Είμαστε πλέον στον τρίτο μήνα χωρίς να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση του Υπουργείου Εργασίας όσον αφορά τους ακριβείς όρους και τις προϋποθέσεις για την ένταξη των επαγγελματιών στη ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη έως 20.000 ευρώ στα ταμεία.
Eνστάσεις θεσμών, έλλειψη προετοιμασίας του ΕΦΚΑ, μη ενημερωμένα μητρώα, διαφωνίες Υπ. Εργασίας – ΥΠΟΙΚ και επιφυλάξεις στο Υπ. Εργασίας τρενάρουν τη σχετική διαδικασία.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες και με βάση δημοσίευμα του Capital.gr, θα αποκλείονται από τη ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία έως 20.000 ευρώ όσοι οφειλέτες δημιούργησαν χρέη, ενώ είχαν εισοδήματα και, μάλιστα, τα ξόδευαν σε μη εύλογες δαπάνες διαβίωσης.
Oι οφειλέτες αυτοί θα θεωρούνται –από τον ΕΦΚΑ- «στρατηγικοί κακοπληρωτές» των ταμείων και γι’ αυτό δεν θα εντάσσονται στην εν λόγω ρύθμιση. Η σχετική εφαρμοστική Υπουργική Απόφαση αναμένεται τον ερχόμενο μήνα.
Ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως εκτός από το ποσοστό του εισοδήματος το οποίο θα καθορίζει το ύψος των δόσεων ενός οφειλέτη, τα περιουσιακά κριτήρια και την έκταση του «κουρέματος» των χρεών, εκείνο που απασχολεί το Υπ. Εργασίας είναι το πώς θα αποκλείονται εκείνοι οι οφειλέτες επαγγελματίες οι οποίοι συνεχώς αθετούν τις υποχρεώσεις τους προς τα ταμεία, ενώ δεν προκύπτει σχετική οικονομική αδυναμία τους.
Αρμόδια στελέχη της κυβέρνησης και των ταμείων, τα οποία έχουν εμπλακεί στην σύνταξη και εφαρμογή του νόμου για τον εξωδικαστικού συμβιβασμού (μέρους του οποίου είναι και η ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη έως 20.000 ευρώ) επισημαίνουν, πως θα τεθούν πιο αυστηρά -σε σχέση με τα αρχικώς εξεταζόμενα- όρια για να ενταχθεί σ’ αυτή τη ρύθμιση κάποιος οφειλέτης.
Συγκεκριμένα, για να ενταχθεί κάποιος οφειλέτης με χρέη έως 20.000 ευρώ στα ταμεία:
1) Δεν θα πρέπει έχει δημιουργήσει χρέη στα ταμεία έως 31/12/2016, την ίδια ώρα που τα εισοδήματα και οι καταθέσεις του για την περίοδο αυτή –όπως αυτά έχουν δηλωθεί στην εφορία- αποδεικνύουν πως είχε την οικονομική δυνατότητα να δίνει περισσότερα χρήματα στα ταμεία σε σχέση με αυτά που έδινε (αν έδινε).
2) Δεν θα πρέπει να έχει εμφανίσει στις δαπάνες τις οποίες έχει δηλώσει στην εφορία,ποσά τα οποία κατευθύνθηκαν στην χρηματοδότηση απόκτησης αγαθών (και υπηρεσιών) που κάθε άλλο μπορούν να χαρακτηριστούν ως «βασικά» και «εύλογα».
Με άλλα λόγια η ένταξη ενός οφειλέτη στη ρύθμιση των 120 δόσεων όχι μόνο δεν θα γίνει ερήμην του εισοδήματος, των καταθέσεων και πιθανόν της ακίνητης περιουσίας του (σ.σ. το τελευταίο κριτήριο δεν έχει ακόμα «κλειδώσει»), αλλά δεν θα γίνει με όρους «αμνηστίας».
Δηλαδή, προκειμένου ο ΕΦΚΑ να κάνει δεκτό το αίτημα ενός οφειλέτη για ένταξη στην εν λόγω ρύθμιση, θα πρέπει να » δικαιολογείται» η ασυνέπεια του, όχι μόνο από το εισόδημα και τις καταθέσεις του, αλλά και από το ύψος και τη φύση των δαπανών του.
Αυτό σημαίνει πως ένας οφειλέτης ο οποίος, ενώ είχε ένα σημαντικό διαθέσιμο εισόδημα και καταθέσεις –μέχρι τέλος του 2016- δεν κατέβαλε παρά ελάχιστα ή καθόλου χρήματα στα ταμεία και παράλληλα δαπανούσε χρήματα για μη εύλογες και βασικές ανάγκες , θα αποκλειστεί εντελώς από την ρύθμιση, ακόμα και αν αυτός από εδώ και στο εξής επιθυμεί να «συμμορφωθεί».
Η αυστηροποίηση του πλαισίου της ρύθμισης των 120 δόσεων φάνηκε και από τις δηλώσεις της Υπ. Εργασίας σε συνέντευξή της οποία δημοσιεύτηκε χθες, σύμφωνα με την οποία «από τη ρύθμιση θα αποκλείονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές».
Αντίθετα, τον περασμένο Μάιο, ο Υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Τάσος Πετρόπουλος δεν είχε εκφράσει τέτοια άποψη.
Συγκεκριμένα, είχε δηλώσει πως «οι ρυθμίσεις οφειλών θα γίνουν, αλλά θα γίνουν στο μέγεθος (σ.σ. στις δυνατότητες) του καθενός, στον τρόπο που κανείς μπορεί πραγματικά να ανταποκρίνεται σε αυτές τις οφειλές».
Με άλλα λόγια «κάποιος που έχει τη δυνατότητα να πληρώσει σε 5 δόσεις δε θα επιτραπεί από το σύστημα να πάει στις 120 δόσεις», σημείωσε ο ίδιος.