Για την πρώτη κερδοφόρα χρήση μετά την πανδημία έχει χαράξει πορεία πτήσης η AEGEAN το 2022. Τα υψηλά ποσοστά ανάκαμψης του ελληνικού τουρισμού δημιουργούν θετικές προοπτικές, ενώ ήδη από τον Μάιο κάθε μήνα οι προπωλήσεις εισιτηρίων είναι υψηλότερες και από τα επίπεδα του 2019, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις για το εφετινό καλοκαίρι.
Όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της AEGEAN, κ. Δημήτρης Γερογιάννης, κατά τη σημερινή τακτική Γενική Συνέλευση, οι θετικές τάσεις ξεκίνησαν από τον Απρίλιο, με τις πληρότητες σήμερα να προσεγγίζουν τα προ πανδημίας επίπεδα και η επιβατική κίνηση κινείται περίπου κατά 10% χαμηλότερα από το 2019, ενώ τον Ιούνιο διακινήθηκαν 1,3 εκατ. επιβάτες.
«Οι στέρεες βάσεις, η προσαρμοστικότητα και η αντοχή που επιδείξαμε στη διαχείριση και αυτής της κρίσης, οι επιδόσεις και η επάρκεια χρηματοοικονομικής ρευστότητας, αλλά και ο επαγγελματισμός και οι δυνατότητες των εργαζομένων μας αποδεικνύουν την ανθεκτικότητα και επιτρέπουν τη δυναμική ανάπτυξη για τον Όμιλο», σχολίασε ο κ. Γερογιάννης, κάνοντας μια σύντομη αποτίμηση του προηγούμενου έτους.
Έχοντας ξεκινήσει την επιστροφή της στην κανονικότητας, την καλοκαιρινή περίοδο του 2021, το τρίτο τρίμηνο του 2021 η AEGEAN κατέγραψε για πρώτη φορά οργανική κερδοφορία. Σημειώνεται δε ότι το 70% των συνολικών πωλήσεων της περσινής χρονιάς πραγματοποιήθηκε το διάστημα Ιούνιος – Οκτώβριος. Έτσι, η εταιρεία κατάφερε σε ετήσια βάση να ανακτήσει το 65% περίπου της επιβατικής κίνησης, προσφέροντας το 78% της πτητικής της δραστηριότητας (σε αριθμό πτήσεων) σε σχέση με το 2019.
Σε καλύτερη θέση από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές
Σχολιάζοντας το αποτέλεσμα της περσινής χρήσης, ο πρόεδρος της AEGEAN, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, τόνισε πως, αν και προφανώς κανείς δεν είναι χαρούμενος όταν καταγράφει ζημίες, «το λειτουργικό αποτέλεσμα της ζημίας 72,5 εκατ. μεταφράζεται σε ένα ποσοστό 10,5% επί του τζίρου μας. Είναι το χαμηλότερο ποσοστό επί του κύκλου εργασιών μεταξύ των εισηγμένων αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία για άλλη μια φορά αντιμετωπίζει τις κρίσεις με επάρκεια κι ανθεκτικότητα, σε σχέση με το βάθος της κρίσης και σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό».
Σημειώνεται ότι το 2021 οι ζημίες προ φόρων σε οργανική συγκρίσιμη βάση ανήλθαν σε 72,5 εκατ. ευρώ, σημαντικά περιορισμένες από τις αντίστοιχες του 2020 ύψους 296,8 εκατ. ευρώ.
«Καθόλη τη χρονιά δουλέψαμε με τους ίδιους εντατικούς ρυθμούς για να διασφαλίσουμε τις συνθήκες επανόδου σε όλα τα επίπεδα δραστηριότητας. Το 2021 η AEGEAN πέρα από την αποτελεσματική αξιοποίηση του δικτύου και του στόλου, όταν οι συνθήκες το επέτρεπαν, ενίσχυσε την κεφαλαιακή της επάρκεια και υπήρξε ιδιαίτερα ανταγωνιστική στη διαχείριση του κόστους της», τόνισε ο κ. Γερογιάννης.
