλή οι δύο ρυθμίσεις προς Ασφαλιστικά Ταμεία και Εφορία.
Οι τεχνοκράτες των δανειστών ζήτησαν πρώτα να ελέγξουν ενδελεχώς τα δύο νομοσχέδια, στη συνέχεια αυτά να πάρουν το «πράσινο φως» και αφού ολοκληρωθεί ο «έλεγχος» των κειμένων να κατατεθούν στη Βουλή.
Το πιθανότερο σενάριο μοιάζει να είναι να κατατεθεί στη Βουλή τις πρώτες πέντε ημέρες του Μαΐου.
Από την άλλη, το μεγάλο «στοίχημα» για το οικονομικό επιτελείο έχει να κάνει με το κατά πόσον οι οφειλέτες θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ρυθμίσεις.
Η ανάγκη εξεύρεσης ρευστότητας από την πλευρά των οφειλετών είναι πολύ μεγάλη, καθώς η ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία θα συμπέσει χρονικά με την ενεργοποίηση και της ρύθμισης για τα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία και αυτής για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια. Μάλιστα, και οι τρεις ρυθμίσεις θα έχουν αυστηρές προϋποθέσεις διατήρησης.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία, σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, τα βασικά στοιχεία έχουν ως εξής:
1. Στη ρύθμιση θα ενταχθούν όλες οι οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μέχρι και το τέλος του 2018. Πρόκειται για συνολικό ποσό της τάξεως των 104 δισ. ευρώ χωρίς τις προσαυξήσεις.
2. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη στη ρύθμιση θα είναι να έχουν αποπληρωθεί όλοι οι βεβαιωμένοι φόροι του 2019 ή σε διαφορετική περίπτωση να έχουν διευθετηθεί με τη ρύθμιση των 12 δόσεων.
Ηδη, με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, μόνο στο πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς προέκυψε «φρέσκο ληξιπρόθεσμο χρέος» της τάξεως των 2,2 δισ. ευρώ.
3. Η ρύθμιση των οφειλών θα είναι έντοκη και το επιτόκιο θα διαμορφώνεται στο 5% ετησίως (όπως δηλαδή ισχύει και για την πάγια ρύθμιση).
Ωστόσο, εξετάζεται το ενδεχόμενο να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στους μικροοφειλέτες και αυτό θα είναι να καταστεί άτοκη η ρύθμιση για όσους έχουν χρέη μέχρι και 3.000 ευρώ (ή 5.000 ευρώ ανάλογα με το ποια θα είναι η τελική απόφαση).
Αυτό το όριο εκτιμάται ότι θα αποτελέσει κίνητρο για όσους έχουν χρέη άνω των 3.000 ευρώ, να δώσουν (εφόσον φυσικά διαθέτουν τη σχετική ρευστότητα) ένα μέρος της οφειλής ως «προκαταβολή», ώστε το χρέος να πέσει κάτω από τις 3.000 ευρώ και η συνολική ρύθμιση να καταστεί άτοκη.
4. Οσοι διαθέτουν ολόκληρο το ποσό για να αποπληρώσουν το χρέος τους, θα κερδίσουν την πλήρη διαγραφή των προσαυξήσεων.
Για όσους επιλέξουν την οδό των δόσεων θα κερδίζουν μερική διαγραφή των προσαυξήσεων. Το ποσοστό θα φτάνει έως και το 85%, ενώ όσο μικρότερος θα είναι ο αριθμός των δόσεων, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το ποσοστό διαγραφής των προσαυξήσεων.
5. Κριτήριο για τον καθορισμό των μηνιαίων δόσεων θα είναι το ατομικό εισόδημα.Μάλιστα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να μη λαμβάνονται υπόψη τα τεκμήρια αλλά μόνο το δηλωθέν εισόδημα έτσι όπως αποτυπώνεται στη φορολογική δήλωση του 2018 (εισόδημα 2017).
Και αυτό προκειμένου να απομονώνεται το εισόδημα που πραγματικά έχει εισπράξει ο φορολογούμενος και όχι αυτό που υπολογίζει θεωρητικά η εφορία με βάση την κατοχή περιουσιακών κριτηρίων (ακίνητα, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, αποπληρωμή δανείων, δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων κ.λπ.).
6. Εκτός απροόπτου, δεν θα υπάρχει τελικώς περιουσιακό κριτήριο ούτε θα αποκλείονται οφειλέτες με βάση το δηλωθέν εισόδημά τους.
Ακόμη και οι λιγοστοί που εμφανίζουν πολύ υψηλό ατομικό εισόδημα (σ.σ. μόλις 123.450 άτομα έχουν ατομικό εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ) θα μπορούν να μπουν στη ρύθμιση. Απλώς θα περιορίζεται αισθητά ο αριθμός των δόσεων.