Μια νέα πραγματικότητα, που εν πρώτοις δείχνει αναπτυξιακή, αλλά εντέλει απλώς επιβεβαιώνει την καχεξία και την αδυναμία για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε βαριές βιομηχανικές ή λιανεμπορικές υποδομές δείχνει η τοποθέτηση το τελευταίο διάστημα ολοένα περισσότερων επιχειρήσεων στο Διαδίκτυο.
Μπορεί η κυβέρνηση να μιλά για έκρηξη που συντελείται στο ψηφιακό περιβάλλον, ωστόσο το αντιστάθμισμα αυτής είναι η αποχή από τη δημιουργία καινούριων μονάδων, άρα και την παραγωγή θέσεων εργασίας, όπως τουλάχιστον μέχρι στιγμής τις γνωρίζαμε. Ειδικότερα, αύξηση 15%-20% των online αγορών το 9μηνο του 2018 κατέγραψε η ετήσια πανελλήνια έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου B-C (business to consumer), που διεξήγαγαν ο ΣΕΛΠΕ και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με την υποστήριξη του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), στο πλαίσιο της Εβδομάδας Ηλεκτρονικού Εμπορίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, στο 9μηνο του 2018 παρατηρήθηκε αύξηση κατά 20% του μέσου αριθμού των online αγορών από 12,26% (2017) σε 14,86% (2018) και αύξηση περίπου κατά 20% της συνολικής μέσης αξίας αυτών σε σχέση με το 2017. Το 35% των online αγοραστών πραγματοποιεί ψηφιακά 1 στις 2 συνολικές του αγορές (από 31% το 2017), ενώ το 85% των αγοραστών κάνει πάνω από το 80% των online αγορών του από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (από το 70% το 2017).
Μια σειρά αγορών και κλάδων, όπως ο τουρισμός, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, η εστίαση, ο πολιτισμός, οι ασφάλειες, τα οικιακά είδη, τα είδη φαρμακείου, έχουν τη μερίδα του λέοντος στις αγορές μέσω Iντερνετ. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα ότι το τελευταίο διάστημα της κρίσης οι κύριες επενδύσεις των λιανεμπόρων στα ηλεκτρονικά είδη, όπως του Κωτσόβολου και της Media Markt, είναι κυρίως στα online καταστήματά τους. Πρόσφατα μάλιστα η πολυεθνική αλυσίδα παρουσίασε σειρές προϊόντων με εκπτώσεις έως και 30% (λευκές συσκευές) μέσω του e-shop της. Η Γρηγόρης, επίσης, λανσάρει δυναμικά στο Διαδίκτυο την τοποθέτησή της στην αγορά κάψουλας καφέ. Ετσι, με την αγορά 10 πακέτων αποκλειστικά μέσω του gregorys.gr ή του Gregory’s eorder app, η εταιρεία προσφέρει 10% έκπτωση.
Ιντερνετικά σούπερ μάρκετ
Ταυτόχρονα, δείχνει να ανθεί και ένας νέος κλάδος, αυτός των διαδικτυακών σούπερ μάρκετ. Αύξηση λοιπόν σε ποσοστό 934,55% κατέγραψε ο καθαρός κύκλος εργασιών της Yoda A.E. το 2017 σε σχέση με το 2016 από την πώληση εμπορευμάτων, φτάνοντας τα 798.462 ευρώ.
Τα μεικτά κέρδη που αντιστοιχούν στις πιο πάνω πωλήσεις εμπορευμάτων ανήλθαν σε 139.959 ευρώ, δηλαδή σε ποσοστό 17,53% επί του αντίστοιχου καθαρού κύκλου εργασιών. Και η ΑΒ έχει επενδύσει σημαντικά στον συγκεκριμένο τομέα, ενώ συνολικά στον όμιλο Delhaize οι καθαρές online πωλήσεις κατέγραψαν άνοδο 26,4% το τέταρτο τρίμηνο του 2018 αλλά και για το σύνολο της χρονιάς. Ταυτόχρονα και οι Σκλαβενίτης και My market έχουν αποφασίσει την περαιτέρω τοποθέτησή τους στο Διαδίκτυο, με επενδύσεις που εντείνονται και οι οποίες θα φανούν ακόμα δυναμικότερα το 2019-2020.
Μάλιστα το νέο e-shop της My market έκανε ήδη την εμφάνισή του στα τέλη της χρονιάς με διαρκώς ανερχόμενη παρουσία. Πριν από λίγες ημέρες, επίσης, η εταιρεία Wolt ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία της στην Αθήνα με μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πλατφόρμες food delivery παγκοσμίως, με πάνω από 1 εκατομμύριο χρήστες σε 38 πόλεις ως τώρα.
Στους στόχους της Αττικά Πολυκαταστήματα Α.Ε. για το 2019 περιλαμβάνεται η περαιτέρω ανάπτυξη του e-shop, το οποίο σήμερα αφορά αποκλειστικά τα καλλυντικά προϊόντα. Η διοίκηση φέρεται να επιδιώκει μέσω αυτής της επένδυσης (περί τα τέλη του έτους) να αυξήσει τις πωλήσεις της, με στόχο αυτό το κανάλι να φτάσει το 10% του τζίρου που γίνεται στα φυσικά καταστήματα - δηλαδή περίπου τα 20 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, εξελίσσονται συζητήσεις αύξησης του ιντερνετικού portfolio και άλλων brands. Ενδεικτικά να αναφέρουμε την Praktiker, της οποίας το σύνολο των καθαρών επενδύσεων για το 2017 ήταν 3,05 εκατ. ευρώ και αφορούν κυρίως στην ανάπτυξη του e-shop, σε hardware και software, καθώς και σε προγράμματα εκπαίδευσης των ανθρώπων της σε αυτά τα περιβάλλοντα.