Η ικανότητα ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας από τον κορωνοϊό μπορεί τελικά να εξαρτάται από ένα πράγμα: το πόσο γρήγορα θα μπορέσουν οι επιχειρήσεις να επιδιορθώσουν τη ζημιά και την καταστροφή που έχουν υποστεί οι εφοδιαστικές αλυσίδες.
Να τι έχουν να αντιμετωπίσουν: η μεταφορά αγαθών με αεροσκάφη, πλοία, τρένα και φορτηγά μοιάζει με «παγωμένη» εικόνα. Δισεκατομμύρια άνθρωποι είναι σε lockdown, ολόκληρες βιομηχανίες έχουν τεθεί σε αδράνεια, η κίνηση εμπορευμάτων, πλην των βασικών ειδών διατροφής ή των φαρμάκων και του υγειονομικού υλικού, δεν έχει ούτε ώθηση από την πλευρά της προσφοράς, ούτε μεγάλη ζήτηση, αναφέρει το newmoney.
Όπως αναφέρει ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence, Lee Klaskow, ο κορωνοϊός ισοδυναμεί με «χάος για τις εφοδιαστικές αλυσίδες».
Οι τιμές των αεροπορικών ναύλων αυξάνονται μετά από τις δραστικές περικοπές στις πτήσεις επιβατών που άφησαν τις αεροπορικές εταιρείες με λιγότερη χωρητικότητα για φορτίο ενώ αυξήθηκε η ζήτηση για αποστολή εμπορευμάτων πιο γρήγορα από ό,τι με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το κόστος των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών από το Χονγκ Κονγκ προς τη Βόρεια Αμερική, το οποίο συνήθως κορυφώνεται γύρω στο Νοέμβριο πριν δηλαδή από την περίοδο των διακοπών, έχει αυξηθεί από την αρχή του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη TAC.
Η αύξηση των τιμών ισχύει για όλες τις βασικές διαδρομές, συμπεριλαμβανομένης της αεροπορικής μεταφοράς εμπορευμάτων από τη Φρανκφούρτης προς τη Βόρεια Αμερική. Τον Μάρτιο, η American Airlines ανακοίνωσε πτήσεις των καθηλωμένων αεροσκαφών μόνο για εμπορεύματα μεταξύ Ντάλας και Φρανκφούρτης για τη μεταφορά ιατρικών προμηθειών, αλληλογραφίας για τις ΗΠΑ, στρατιωτικού προσωπικό, εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών και πακέτων ηλεκτρονικού εμπορίου. Ήταν η πρώτη προγραμματισμένη πτήση μόνο για εμπορεύματα από το 1984.
Δεν είναι μόνο οι εμπορευματικές πτήσεις που είναι πιο ακριβές. Το κόστος της μεταφοράς με πλοία, που αντιστοιχεί στο 80% του παγκόσμιου εμπορίου, έχει επίσης αυξηθεί. Η μεταφορά πχ. ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών στη Σαγκάη από το Ρότερνταμ κοστίζει τώρα 58% περισσότερο από την τελευταία καταγεγραμμένη τιμή το 2019.
Ο δείκτης αναφοράς για τη μεταφορά κοντέινερ στα λιμάνια του Χονγκ Κονγκ και του Λος Αντζελες μειώθηκε κατά 5,1% αυτή την εβδομάδα σε σχέση με πέρυσι. Αυτό παρά την αύξηση των τιμών και τη μείωση της χωρητικότητας με τα κενά πλοία, γεγονός που επισημαίνει τις σοβαρές προκλήσεις της ζήτησης που προκαλούνται από την πανδημία καθώς περισσότεροι πωλητές ακυρώνουν ή αναβάλλουν παραγγελίες.
Η πανδημία θα μπορούσε να προκαλέσει τη μεγαλύτερη κατάρρευση των διεθνών εμπορικών ροών σε ολόκληρη τη μεταπολεμική εποχή, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου που προέβλεψε ότι το εμπόριο θα μπορούσε να συρρικνωθεί έως και 32% φέτος. Όπως δείχνει το παραπάνω διάγραμμα, οι ΗΠΑ είχαν τεράστια πτώση στον όγκο των εξαγωγών τον Μάρτιο.
Από την Ινδία ως την Ευρώπη και την Αφρική, η χερσαία μεταφορά εμπορευμάτων με φορτηγά έχει γίνει πιο δύσκολο λόγω των καθυστερήσεων στα σύνορα ή του κλεισίματος των συνόρων με στόχο τον περιορισμό της πανδημίας. Στις Η.Π.Α., η ζήτηση αρχικά αυξήθηκε στην αρχή της πανδημίας, καθώς οι άνθρωποι έκαναν εφοδιασμό ενόψει των lockdown, αλλά τώρα υποχωρεί στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές του 2017.
Το ίδιο συμβαίνει και με τη μεταφορά μέσω σιδηροδρόμων. Στις ΗΠΑ, ο αριθμός των φορτίων μειώθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2017, σύμφωνα με την Ένωση Αμερικανικών Σιδηροδρόμων. Ενδεικτικά, τα φορτία άνθρακα έχουν μειωθεί 19% μέχρι στιγμής φέτος.