Κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ μειώθηκε η χρηματοδότηση της ποντοπόρου ναυτιλίας από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα τα τελευταία επτά χρόνια. Το 2010 ξεπερνούσε τα 18 δισ. ενώ το 2017 ανέρχεται στα 8,2 δισ.
Αυτό αποκάλυψε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας σε δείπνο που παρέθεσε προς τιμήν του η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αναφέρει το protothema.
Βέβαια έσπευσε να τονίσει ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όλης της Ευρώπης ακολούθησαν την ίδια πολιτική όσο αναφορά τη ναυτιλία. Κενό το οποίο κάλυψαν με άλλες μορφές χρηματοδότησης οι ναυτιλιακές εταιρείες καθώς και τράπεζες της Άπω Ανατολής.
Ο Γ.Στουρνάρας επεσήμανε ακόμη ότι τη χρονική περίοδο από 2002 έως 2014 τα έσοδα από ναυτιλιακές υπηρεσίες αντιστοιχούσαν κατά μέσο όρο στο 44% των συνολικών εισπράξεων από υπηρεσίες ενώ αντιστάθμισαν το 43% του εμπορικού ελλείμματος της Ελλάδας. Λόγω όμως των κεφαλαιακών περιορισμών από το 2015 αλλά και της άσχημης εικόνας της ναυλαγοράς, σημειώθηκε πτώση στους συγκεκριμένους αριθμούς.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το 2016 οι εισπράξεις από υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών να περιοριστούν σχεδόν στο μισό, στο 23% των συνολικών εισπράξεων του ισοζυγίου υπηρεσιών ενώ κάλυψαν το 35% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου. Οι καθαρές εισπράξεις στις οποίες δεν υπολογίζονται οι πληρωμές εισπράξεις αντιστοιχούν το 2016 στο 29% του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών.
Δήλωσε πάντως αισιόδοξος ότι το κλίμα μπορεί να αντιστραφεί. Τόνισε ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι ανακεφαλαιοποιημένο και προσέθεσε ότι έχουν ληφθεί μέτρα για τη μερική άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων. Μάλιστα όπως είπε κάποια από αυτά είναι στοχευμένα προς τον κλάδο της ναυτιλίας,
Από την πλευρά της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία αφού για να αντιστραφεί το κλίμα οι έλληνες πλοιοκτήτες υποστηρίζουν και θέλουν να γίνουν σειρά αλλαγών στο τραπεζικό σύστημα σε διάφορα ζητήματα μεταξύ των οποίων και στους κεφαλαιακούς περιορισμούς.