Σωρεία διαρθρωτικών αλλαγών σχεδιάζεται στο Δημόσιο αρχής γενομένης από τους πρώτους μήνες του έτους, καθώς βάσει των μνημονιακών δεσμεύσεων θα πρέπει να εφαρμοστούν όλες οι μεταρρυθμίσεις που παραμένουν σε εκκρεμότητα αλλά... και «στα χαρτιά» επί δεκαετίες.
Κινητικότητα, αξιολόγηση, επιλογή προϊσταμένων και νέων προσώπων σε θέσεις ευθύνης του Δημοσίου, είναι οι κύριοι «πυλώνες» στους οποίους θα συντελεστούν –με σημαντικότατες ως φαίνεται καθυστερήσεις– οι σχεδιαζόμενες αλλαγές, σημειώνει σε δημοσίευμά της η Καθημερινή.
Οι σχετικοί νόμοι ψηφίστηκαν στην πλειονότητά τους το δεύτερο εξάμηνο του 2016, ενώ ο πολυθρύλητος νόμος για το νέο σύστημα κινητικότητας στο Δημόσιο ψηφίστηκε μόλις στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου. Οπως είναι λογικό η υλοποίησή του αναμένεται να καθυστερήσει και θα τεθεί σε εφαρμογή το νωρίτερο τον προσεχή Απρίλιο. Βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση της κινητικότητας είναι η κατάρτιση οργανογραμμάτων σε υπουργεία, εποπτευόμενα ΝΠΙΔ - ΟΤΑ και σε όλους τους φορείς του Δημοσίου, προκειμένου να εντοπιστούν οι «κενές» θέσεις και να αξιολογηθούν οι πραγματικές ανάγκες κάθε φορέα.
Η κατάρτιση των οργανογραμμάτων πάντως μέχρι στιγμής είναι «προβληματική». Στην πλειονότητα των υπουργείων και των ΝΠΙΔ δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες, ενώ παντελής είναι η απουσία τους στους ΟΤΑ. Η αρχική προθεσμία που είχε δοθεί από τον τότε υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Χριστόφορο Βερναρδάκη έληξε στις 31/12 και την περασμένη εβδομάδα η νυν υπουργός Ολγα Γεροβασίλη εξέδωσε νέα εγκύκλιο, παρατείνοντας την προθεσμία μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου. Στην εγκύκλιο υπογραμμίζεται η σημασία κατάρτισης των οργανογραμμάτων για την υλοποίηση της κινητικότητας.
Παράλληλα, αλλάζει και η διαδικασία ελέγχου στα δικαιολογητικά βάσει των οποίων προσλαμβάνονται οι δημόσιοι υπάλληλοι. Σύμφωνα με τον νέο νόμο, εντός τριών μηνών από τον διορισμό θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος των δικαιολογητικών για τους νεοπροσλαμβανόμενους, ενώ για το σύνολο του υπηρετούντος προσωπικού θα πρέπει να υλοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2017.
Το νέο σύστημα αξιολόγησης υπηρεσιών και προσωπικού είναι ένα ακόμα «ανοικτό μέτωπο». Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2017. Η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων δεν θα συνδέεται με απολύσεις, ενώ η «καλή βαθμολογία» θα είναι κριτήριο για την ανάληψη θέσεων ευθύνης και συνεπώς για μεγαλύτερες οικονομικές απολαβές. Για τους επικεφαλής των αποδοτικών τμημάτων εξετάζεται ενδεχόμενη πρόσθετη μοριοδότηση, ενώ για τους υπαλλήλους που θα συγκεντρώσουν χαμηλή βαθμολογία προβλέπεται η δυνατότητα συνεχούς επιμόρφωσης.
Αλλαγές συντελούνται και στον τρόπο επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο. Αρμόδιο για την επιλογή τους θα είναι το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων, ενώ θα ληφθεί υπόψη η μοριοδότηση των υποψηφίων ως προς τα τυπικά τους προσόντα, την εμπειρία σε θέσεις ευθύνης, τις επιδόσεις τους στην αξιολόγηση αλλά και στη διαδικασία της συνέντευξης. Οι νέοι γενικοί διευθυντές θα πρέπει να έχουν τοποθετηθεί στις θέσεις τους εντός του πρώτου τετραμήνου του 2017, ενώ από τον Ιούνιο και μέχρι το 2018 θα έχουν σταδιακά επιλεγεί όλοι οι νέοι διευθυντές και προϊστάμενοι.
Επίσης μέχρι τον Ιούνιο του 2018 θα πρέπει να έχουν αντικατασταθεί σε όλο το φάσμα του Δημοσίου γενικοί και ειδικοί γραμματείς, οι αναπληρωτές τους καθώς και οι διοικήσεις οργανισμών. Η επιλογή των νέων προσώπων στις θέσεις ευθύνης θα γίνει από το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών του Δημοσίου, στο οποίο μπορούν να εγγράφονται όσοι δημόσιοι υπάλληλοι ενδιαφέρονται για τις συγκεκριμένες θέσεις και διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα. Ωστόσο, η ανταπόκριση είναι επί του παρόντος σημαντικά κατώτερη των προσδοκιών, καθώς από τις περίπου 35.000 αιτήσεις που συνολικά αναμένονταν, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον μόλις 2.300 δημόσιοι υπάλληλοι...