Στα γρανάζια της κρατικής γραφειοκρατίας «κόλλησε» η ρύθμιση των άρθρων 57-61 του ν. 4446/2016 για την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτης φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων αδυνατεί να την εφαρμόσει, καθώς οι ΔΟΥ και οι λοιπές υπηρεσίες της δεν μπορούν να προχωρήσουν στην εκκαθάριση των εκπρόθεσμων αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ και άλλων φόρων που έχουν ήδη σπεύσει να υποβάλουν όσοι φορολογούμενοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον να ενταχθούν στη συγκεκριμένη ρύθμιση.
Ο λόγος είναι ότι δεν είναι ακόμη έτοιμο και δεν έχει διατεθεί στις ΔΟΥ το ειδικό λογισμικό για τον υπολογισμό των φόρων και των προσαυξήσεων που πρέπει να πληρώνουν όσοι φορολογούμενοι ζητούν να ενταχθούν στη ρύθμιση.
Ως εκ τούτου, είναι αδύνατο να προχωρήσουν οι διαδικασίες της εκκαθάρισης των φορολογικών δηλώσεων που απαιτούνται να υποβληθούν και της βεβαίωσης των κύριων και πρόσθετων φόρων που προκύπτουν, με αποτέλεσμα το όλο εγχείρημα υλοποίησης της ρύθμισης να έχει «παγώσει»!
Ποιοι ενδιαφέρονται
Σύμφωνα με πληροφορίες, πολλοί φορολογούμενοι έχουν προσέλθει ήδη στις αρμόδιες ΔΟΥ για να υποβάλουν τις φορολογικές δηλώσεις παρελθόντων ετών που απαιτούνται βάσει του ν. 4446/2016 για την υπαγωγή τους στη ρύθμιση της οικειοθελούς αποκάλυψης φορολογητέας ύλης των χρήσεων 2000-2016 και να πληρώσουν τα ποσά των κύριων και των πρόσθετων φόρων που προβλέπει η συγκεκριμένη ρύθμιση, είτε εφάπαξ είτε τμηματικά σε 12 μηνιαίες δόσεις.
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι μεγαλοεπιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες καθώς και άλλων κατηγοριών φορολογούμενοι με μεγάλη οικονομική επιφάνεια, εμφανιζόμενοι στις γνωστές λίστες μεγαλοκαταθετών («65 CD», Λαγκάρντ, Μπόργιανς κ.λπ.).
Κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα πολλών εξ αυτών είναι ότι έχουν ήδη επιλεγεί για φορολογικό έλεγχο από τις αρμόδιες φοροελεγκτικές υπηρεσίες, αλλά τη στιγμή που τέθηκε σε ισχύ η ρύθμιση των άρθρων 57-61 του ν. 4446/2016 ο έλεγχος δεν είχε ολοκληρωθεί, δηλαδή δεν είχε εκδοθεί πράξη οριστικού προσδιορισμού των οφειλόμενων φόρων.
Οι φορολογούμενοι αυτοί διαπίστωσαν ότι τα κίνητρα υπαγωγής στη συγκεκριμένη ρύθμιση είναι γι’ αυτούς πολύ ελκυστικά, καθώς οι διατάξεις των άρθρων 57-61 του ν. 4446/2016 προβλέπουν σημαντικό «κούρεμα» στους πρόσθετους φόρους που θα πλήρωναν, αν υπόκειντο κανονικά σε φορολογικό έλεγχο.
Οι πρόσθετοι φόροι που υπό κανονικές συνθήκες (διενέργεια και ολοκλήρωση φορολογικού ελέγχου) θα έφθαναν μέχρι και το 120% της οφειλής του κυρίως φόρου, λόγω καθυστέρησης καταβολής του, περιορίζονται με τη ρύθμιση σε επίπεδα κυμαινόμενα από 8% έως και 38%!
Επιπλέον, οι διατάξεις των άρθρων 57-61 του ν. 4446/2016 προβλέπουν και απαλλαγές από πρόστιμα για πλαστά και εικονικά τιμολόγια, άρση των διασφαλιστικών μέτρων δέσμευσης των καταθέσεων και των περιουσιακών στοιχείων και απαλλαγή από την άσκηση ποινικών διώξεων και την επιβολή ποινών φυλάκισης ή κάθειρξης.
Ολοι αυτοί οι φορολογούμενοι που έχουν εκδηλώσει ήδη έντονο ενδιαφέρον για υπαγωγή στη ρύθμιση, όταν προσήλθαν στις αρμόδιες ΔΟΥ έχοντας έτοιμες προς υποβολή τις απαιτούμενες φορολογικές δηλώσεις, έφυγαν άπρακτοι.
Οι αρμόδιοι υπάλληλοι τούς ενημέρωσαν ότι δεν μπορούν να παραλάβουν τις δηλώσεις τους και να τις εκκαθαρίσουν διότι δεν έχουν ακόμη λάβει από τη Διεύθυνση Ελέγχων της ΑΑΔΕ το απαραίτητο λογισμικό, δηλαδή το πρόγραμμα που εκτελεί την εκκαθάριση των δηλώσεων, λαμβάνοντας υπόψη του τις παραμέτρους της ρύθμισης.
Το πρόγραμμα αυτό είναι απαραίτητο καθώς υπολογίζει αυτόματα και με ακρίβεια τα ποσά των κύριων και των πρόσθετων φόρων που πρέπει να καταβληθούν για να «τρέξει» η ρύθμιση.
Ουσιαστικά αυτή τη στιγμή οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ δεν είναι σε θέση να βεβαιώσουν τα ποσά φόρων που πρέπει να πληρώσουν όσοι επιθυμούν να υπαχθούν στη ρύθμιση του ν. 4446/2016.
Δεν μπορούν δηλαδή να εκδώσουν τις προβλεπόμενες από τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας «Ταυτότητες Οφειλής», προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να μπορέσουν να πληρώσουν αυτά που τους αναλογούν με βάση τη νέα αυτή ρύθμιση. Ετσι και οι φορολογούμενοι που προσέρχονται στις ΔΟΥ χάνουν άδικα χρόνο τους και το Δημόσιο αδυνατεί να εισπράξει σημαντικού ύψους έσοδα από τους συγκεκριμένους πολίτες.