Το «δώρο» του Πάσχα και ο τουρισμός έφεραν έσοδα στην πασχαλινή αγορά αλλά δεν έφεραν την «Ανάστασή» της.
Αυτό ανέφερε σε δηλώσεις του κάνοντας μια πρώτη αποτίμηση για το πώς κινήθηκε η αγορά το Πάσχα, ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Βασίλης Κορκίδης.
Ο ίδιος σημείωσε ότι η μείωση του τζίρου το πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου του 2017 υπολογίζεται σε περίπου 130 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2016, καθώς η πασχαλινή αγορά είναι μικρής έντασης και διάρκειας και δεν επηρεάζει καθοριστικά την αγορά.
Ο κ. Κορκίδης συγκεκριμένα επισημαίνει τα εξής:
«Παρά την καταρχήν συμφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς στο Eurogroup της 7ης Απριλίου στη Μάλτα, η καθυστέρηση της αξιολόγησης έχει δημιουργήσει αβεβαιότητα και ανασφάλεια στην αγορά. Η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει εγκλωβιστεί σε μια αναμονή εξελίξεων και υπολειτουργεί.
Το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς έχει πλέον οριστικά χαθεί και η αγορά περιμένει να κλείσει η αξιολόγηση σύντομα και πριν από την έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα μάλιστα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής το νεκρό διάστημα από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα είναι αρκετό για να εντείνει την ύφεση που παρουσιάστηκε στο τέλος του 2016, αλλά και να μεταβάλει το στόχο για ανάπτυξη 2,7%, σε αύξηση του ΑΕΠ μεταξύ 0,5% και 1,5%, ανάλογα με το πότε θα κλείσει οριστικά η αξιολόγηση.
Από την αρχή του έτους ο κύκλος και ο όγκος εργασιών στο ελληνικό εμπόριο κινείται πτωτικά σε πολλούς υποκλάδους του λιανικού και χονδρικού εμπορίου. Η μείωση του τζίρου στα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού υπολογίζεται σε 9%-10%, στα πολυκαταστήματα 8-9%, στα καταστήματα ηλεκτρικών, επίπλων και οικιακού εξοπλισμού 5-6%, στα καταστήματα καλλυντικών και φαρμακευτικών 3%-4%. Στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης μετά τις εκπτώσεις η κίνηση χαρακτηρίζεται υποτονική με τους καταναλωτές αδιάφορους και τη μείωση να ξεπερνά το 10%.
Οι πίνακες μεταβολών στους τζίρους του Απριλίου σε βασικούς υποκλάδους του λιανικού εμπορίου, δείχνει τον γενικό δείκτη κύκλου εργασιών στο -32% από το 2009 μέχρι σήμερα. Δεν υπήρξε ούτε φέτος, κάποια ένδειξη ότι τον Απρίλιο του 2017 θα μπορούσε κάτι να αλλάξει προς το καλύτερο για το λιανικό εμπόριο.
Η ετήσια μείωση του τζίρου το πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου του 2017 εκτιμάται μεταξύ 4%-5% σε σύγκριση με το 2016, που σημαίνει ότι οι απώλειες στις πωλήσεις της πασχαλινής αγοράς φέτος, υπολογίζονται σε περίπου 130 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι.
Δύο παράμετροι μοιάζει να άμβλυναν την εικόνα της αγοράς: η αύξηση των εισπράξεων μετά τη καταβολή των 840 εκατ. ευρώ του δώρου Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα και η «εισαγόμενη» κατανάλωση. Το γεγονός ότι φέτος το Καθολικό συνέπεσε με το Ορθόδοξο Πάσχα, είχε ως αποτέλεσμα πολλοί δημοφιλείς προορισμοί να επωφεληθούν από το πλεονέκτημα της κατανάλωσης από ξένους τουρίστες.
Όμως, οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να παραμένουν συγκρατημένοι ακόμα και μετά τα νέα της προσυμφωνίας της Μάλτας. Όλα λοιπόν δείχνουν ότι ακόμα και μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης τον Μάιο, η «οικονομική ανάσταση» της ελληνικής αγοράς θα αργήσει να έρθει, παρά την έναρξη της πολλά υποσχόμενης θερινής τουριστικής περιόδου».