Βελτιωμένα έσοδα ανά πτήση συγκριτικά και με το 2019
Για την εφετινή χρονιά, οι θετικές τάσεις άρχισαν να σημειώνονται από τον Απρίλιο, που ήταν και ο πρώτος μήνας που η αεροπορική εταιρεία ξεπέρασε σε εισπράξεις τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Μέσα στον Μάιο μετέφερε πάνω από 1 εκατ. επιβάτες και τον Ιούνιο 1,3 εκατ.
«Η τάση αυτή δείχνει ότι θα επιτύχουμε σημαντική αύξηση του εσόδου ανά πτήση, πράγμα απαραίτητο σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον για τις αεροπορικές εταιρείες. Σήμερα, το καύσιμο έχει υπερδιπλάσιο κόστος, αυξημένο κατά 120% σε σχέση με το 2019, ενώ βάρη προσθέτει κυρίως για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές η σημαντική υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου. Διότι τα κόστη μας για μισθώσεις, ανταλλακτικά και φυσικά καύσιμα είναι σε δολάριο», σημείωσε ο κ. Βασιλάκης. H βελτίωση του εσόδου ανά πτήση θα καλύψει ένα μέρος του αυξημένου αυτού κόστους, τροφοδοτώντας την αισιοδοξία ότι το 2022 θα είναι η πρώτη κερδοφόρα χρήση για την AEGEAN.
Μικρή καθυστέρηση στις νέες παραλαβές από την Airbus
Μέσα στην περασμένη χρονιά, η AEGEAN επιτάχυνε την επένδυση στην ανανέωση του στόλου της, τόσο με περισσότερες παραδόσεις αεροσκαφών για τα επόμενα δύο έτη από τη μεγάλη παραγγελία των νέων Airbus, όσο και με την αναδιάρθρωση του στόλου ελικοφόρων, εισάγοντας νέο τύπο αεροσκαφών στον στόλο (ATR-72) με ιδιαίτερα ανταγωνιστικούς όρους μίσθωσης και συντήρησης. Παράλληλα, προσέθεσε στις υπηρεσίες που προσφέρει WiFi, ενώ αναβάθμισε το business lounge στη Θεσσαλονίκη και δημιούργησε νέο lounge στην extra Schengen περιοχή του αεροδρομίου της Αθήνας.
Η κρίση της πανδημίας και οι επιπτώσεις της στην αλυσίδα εφοδιασμού, αλλά και οι συνέπειες της νέας ενεργειακής κρίσης, έχουν φέρει μια μικρή καθυστέρηση σε όλη την αλυσίδα παραγωγής νέων αεροσκαφών. Αυτό έχει συνέπειες προφανώς και στους χρόνους παράδοσης. Για την εφετινή χρονιά, προβλέπονται συνολικά 12 παραλαβές. Τα 4 πρώτα αεροσκάφη έχουν ήδη φτάσει, όμως για τα επόμενα 4 η καθυστέρηση κυμαίνεται σε 2-3 μήνες, όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης.
Σε κάθε περίπτωση, η σταδιακή βελτίωση του μείγματος των αεροσκαφών, κάνει δυνατή την αύξηση και της χωρητικότητας, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει για την εφετινή καλοκαιρινή περίοδο. «Συνεχίζουμε τη σταδιακή επαναφορά χωρητικότητας προσθέτοντας νέους προορισμούς και αυξημένες συχνότητες σύνδεσης στο δίκτυο εσωτερικού και εξωτερικού, στηρίζοντας κάθε προσπάθεια για διαφοροποίηση και διάχυση του τουριστικού προϊόντος σε περισσότερες περιοχές ενώ επενδύουμε και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου», σημείωσε ο κ. Γερογιάννης.